مسافرت مارکو پولو به چین ( ازراه ساوه ) /معروف ترین سیاح فرانسوی قرن هفتم هجری

مارکو پس از تبریز از ساوه یاد می‌کند.

از طریق حمداله مستوفی خبر داریم که ساوه در آن زمان از 46 دیه تشکیل شده و شهری آباد بود. ساوه همان شهریست که بنابر گفته‌ها سه مغ، اهل آنجا ازجمله اولین کسانی بودند که خبر از تولد حضرت عیسی دادند و برای ملاقات وی به سوی اورشلیم شتافتند. مارکو کنجکاوانه به دنبال نشانی از آنان می‌گشت. او از مردم درباره زندگی این سه مغ پرسید، اما کسی نبود که در این باره چیزی بداند. در این راستا از قلعه‌ای یاد می‌کند که به قلعه آتش پرستان معروف بود.

 

قیز قلعه ساوه از مهم ترین بناهای تاریخی ایران

 

معرفی قیز قلعه ساوه

جاده ابریشم از ساوه saveh

 

 

جاده ابریشم از ساوه  گذشته 

تهیه کننده /مهنس محمد شرافت نهم خرداد 1397

https://www.aparat.com/v/QLuP8     آپارات راببنیم

https://www.aparat.com/v/y8LtS       آپارات راببنیم

https://www.aparat.com/v/3iwNR     

   آپارات راببنیم

ادامه نوشته

 

مسیر زمینی و مسیر دریایی جادهٔ ابریشم.

جادهٔ ابریشم یا راه ابریشم شبکهٔ راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا سدهٔ پانزدهم میلادی به‌مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکهٔ بازرگانی دنیا بود.[۱]

http://sherafatsaveji.blogfa.com/post/1570

-------------------------------

مارکو پس از تبریز از ساوه یاد می‌کند. از طریق حمداله مستوفی خبر داریم که ساوه در آن زمان از 46 دیه تشکیل شده و شهری آباد بود. ساوه همان شهریست که بنابر گفته‌ها سه مغ، اهل آنجا ازجمله اولین کسانی بودند که خبر از تولد حضرت عیسی دادند و برای ملاقات وی به سوی اورشلیم شتافتند. مارکو کنجکاوانه به دنبال نشانی از آنان می‌گشت. او از مردم درباره زندگی این سه مغ پرسید، اما کسی نبود که در این باره چیزی بداند. در این راستا از قلعه‌ای یاد می‌کند که به قلعه آتش پرستان معروف بود.

ایستگاه بعد؛ مترو پرند/انتظار ۱۳ ساله تا پایان ۱۴۰۰ به سر می رسد

تهران- عدم توسعه حمل و نقل عمومی در شهرستان های تهران یکی از دغدغه های جدی میلیون ها نفر از ساکنان این مناطق است که هر روز مسیر جاده های اطراف تهران را برای رسیدن به این شهر طی می‌کنند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: پروژه‌های حمل و نقل عمومی همواره از مطالبات مردم به خصوص در شهرهای اطراف پایتخت بوده است، این مطالبات از نگاه مردم این مناطق به قدری جدی، حیاتی و ضروری هستند که شعار ثابت نمایندگانی بود که از این طریق به مردم وعده می‌دادند و رأی می‌گرفتند، اما غافل از آنکه اجرای پروژه‌هایی همچون مترو نیازمند عزم و همت در دستگاه‌های ملی است و بودجه‌های کلان و البته هماهنگی‌ها و برنامه ریزی های دقیق نیازمند است.

شهرهای اطراف پایتخت زمانی زیست پذیر تر خواهند شد که زیرساخت‌های عمومی در آنجا فراهم تر شوند، زمانی که افراد برای کار مجبور هستند که در تردد باشند و حمل و نقل عمومی به قدر کفایت پشتیبانی نکند، آنجاست که هزینه‌های گزاف تری بر مردم، دولت و جامعه تحمیل می‌شود، بار ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست، تصادفات و هزینه‌های جاده سازی و ترمیم، همه و همه گوشه‌هایی از هزینه‌های تحمیل شده است.

