چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

تزریق ۷ هزار میلیارد تومان به دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تزریق ۷ هزار میلیارد تومان جدا از بودجه مصوب، به دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی خبر داد.

 

به گزارش  حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ارائه گزارش عملکرد معاونت توسعه مدیریت و منابع با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاون توسعه مدیریت و منابع و مدیران این معاونت برگزار شد.

علی اصغر مونسان در این جلسه با اشاره به اینکه هرآنچه در توانمان بود را طی این مدت چهارساله انجام دادیم، افزود: در سخت‌ترین شرایط کشور به بهترین شکل ممکن اوضاع را اداره کردیم و حوزه وزارتخانه ما که عموماً جدی گرفته نمی‌شد را تا سطحی بالا آوردیم که امروز در دولت نقش آفرین هستیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه ریل‌گذاری خوبی در وزارتخانه صورت گرفته است افزود: در ابتدا برنامه‌ای وجود نداشت و اقدامات در راستای یک هدف مشخص انجام نمی‌شد، اما امروز با هم افزایی و اقدامات صورت گرفته مسیر آینده مشخص شده است.

نتایج حساب‌های اقماری گردشگری نقش این حوزه را نمایان می‌کند

مونسان همچنین به ایجاد حساب اقماری گردشگری و اهمیت آن اشاره کرد و افزود: طی یک سال و نیم گذشته داده‌های مربوط به گردشگری جمع‌آوری و وارد فاز اجرایی شده‌ایم که تا پایان امسال حساب‌های اقماری ارائه و نقش گردشگری در اقتصاد کشور مشخص خواهد شد.

او همچنین به تزریق ۷ هزار میلیارد تومانی به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: طی این مدت با وجود فشار‌های اقتصادی دولت به غیر از بودجه مصوب دولتی، توانستیم ۳ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، هزار میلیارد تومان از محل اشتغال روستایی، ۱،۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مربوط به کرونا همچنین حدود ۱،۵۰۰ میلیارد تومان از طریق سایر منابع و بانک‌ها به این دو حوزه تزریق کنیم که برگ زرینی برای وزارتخانه محسوب می‌شود.

ایجاد ۹ سامانه و سیستم جامع منابع انسانی

رضا خدایار مدیرکل توسعه منابع انسانی و تحول اداری به راه‌اندازی و بهره‌برداری از ۹ سامانه در این معاونت طی چهار سال گذشته اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌های ۳ سامانه نیز آماده شده و آماده بهره‌برداری است. همچنین سیستم جامع منابع انسانی که در گذشته وجود نداشت و صدور احکام بیش از دو ماه زمان نیاز داشت، اما این سیستم طی این مدت ایجاد شد و در حال حاضر تمامی احکام بدون دخالت نیروی انسانی و در سریع‌ترین زمان و به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

به گفته خدایار در طول این مدت ۳۲۲ نفر به کانون‌های ارزیابی شایستگی عمومی مدیران حرفه‌ای معرفی و ۲۰۸ نفر پذیرفته شدند. ۹۲ نفر نتوانستند رتبه قبولی را کسب کنند و ۲۲ نفر نیز مشروط شدند.

او همچنین در ارتباط با عملکرد کمیته سرمایه انسانی و انتصاب مدیران حرفه‌ای به ارائه آمار پرداخت که بر این اساس در مجموع ۳۵۷ مدیرکل، رئیس اداره و معاون مدیرکل منتصب شده طی این مدت تنها ۱۸ نفر از خارج وزارتخانه جذب و مابقی از داخل وزارتخانه انتخاب شدند.

ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور با تدوین نظامنامه آموزشی و هشت دستورالعمل و شیوه نامه اداری همچنین برگزاری ۱۰۹ دوره حضوری و ۱۱۰ دوره مجازی از دیگر اشارات خدایار در این جلسه بود.

راه اندازی سیستم حواله الکترونیکی و فروش بلیت الکترونیک

فرشته بالایی صومعه ذی‌حساب و مدیرکل امور مالی و درآمد به بیانیه صندوق بین المللی پول برای کشور‌های عضو در خصوص شفاف‌سازی عملکرد دول عضو اشاره کرد و گفت: از سال ۸۰ بسترسازی در کشور آماده و از سال ۹۴ اجرایی شد که در این مسیر نظام بودجه‌ریزی عمومی به استاندار‌های حسابداری دولتی برای اولین بار در کشور ثبت و در دستگاه‌ها اجرایی شد.

