سه شنبه 28 فروردين 1403 | Tuesday 16 April 2024

گرامیداشت دکتر مصطفی چمران ۳۰ خرداد در ساوه

مراسم گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران دوشنبه در ساوه برگزار می‌شود.

 

 

 
 

مصطفی چمران ساوه ای

 

 

 

مصطفی

چمران ساوه ای

معروف به دکتر چمران و شهید چمران، فیزیک‌دان، سیاستمدار، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران، وزیر دفاع ایران در دولت مهدی بازرگان و دولت موقت شورای انقلاب، از همراهان موسی صدر در تشکیل جنبش امل لبنان، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، از فرماندهان ایران در جنگ ایران و عراق و بنیان‌گذار ستاد جنگ‌های نامنظم در جریان جنگ ایران و عراق بود.

 
 

 

مصطفی چمران؛ مَرد عمل و نه مَرد سخن

سخن گفتن از شهید دکتر مصطف

مراسم گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران دوشنبه در ساوه برگزار می‌شود.

مراسم گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد شهادت شهید دکتر چمران ساعت ۱۷:۳۰ دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ در مسجد انقلاب ساوه با سخنرانی سردار علی فضلی برگزار می‌شود.

شهید دکتر مصطفی چمران که اصالتا اهل روستای شمران (معرب چمران) ساوه است با نمره عالی از دانشگاه برکلی آمریکا دکترای فیزیک پلاسما دریافت و در لبنان تجربه جنگ‌های نامنظم را کسب کرد و با انقلاب اسلامی به ایران آمد و با نبوغش خدمات فراوانی به جبهه دفاع مقدس کرد.

این دانشمند نخبه ایرانی در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه به سوسنگرد در لباس رزم و در دفاع از میهن بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن متجاوز به دیار معبود شتافت و به گفته خود، مرگ را در آغوش کشید و جاودانه شد.

این مرد متدین و دانشمند ساوجی با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران همة تلاش خود را صرف تربیت اولین گروه‏‌های پاسداران انقلاب کرد و در رده‌های بالا خدمت نمود.

شهید چمران با شروع جنگ تحمیلی در سال ۵۹، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان‌گذاری کرد و با قدرت ایمان و ارادة آهینن و شجاعت و فداکاری توانست مناقشه پاوه که از نگرانی‌های سران انقلاب بود را سامان دهد.

از دیگر کار‌های مهم این شهید بزرگوار ایجاد هماهنگی بین نیرو‌های ارتش، سپاه و نیرو‌های داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند.

شهید چمران که در تمام دوران تحصیل شاگرد اول بود و پایان‌نامه دکترایش مرجع بسیاری از مقالات علمی دانش روز در زمینه فیزیک پلاسما شد، هوشش را در راه خدا بکار برد و به فردی چند بعدی تبدیل شد که در دانش، در عرفان، در سیاست و در جنگ نمونه و کم نظیر بود.

ایشان در آمریکا با همکاری بعضی از دوستان، برای اولین ‏بار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه‏ ریزی کرد و از مؤسسین و فعالان انجمن دانشجویان ایرانی در کالیفرنیا به شمار می‏رفت که به دلیل این فعالیت‏ ها، رژیم شاه بورس تحصیلی اش را قطع کرد.

کتاب‌های او در زمینه عرفان نشان از روح بزرگ عرفانی او دارد که جسم خاکی تاب تحمل چنین روحی را نداشته و باید به سوی بی نهایت پرواز می‌کرد.

 https://tehran.farhang.gov.ir/fa/person/detail/705

شهید دکتر مصطفی چمران ساوئی

معرفی و دانلود رایگان PDF کتاب شهید مصطفی چمران - کتابرا

بیوگرافی شهید چمران یکی از موفق ترین افراد تاریخ ایران ( 

صفحه نخست | پایگاه اطلاع رسانی شهید دکتر چمرانپ

تحقیق در مورد زندگی شهید مصطفی چمران + خاطرات - دانش‌چی

شهید چمران از فیزیک پلاسما تا آزادی سوسنگرد + بیوگرافی

 

جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سفر ساوه:

شهید چمران در دوران فتنه منافقین و معاندین مجاهدت کرد

سردار فضلی در یادواره شهید چمران در ساوه گفت: شهید چمران در دورانی که تشخیص حق و باطل مانند لبه شمشیر بود مجاهدت کرد.