پرند، یکی از نوین‌شهرهای ایران است که در اطراف کلان شهر تهران ساخته شده‌، این شهر جدید با ۷ فاز یکی از زیر مجموعه‌های شهرستان رباط‌کریم است و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران بزرگ و در مسیر آزادراه تهران ساوه و در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی واقع شده که با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر روزانه ترددهای قابل توجهی را با حمل و نقل عمومی به خود اختصاص داده است.

۱۳ سال انتظار برای احداث مترو در پرند

از دلایل ساکنین پرند برای انتخاب این شهر می‌توان مسکن نسبتاً ارزان‌تر، میزان کم‌ترافیک و آلودگی کمتر هوا نسبت به کلان‌شهر تهران، وجود فرصت‌های کاری به واسطهٔ استقرار شهرک‌های صنعتی در نزدیکی این شهر و همچنین پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر و ۲ نیروگاه پرند و «رودِشور» را نام برد که امروز این دلایل رنگ باخته‌اند و نمی‌توان به آنها استناد کرد چرا که قیمت مسکن در پرند هم همانند سایر مناطق کشور و شهرهای استان تهران سر بر فلک کشیده و ترافیک و آلودگی هوا نیز به علت کمبود و بعضاً نبود زیرساخت‌های مناسب و کافی شدید شده است.

مقرر شده بود که سوم خرداد ۱۴۰۰ مترو رباط کریم راه اندازی شود اما مشاهده می‌کنیم که به دلایل مختلف از جمله دلایل مالی این پروژه به تعویق افتاده است

این شهر دارای خط مستقل راه‌آهن بوده و روزانه قطار شهری تا ایستگاه راه‌آهن تهران و بالعکس تردد می‌نماید و حدوداً ۱۳ سال است که زمزمه‌های احداث مترو در این شهرستان وجود دارد تا اینکه نهایتاً انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در تاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۹ در جلسه رفع موانع مترو پرند اعلام کرد که مترو پرند تا خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

از جمله دلایلی که برای طولانی شدن احداث و راه اندازی مترو پرند می‌توان به آن اشاره کرد عدم تأمین بودجه و عدم تخصیص زمین پروژه بوده است.

تعویق در پروژه متروی پرند به دلایل مالی

نظام ملکشاهی، فرماندار رباط کریم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تعویق در احداث متروی رباط کریم عنوان داشت: مقرر شده بود که سوم خرداد ۱۴۰۰ مترو رباط کریم راه اندازی شود اما مشاهده می‌کنیم که به دلایل مختلف از جمله دلایل مالی این پروژه به تعویق افتاده است.

فرماندار رباط کریم با اشاره به اینکه برای تجهیز و تکمیل مترو بابت اراضی داده شده توسط شرکت عمران به شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه از شهرداری تهران طلبکار هستیم گفت: برای اینکه بتوانیم به کار پیمانکاران مترو سرعت بیشتری بدهیم نیازمند هستیم که این طلب‌ها را دریافت کنیم که تا کنون این امر محقق نشده است.

پروژه متروی پرند تا پایان سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد

عبدالرضا چراغعلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت حمل و نقل عمومی و پروژه‌های مترو در شهرستان‌های استان تهران اظهار داشت: با توجه به اهمیتی که حمل و نقل عمومی و دسترسی راحت تر برای ساکنین شهر پرند وجود داشت و سیاست‌های کلی که در رسیدگی به این شهر جدید پیش بینی شده بود بحث متروی پرند به تهران در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال‌های قبل آغاز، اما روند آن غیر معقول و کند بود و پیشرفت چشمگیری نداشت گفت: با توجه به سیاست‌ها و دستورات استاندار تهران سال گذشته توافق‌های خوبی را با شهرداری تهران و معاونین حوزه مترو و ترافیک و رئیس شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی داشتیم که خوشبختانه توافق شد با عنایت بر موافقت نامه‌ای که دولت در سال ۱۴۰۰ انجام داد تغییرات و تمهیدات ویژه ای انجام گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در خصوص تمهیدات و چاره اندیشی های راه اندازی متروی پرند عنوان داشت: دولت در این زمینه به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان و شهرداری تهران مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان را در بودجه سال جاری پیش بینی کرده‌اند و مساعدت استانداری تهران و شهر جدید پرند در خصوص واگذاری یک قطعه زمین برای مترو پرند - تهران نیز انجام شده و طبق تعهداتی که شهرداری تهران در این خصوص داشته مقرر شده تا پایان سال جاری قسمت عمده‌ای از برنامه‌های عمرانی این پروژه در سال جاری به پایان برسد و برای ریل گذاری و استفاده مردم آماده شود.