مدیریت منابع در راستای تحقق اهداف وزارتخانه، راه اندازی کمیته تخصیص، ایجاد انضباط مالی، ثبت مطالبات و بدی‌های دولت برای وزارت متبوع در سامانه سماد، سامان بخشی در واریز به موقع اسناد مالی همچنین فروش بلیت‌های الکترونیکی و افزایش درآمد چشم گیر از دیگر مواردی بود که او در گزارش ارائه کرد.

هرس درختان سعدآباد پس از ۲۰ سال

در ادامه علیرضا محمودی آشتیانی مدیرکل پشتیبانی و رفاه در راستای کار‌های صورت گرفته گزارشی را ارائه کرد. بهبود شرایط پرسنل، بهسازی و مناسب‌سازی محیط وزارتخانه برای تکریم جانبازان و معلولان، ایجاد فضای ورزشی در راستای سلامت پرسنل، تعبیه پنل‌های خورشیدی برای تأمین ۱۰ درصدی برق مصرفی روزانه وزارتخانه، بهبود وضعیت فضا‌های اداری در راستای تکریم ارباب رجوع، مرمت و بازسازی ساحتمان چهره‌های ماندگار، هرس درختان سعدآباد پس از ۲۰ سال، راه اندازی سامانه قرارداد‌ها برای ایجاد امکان نظارت سیستمی در تمامی قرارداد‌های وزارتخانه، اخذ مجوز و راه اندازی سامانه جامع ارتباط مردمی ۰۹۶۶۲ از جمله مواردی بود که او در این گزارش به آن‌ها اشاره کرد.

علیرضا طالبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت فضای مجازی به تدوین فرآیند‌ها اشاره کرد و افزود: طی این مدت ۳۸۷ فرآیند را تدوین و اولویت‌بندی کردیم. همچنین در حال حاضر ۴۸ سامانه در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی شده است.

او همچنین به صدور الکترونیک احکام تمام پرسنل و بلوغ الکترونیک وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در چهار سال اخیر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه الکترونیک جزو دستگاه‌های برتر شناخته شده است.

به گفته مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت فضای مجازی با شیوع ویروس کرونا به این دلیل که زیرساخت ویدئو کنفرانس وزارتخانه از سال ۸۹ پایه‌ریزی شده بود در کمترین زمان تمام استان‌ها تجهیز شدند و در سال گذشته ۲۸۰ جلسه به صورت وبینار برگزار شد که این موضوع نشان دهنده رشد و بلوغ فناوری اطلاعات در وزارتخانه است.

طالبی همچنین به پشتیبانی از ۳۷ سامانه راه‌اندازی شده در سنوات گذشته اشاره کرد و افزود: «در توسعه مراکز مجهز به سامانه بلیت الکترونیک نیز ۷۰ نقطه طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۱۷۸ نقطه در سال ۹۹ تجهیز شدند.»

توسعه سامانه‌های موجود، بررسی سامانه‌های جدید به منظور تحویل نهایی به وزارتخانه، اتصال سامانه‌های وزارتخانه به داشبورد مدیریتی، برقراری وب سرویس‌های برون دستگاهی و اشتراک‌گذاری اطلاعات وزارتخانه با سایر دستگاه‌های اجرایی، صرفه جویی ۴ میلیارد تومانی با استفاده از ویدئو کنفرانس، راه اندازی مرکز داده وزارتخانه، بالا بردن ضریب امنیت سامانه‌ها و سیستم حفاظت الکترونیک از دیگر نکات مورد اشاره او در این جلسه بود.

رشد ۱۵۰ درصدی اعتبارات هزینه‌ای و ۵۸ درصدی اعتبارات تملکی

حسین رازقی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه کل اعتبارات ابلاغی وزارتخانه را ۱،۵۰۰ میلیارد تومان عنوان و آماری را در خصوص اعتبارات تملک دارایی و هزینه‌ای وزارتخانه ارائه کرد.