 

مراسم گرامیداشت چهل و یکمین سالروز شهادت سردار شهید دکتر مصطفی چمران در مسجد انقلاب ساوه با حضور جمع زیادی از مردم، رزمندگان و خانواده‌های ی شهدا برگزار و در این مراسم از همرزمان شهید چمران و جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه تجلیل شد.

سردار سرتیپ پاسدار فضلی جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دو جبهه جنگ داخلی و خارجی در کشور حکمفرما بود و شهید چمران در دورانی که هم منافقین و هم معاندین ظهور و بروز داشتند توانست با روحیه جهادی از این مقطع با موفقیت عبور کند؛ در آن دوران تشخیص حق و باطل مانند لبه شمشیر بود و مجاهدت در این برهه از حساسیت زیادی برخوردار بود.

مردم، اساس و پایه انقلاب اسلامی هستند و شخصیت بی نظیر شهید چمران با کوله باری از تجربیات با کمک مردم به عنوان رکن اصلی انقلاب اقدام به سازماندهی نیرو‌های انقلاب در داخل و خارج از کشور برای صیانت از مکتب اسلام کرد که نمونه آن مبارزه با گروهک ضدانقلاب در پاوه بود.

اگر عمر ظاهری شهید چمران در انقلاب اسلامی و ولایتمداری با هدف خدمت به مردم خیلی طولانی نیست، اما نحوه خدمتش عمیق بوده و سطحی نیست و نیازمند بررسی دقیق برای الگو برداری است.

سردار شهید دکتر چمران هیچگاه از مسیر ولایت منحرف نشد و رضایت الهی را در رضایت مردم می‌دانست و براین اساس تا آخرین لحظه عمرش در خدمت به مردم سر از پا نشناخت.

شهید چمران در حیات بابرکت خویش هر وقت بخشی از انقلاب مورد تهدید قرار می‌گرفت با حضور جهادگونه خویش برای دفاع از انقلاب پرچمداری می‌کرد.


شهید چمران اهل تک روی و کار انفرادی نبود و با درک درست از شرایط و دشمنی استکبار در مکتب امام آموخته است که ساختارمند در جبهه حضور یابد و بر این اساس ستاد جنگ‌های نامنظم را پایه گذاری کرد.

شهید چمران اهل ایثار و جهاد بود و توجه به آرمان‌های اسلام، دین و رهبری را برای خود حجت می‌دانست، پایبند به اصول بود و بر اهداف انقلاب شامل فقرزدایی، استقلال، خدمت صادقانه و رضایت الهی، تاکید داشت.

او در فعالیت‌های نظامی و سیاسی بر کار گروهی اعتقاد داشت و هیچ سازشی با افرادی که نسبت به اصول نظام بی توجه بودند نداشت.

شهید چمران همه دار و ندارش را تقدیم اسلام و انقلاب کرد و همزمان با سنگر علمی در سنگر نظامی نیز میدان دار دفاع از ارزش‌ها بود و سرانجام با پیروزی در همه میادین به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

ساوه مهد پرورش بزرگان، علما، مشاهیر و مجاهدانی همچون شهید چمران است که عامل کامل بوده و علاوه بر اینکه یک شخصیت برجسته علمی بین المللی به شمار می‌رود، یک شخصیت چند بعدی و تشکیلاتی داشته و از ادبیات اخلاق مدارانه برخوردار بوده و هرگز نگاه روزمرگی نداشت.

حجت الاسلام رحیمی امام جمعه ساوه هم در این مراسم گفت: شهید چمران مظهر حماسه و عرفان بود که با غیرت از مکتب اسلام و انقلاب دفاع کرد.

سردار شهید دکتر چمران در ظهر روز ۳۱ خردادماه ۱۳۶۰، در روستایی به ‏نام "دهلاویه" در نزدیکی سوسنگرد با ترکش خمپاره دشمن به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

تهیه کننده : محمد شرافت

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group