جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

گسترش آلودگی در استان مرکزی / آلودگی هوای ۳ شهر

محیط زیست استان مرکزی هوای ۳ شهر اراک، ساوه و شازند را ناسالم اعلام کرد.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  بر اساس اعلام محیط زیست استان مرکزی هوای شهر‌های اراک، ساوه و شازند ناسالم است.

علیرضا محرابیان رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای ۳ شهر اراک، ساوه و شازند در ساعت ۱۰ صبح امروز به شرح زیر است:

اراک: عدد شاخص ۱۳۷ و ناسالم برای گروه‌های حساس
ساوه: عدد شاخص۱۱۸ ناسالم برای گروه‌های حساس
شازند: عدد شاخص ۱۶۷ و ناسالم برای تمام گروه‌ها

محرابیان افزود: همچنین براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ٢٤ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۴۰۰/۴/۲۷ ناسالم برای گروه‌های حساس و برابر با عدد ۱۳۷ بوده است.

او اضافه کرد: آلاینده مسئول ذرات معلق دو و نیم میکرون و منشا آلودگی گرد و غبار منطقه‌ای و تعداد روز‌های ناسالم اراک از ابتدای سال ۴۴ روز است.

عمده عوارض آلودگی هوا بر گروه‌های آسیب پذیر است

عمده عوارض آلودگی هوا بر گروه‌های آسیب پذیر مانند بیماران تنفسی و قلبی عروقی، زنان باردار، کودکان، بیماران مزمن و صعب العلاج و سالمندان است که در شرایط ناسالم باید از تردد در اماکن و فضا‌های شلوغ پرهیز کنند وورزشکاران هم باید از فعالیت‌های ورزشی در روز‌های آلوده بپرهیزند.

خوردن غذا‌های حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین‌ها به ویژه سبزیجات و میوه‌های تازه و رنگی در روز‌های آلوده بسیار مفید است.

در شرایط ناسالم هوا تمام بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از تردد در فضای باز جدا خودداری کنندو سایر افراد از فعالیت‌های سنگین خارج از منزل اجتناب نمایند.

دقت در هنگام سوختگیری در جایگاه‌ها و جلوگیری از سر ریز شدن بنزین و سایر سوخت‌ها در این شرایط ضروری است؛ و باید از انجام هرگونه فعالیت که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود مانند روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری و عمرانی و مانند آن خودداری شود.

اراک از جمله کلان‌شهر‌های آلوده کشور است که شرایط اقلیمی، استقرار صنایع و وضعیت ترافیکی در ترکیب آلودگی آن دخیل هستند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group