او همچنین در خصوص عملکرد منابع درآمدی وزارتخانه طی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ گفت: در سال ۹۶ میزان منابع درآمدی وزارتخانه ۸۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۸ و پیش از شیوع کرونا به ۹۴ میلیارد تومان رسید. در صورتی که این روند ادامه پیدا می‌کرد شاهد رشد صعودی در این حوزه بودیم که با شیوع کرونا در سال ۹۹ موفق به جذب ۸۷ میلیارد تومان شدیم.

رشد ۱۵۰ درصدی اعتبارات هزینه‌ای و ۵۸ درصدی اعتبارات تملکی، ایجاد سه ردیف درآمدی جدید، ایجاد ۵ طرح جدید تملکی، ایجاد ردیف درآمدی بابت اخذ کمک بلاعوض با عنوان کمک‌های بلاعوض، ایجاد ردیف اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای با عنوان ایجاد و راه اندازی بازارچه‌های صنایع دستی با رقمی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان، بیمه هنرمندان صنایع دستی، تشکیل شورای پژوهشی، همگام‌سازی نظام آماری و سالنامه آماری از دیگر نکات مورد اشاره رازقی بود.

۲۱۲ پروژه پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد

در ادامه محمدحسین عسگرپور مدیرکل دفتر تسهیلات و کارآفرینی به ۲۵۲۷ پروژه در حال اجرا با حجم سرمایه‌گذاری ۱۵۹ هزار میلیارد تومانی اشاره کرد و گفت: با اجرای تمام این پروژه‌ها برای ۱۰۶ هزار و ۲۵۸ نفر اشتغال ایجاد می‌شود که از این تعداد ۲۱۲ پروژه بالای ۹۰ درصد و ۳۷۶ پروژه بین ۷۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

به گفته او از محل صندوق توسعه ملی ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و در اشتغال روستایی نیز ۱،۱۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۱۶ هزار نفر پرداخت شده است.

عسگرپور در خصوص کمک‌های فنی اعتباری گفت: در راستای ایجاد و تثبیت اشتغال بیش از ۲۶ میلیارد تومان کمک‌های فنی اعتباری به صورت بلاعوض پرداخت شده است.

او همچنین به برگزاری نشست‌های تخصصی با رؤسای صندوق توسعه ملی و مدیران عامل و اعتباری بانک‌های طرف قرارداد اشاره کرد.

به گفته مدیرکل دفتر تسهیلات و کارآفرینی در خصوص واگذاری‌ها نیز ۴۳ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۱۴۹ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده است.

طالبی در پایان به چهاردهمین جشنواره انتخاب کارآفرین برتر اشاره کرد و گفت: تا کنون ۲۹۷ نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند و متقاضیان تا ۱۰ مردادماه وقت دارند که البته مهلت ثبت نام تمدید خواهد شد.

400 اثر تاریخی شهرستان ساوه چشم انتظار گردشگران نوروزی

400 اثر تاریخی شهرستان ساوه چشم انتظار گردشگران نوروزی

ایسنا/مرکزی شهرستان 10 هزار ساله ساوه با دارا بودن 400 اثر تاریخی ملی ثبت شده از پتانسیل‌های لازم برای توسعه و رونق صنعت گردشگری برخوردار است. توجه به صنعت گردشگری که از مولفه‌های تاثیرگذار بر رونق اقتصادی منطقه است موجب توسعه اجتماعی و اشتغال پایدار می‌شود که تحقق این مهم با برنامه‌ریزی متولیان امر به ویژه در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری عملی خواهد شد.

شهرستان 10 هزار ساله ساوه با دارا بودن 400 اثر تاریخی ملی ثبت شده از پتانسیل‌های لازم برای توسعه و رونق صنعت گردشگری برخوردار است. توجه به صنعت گردشگری که از مولفه‌های تاثیرگذار بر رونق اقتصادی منطقه است موجب توسعه اجتماعی و اشتغال پایدار می‌شود که تحقق این مهم با برنامه‌ریزی متولیان امر به ویژه در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری عملی خواهد شد.

