پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024
محمدمهدی کتابدار – فعال حوزه صنایع دستی و گردشگری
 
خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی
 
شهرستان  هاي ساوه و زرنديه با دربرگيري چندين شهر، دهستان و روستا، بر کرانه جاده کهن ابريشم و در مسير پايتخت  هاي تاريخي ايران شامل همدان، ري، قزوين، اصفهان، زنجان و تهران پيش و پس از اسلام، داراي جايگاه و شناسنامه تاريخي بوده  است.
 
تنوع اقليم، زبان و گويش، پوشش مردمان، مذاهب و آئين  ها، توليدات کشاورزي و صنايع دستي در اين ناحيه مرکزي از فلات ايران، موجب موقعيتي خاص و شايسته توجه شده است.
 
فراواني آثار تاريخي ثبت شده در اين خطه و نام  آوري چهره  هاي برآمده از اين سرزمين، موضوعي نيست که بتوان در يک يادداشت کوتاه، بدان پرداخت و نيازمند برگزاري همايش  ها، جشنواره  ها و نشست  هاي تخصصي و انتشار مقالات متعدد و کتابهاي بوم  شناسي و مردم  پژوهي است، اما در اين مجال بهتر است به موضوعي که در اين سال  ها از آن غفلت کرده  ايم با نگاهي آسيب  شناسانه نگاه کنيم و همت خود را براي بهبود وضع موجود و رسيدن به نقطه مطلوب به  کار ببنديم.
 
در پنجاه سال اخير، به واسطه غلبه بخش صنعت بر کشاورزي و بازار سنتي در شهرهايي نظير ساوه، بافت شهري و حيات  اجتماعي و جريان فرهنگي دستخوش تغييرات وسيع شده و همه شئون زندگي اهالي اين مناطق و حتي آب  و هوا را تحت تاثير قرار داده است.
 
در گذر از زيست سنتي مردمان به زندگي تا اندازه  اي مدرن، گاهي درنگ، ذهنمان را آرامش و جانمان را صفا مي  دهد. اين درنگ در زندگي ماشيني مي  تواند همان «بوم  گردي» و کشف و تجربه زندگي در فضاهاي روستايي و دامان طبيعت باشد.
 
شهرستان  هاي ساوه و زرنديه ظرفيت قابل توجهي در «بوم  گردي» و «روستاگردي» دارند اما به دليل ضعف در معرفي، اطلاع  رساني و تامين برخي از زيرساخت  ها، تقريبا فعاليت خاصي در ابن زمینه در آنها صورت نگرفته است.
 

يکي از ويژگي  هاي بوم  گردي در ساوه و زرنديه، نزديکي اين منطقه به کلانشهرهاي مرکزي ايران است. يعني ساکنان تهران، کرج، قم، همدان و قزوين مي  توانند در کمتر از سه ساعت خود را به حومه  ساوه برسانند و از طبيعت و روستاهاي آن بازديد کرده و شامگاه به شهر خود بازگردند.

با فراهم شدن امکان اسکان در فضاهاي روستايي، شرايط بهتري براي مهمانان و نيز درآمد ميزبانان، مهيا مي  شود.
 
روستاهاي گسترده در مناطق کوهستاني بخش خرقان، غرق  آباد و مناطق ييلاقي اطراف ساوه، فضاي مناسبي براي مسافرت  هاي تابستان و مقصد مناسبي براي تورهاي گردشگري هستند.
 

روستاهاي بخش  هاي گرمسيري در دشت ساوه با باغ  هاي انبوه انار و پسته در پاييز به  خوبي مي  تواند ميزبان مسافران و طبيعت  گردان باشد.

در ايام نوروز و بهار نيز اغلب مناطق روستايي ساوه، زيبايي دوچندان پيدا مي  کنند و مسافران فراري از شلوغي و آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ مي  توانند از هواي پاک روستا و آسمان پر ستاره  ي شب آبادي  هاي ساوه و زرنديه لذت ببرند.
 
وجود بارگاه حضرت اشموئيل نبي(ع) و بيش از 70 بقعه زيارتگاهي و همچنين روستاي چناقچي که مسيحيان در آن کليسايي تاريخي دارند براي دوستداران اماکن زيارتي-سياحتي هم جذاب است.
 
آب انبار، قنوات و باغات، گلخانه  ها و جاليزها و استخرهاي پرورش ماهي، کوه  ها و دره  ها و بيابان  هاي متنوع از لحاظ پوشش گياهي، از ديگر جاذبه  هايي است که در دسترس روستاگردان و بوم  گردان ساوه و زرنديه قرار دارد.
 
اين ظرفيت بالقوه که مي  تواند درآمد اهالي و فعالان حوزه گردشگري را افزايش دهد، بايد در برندينگ شهري و برنامه  هاي جامع توسعه شهرستان  هاي ساوه و زرنديه به مثابه «نقشه گنج» ديده شود و متوليان و دست اندرکاران فرهنگي، آموزش  ها و امکانات اوليه لازم را براي ساکنان مناطق روستايي به گونه  اي فراهم کنند که با ميزباني شايسته و خاطره  انگيز به گونه ای عمل کنند که اين منطقه جزو گزينه  هاي سفر و اقامت مسافران، گردشگران داخلي و توريست‌هاي خارجي قرار گيرد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group