 

 

 

آثار بر جای مانده از دوران پیشین و اشیای تاریخی ساوه، گنجینه‌ای گرانبها و میراثی نفیس از زندگی، آداب و رسوم و سنن گذشتگان و چگونگی شکل گیری تاریخ این خطه است.

 

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، در آستانه فرا رسیدن سال نو و انجام سفرهای نوروزی و از آنجاکه شهرستان ساوه به لحاظ قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور مسیر تردد روزانه بیش از 70 هزار خودرو بوده و از دیگر سوی از صدها جاذبه گردشگری و اثر تاریخی برخوردار است.

 

 

 

مسجد جامع ساوه از جمله مساجد اولیه ایران است که ساخت و تکمیل آن از قرون اولیه اسلام آغاز و تا دوره قاجار ادامه داشته است و به عنوان مجموعه‌ای ویژگی‌های معماری اسلامی ایران در دوره‌های مختلف مورد توجه پژوهشگران است. تاکنون تاریخ ساخت مسجد جامع ساوه تعیین نشده، اما قدیمی‌ترین اسناد یافت‌ شده، کتیبه‌هایی است که در قرن چهارم نوشته شده‌اند؛ پس این مسجد هزار سال عمر دارد.

 

 

 

مسجد جامع ساوه در طول تاریخ تغییرات زیادی کرده، گنبدخانه مسجد که از قدیمی‌ترین بخش‌های آن است، قرن چهارم و پنجم در ضلع جنوبی بنا شده، مناره مسجد متعلق به قرن ششم است، ایوان غربی در قرن هشتم و بعد از غارتگری‌های مغول ساخته شده و حتی قاجاری‌ها هم دستی بر سر و روی مسجد کشیده‌اند. بنای مسجد جامع در شهر ساوه یکی از آثار ارزشمند و گنجینه‌ای از هنر معماری، نقاشی، کاشی کاری و گچبری است.

 

 

 

خصوصیت این بنای تاریخی مذهبی، آن است که نمودهایی از سه مقطع تاریخی(قبل از اسلام، قرون اولیه اسلامی و دوران صفوی) در آن دیده می‌شود. این مسجد مجلل و باشکوه مشتمل بر یک صحن گنبد در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌های متعدد قدیمی با خط کوفی و دو محراب از دوره صفوی با خط ثلث است.

 

 

 

از آثار قرن ششم و عصر سلاجقه به شمار می‌رود و محراب آن دارای کتیبه‌های متعدد عمودی و افقی است که سه جانب آن را فراگرفته و به سوره‌های قدر و اخلاص و جمعه گچبری متبرک شده و در ضلع غربی میان شبستان‌های این بنا، ایوان باشکوه و رفیعی قرار دارد و در هر جانب این ایوان حجره‌ای با درگاه تنگ و کوتاه نمودار است. بر فراز مقصوره مسجد گنبدی است به قطر 14 و ارتفاع 16 متر که ساق یا گردنه گنبد 4 متر ارتفاع دارد و آراسته به کاشی‌های زیباست.

 

 

 

در گوشه شمال شرقی و بیرون از چهار دیواری مسجد جامع ساوه، منارهای رفیع و تماماً از آجر از آثار دوره سلجوقی قرار دارد که قسمت پایین آن ساده و قسمت‌های بالایی آن با نقوش آجری مزین شده است. از شواهد چنین برمی‌آید که مناره مذکور رفیع‌تر از زمان حال خود بوده و قسمتی از آن تخریب یا ریزش کرده، اما آنچه در حال حاضر باقی مانده مناره‌ای است با 14 متر ارتفاع و 5/3 متر قطر، مناره مزبور دارای پل‌های است مارپیچ و حدوداً از مدخل راه پله به بالا تزئین به نقوش متنوع و برجسته آجری است.

 

 

 

*بنای تاریخی چهار سوق

 

 

 

موزه مردم شناسی ساوه در بنای تاریخی چهار سوق ساوه از یادگارهای دوره صفویه است که با تزئین خاصی از آجر، سنگ، کاشی، آهک، گچ و خاک ساخته شده است. گنبد چهار سوق که در ضلع جنوبی مسجد انقلاب این شهر و در خیابان سلمان ساوجی(فلاحت سابق) قرار دارد با دهانه‌ای نزدیک به 15 متر و ارتفاعی به همین اندازه از بیرون دارای پلان 12 ضلعی و از داخل بنا دارای پلان مدور بوده که شامل چهار دالان و هشت حجره است.

 

 

 

این اثر تاریخی در گذشته به عنوان محور اتصال راسته اصلی و مسیر بازار بوده و در دوره‌هایی نیز به عنوان تکیه جهت برگزاری مراسم عزاداری و نیز به عنوان زورخانه جهت انجام ورزش‌های باستانی کاربری داشته است. موزه مردم شناسی ساوه نیز در محل بنای تاریخی چهار سوق در سال 86 افتتاح و بیش از 100 قلم اشیای مردم شناسی و باستان شناسی شامل لوازم فلزی، سفال، تابلو، کاشی تزیینی و ماکت اماکن تاریخی در این موزه به نمایش درآمده است.

 

 

 

این موزه همزمان با تعطیلات نوروزی و حضور پر رونق گردشگران، با استقبال چشمگیر مسافران نوروزی مواجه است.

 

 

 

*مجموعه بازار تاریخی ساوه

 

 

 

بازار ساوه نیز از بازارهای قدیمی است که به دوره شکوفایی دین اسلام و مذهب تشیع علوی در دوران حکومت صفوی مربوط است. این بازار در طی دوران‌های متمادی بافت سنتی خود را حفظ کرده و با گذشت ایام و گرمی داد و ستد فعال بوده و پهنه‌ای گسترده یافته است. این بازار دارای کوچه‌هایی تنگ و در پاره‌ای از اماکن آن معماری سنتی قدیمی داشته که این معماری نشان از اصالت و قدمت دیرینه این بازار دارد.

 

مجموعه بازار ساوه شامل مسجد 14 معصوم، دالان حاج ملک و تیمچه نبوی زاده با چهار گذر است که در طول ‎ 600سال، میعادگاه آداب، سنت‌ها، فرهنگ و تاریخ مردم بوده است. این بازار به وسیله میدان انقلاب به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده و بخش جنوبی آن شامل مسجد میدان، بنای چهارسوق و مجموعه حجره‌های اطراف مسجد است و بخش شمالی بازار سرپوشیده ساوه را در بر می‌گیرد که از یک راسته بازار اصلی با 12 گذر یا راسته فرعی تشکیل شده‌است.

 

 

 

بازار تاریخی ساوه به طول 600 متر، تحت حفاظت اداره میراث فرهنگی شهرستان ساوه است که در سال 78 به شماره 2526 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ‌است.

 

 

 

*روستای تاریخی آوه

 

 

 

منطقه باستانی روستای آوه از توابع بخش مرکزی ساوه این منطقه تاریخی و باستانی در 25 کیلومتری شهر ساوه با بیش ازهفت هزار سال قدمت به عنوان دومین کانون تشیع در تاریخ ایران، نامیده شده است.

 

 

 

وجود تپه باستانی، آب انبار قدیمی، کاروانسرای صفوی و آرامگاه امامزاده عبدالله، قدمت تاریخی این منطقه را نشان می‌دهد. تپه باستانی آوه که نزدیک به 30 متر ارتفاع دارد، بقایای برج یا ساختمانی رفیع است که در دامنه این تپه، خشت و آجرهای فراوانی به چشم می‌خورد.

 

 

 

این تپه، یکی از برج‌های دیده بانی است که سلطان محمد سلجوقی در چهار جانب جلگه آوه ساخته بود. آوه یکی از شهرهای مهم دوره اسلامی و شیعه‌نشین بوده و مشاهدات انجام شده در آخرین فصل کاوش نشان می‌دهد در این منطقه یک شهر220 ‪ هکتاری با حریم آزاد وجود دارد که تمام شهر مذکور زیر خاک مدفون است

 

 

 

منطقه تاریخی آوه در دوره مغول به دلایل نامشخصی متروک شد و پس از گذشت سال‌ها و بر اثر عوامل جوی به صورت آوار فرو ریخت و زیر خاک رفت. از زمانی که تردد اروپاییان به ایران افزایش یافت (از زمان ناصرالدین شاه به بعد) این محوطه مورد تعرض و تجاوز اشخاص سودجو و حفاران غیرمجاز قرار گرفت.

 

 

 

*مسجد انقلاب

 

 

بنای "مسجد انقلاب(سرخ)" از دیگر آثار کهن ساوه است که در ضلع شمالی میدان انقلاب واقع شده و تزیینات و کتیبه‌های سرخ رنگی در آن وجود دارد. بنای این مسجد مشتمل بر گنبدی ساده و آجری، یک گلدسته، سه رواق و چند ایوان برجای مانده از دوران سلجوقی است.

 

 

 

محراب زیبای مزین به چند کتیبه گچبری شده همراه با نقاشی و پوشش مزین به نقوش رنگین، از جلوه‌های این بناست.

 

 

 

*کاروانسرای باغ شیخ

 

 

 

از آثار با ارزش اوایل قاجار، در شش کیلومتری شرق ساوه، به همراه مجموعه‌ای از آب انبار و حسینیه نیز برای بازدید مسافران و گردشگران نوروزی آماده است.

 

 

 

در چهار گوشه اطراف این کاروانسرای چهار ایوانی، چهار برج دیده بانی ایجاد شده است.

 

 

 

*پل تاریخی سرخه ده

 

 

 

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی ساوه است که در جنوب این شهرستان در کیلومتر 13 جاده یل آباد به قزقلعه قرار دارد. مصالح به کار رفته در بنای این پل برجای مانده از دوران صفویه، شامل آجر و ساروج است.

 

 

 

پل مذکور دارای هشت چشمه با طاق رومی است و طول آن 70 متر و عرض آن 4/5 تا 5 متر است.

 

 

 

ساوه همچنین از آثار طبیعی و تاریخی نیز بی‌بهره نیست.

جدیدترین خبرهای «میراث فرهنگی ساوه» - خبربان

 

 

 

 

 

یخچال طبیعی روستای اقداش بخش نوبران در ارتفاعات رشته کوه سلسال، چشمه قیرخ قیزلو درروستای کمالو بخش نوبران، غار ده سید واقع در شمال روستای ده سید بخش مرکزی، غار مسلم آباد واقع در جنوب غربی روستای مسلم آباد بخش نوبران، مرداب لار واقع در ۳ کیلومتری شرق روستای لار، صخره های طبیعی و زیبای دامنه کوه تخت رستم واقع در دامنه کوه روستای نشوه، چشمه های دره ینگه قلعه روستای ینگه قلعه بخش نوبران، چشم انداز بیوران واقع در شمال غربی روستای بیوران بخش نوبران، چشمه امام‌زاده نوح (ع) واقع در روستای بالقلو بخش نوبران، طبیعت زیبای حاشیه رودخانه زنبر در روستای اردمین و مراغه و سنگک تا چناقچی بخش نوبران، کانال کوه چرخی معروف به چهار صد ستون در دامنه کوه چرخی از روستای ورده، دریاچه دل آب (دیلیو) در روستای ستق از توابع بخش نوبران و طبعیت زیبای روستای سامان بخش نوبران از زیبایی‌های طبیعی این شهرستان است که مسافران نوروزی را به خود می‌خواند.

فیلم شهر سالم روستای شهرستان شهرستان ساوه WHO

 

 

فیلم شهر سالم ساوه (قسمت اول) به زبان انگلسی و(قسمت دوم ) به زبان فارسی تهیه شده 

فیلم شهر سالم ساوه تهیه کننده: مهندس محمد شرافت هماهنگ کننده پژ وه شهر سالم و روستای سالم شهرستان ساوه بعنوان یایلوت از طرف سازمان جهانی بهداشت WHO در سطح کشور انتخاب شد هدف رسیدن به شاخص زندگی سالم برنامه سازمان جهانی بهداشت از سال 1376 تا سال 1384 با مشارکت ;کارشناسان شبکه صداوسیما جمهوری اسلامی ایران تهیه گردید


https://www.aparat.com/v/aw5Mo قسمت اول

https://www.aparat.com/v/TSaFZ قسمت دوم

محمد شرافت 

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group