پیمانکاران در اسلامشهر مشغول کار هستند

چراغعلی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص چگونگی وضعیت سایر پروژه‌های مترو در شهرستان‌های استان تهران عنوان داشت: برای متروی اسلامشهر نیز پیمانکاران مشغول کار هستند و بازدیدهای میدانی در چهاردانگه صورت می‌گیرد و اساس سیاست‌های ما در استانداری تهران تسریع در پروژه‌های در حال انجام است و تا پایان سال ۱۴۰۰ اخبار خوبی را در خصوص متروهای اسلامشهر و پرند خواهیم داشت.

مترو ورامین آن طور که می‌خواهیم پیشرفت نداشته و برای احداث آن مبلغ اعتبار مشخصی مثل پرند باید تزریق شود و در ورامین نیز نیازمند کار مشابه با پرند هستیم

وی در ادامه درباره مترو پردیس نیز بیان داشت: جلساتی را به زودی در ارتباط با متروی پردیس خواهیم داشت که در آن راستا نیز اخبار مطلوبی اعلام می‌شود.

چراغعلی در خصوص مترو ورامین گفت: مترو ورامین آن طور که می‌خواهیم پیشرفت نداشته و برای احداث آن مبلغ اعتبار مشخصی مثل پرند باید تزریق شود و در ورامین نیز نیازمند کار مشابه با پرند هستیم که انشاالله زیرساخت‌های آن فراهم خواهد شد.

گفتنی است که پروژه احداث مترو تهران به شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا از سال ۸۶ تاکنون و به مدت ۱۲ سال در حال اجرا است و شفاف باید اعلام کنیم که احداث مترو برای این منطقه مطالبه جمعیت یک میلیونی این ۳ شهرستان می‌باشد که متأسفانه این پروژه علی رغم پیشرفت ۷۵ درصدی و پیگیری‌های مستمر از طریق مسئولین کند و فرسایشی شده، گرچه تا کنون اعتباراتی به بهانه تسریع در اجرای پروژه اختصاص داده شده اما همچنان ۳ شهرستان چشم انتظار مترو و حمل و نقل آسان‌تر هستند.

کد خبر 5211447

این جهانگرد ایران را مرکب از 8 ایالت می‌داند: 1ـ قزوین 2ـ کردستان 3ـ لرستان 4ـ شولستان 5 ـ اصفهان 6 ـ شیراز 7 ـ شبانکاره 8 ـ تون و قائن؛ این تقسیم بندی با موقعیت جغرافیایی ـ سیاسی ایران در زمان ایلخانان انطباق دقیقی ندارد. البته ایران در آن زمان واحد سیاسی یکپارچه‌ای نبود و برخی نواحی حکومت‌های مستقلی داشتند، ولی از مقایسه با آثاری چون تقویم‌البلدان ابوالفداء به اهمیت مناطق دیگری چون خوزستان، گیلان، کرمان و... رهنمون می‌شویم. از تجربه‌های تلخ مارکو برخورد با راهزنان بود. به نظر می‌رسد در مناطق کم جمعیت و کویری راهزنی معمول بوده است.

پس از این مارکو درباره شهر یزد سخن می‌راند. به زعم وی پارچه‌های ابریشمی موسوم به «یزدی» نزد بازرگانان شهرت فراوانی داشته و به همه جای دنیا صادر می‌شد. او می‌گوید: «در صورتی که بخواهید از شهر (به سمت کرمان) خارج شوید باید 8 روز از صحرایی بگذرید که در آن فقط 3 محل برای اطراق مسافر وجود دارد.» وجود نخلستان‌های زیاد و شکارهایی چون بلدرچین و کبک و گورخر نیز در این نواحی برایش جالب توجه بوده است. پس از یزد به کرمان می‌رسد، از نظر او مردم کرمان خوب و آرام هستند.

http://hojjatkhakbaz.blogfa.com/post/85

مسافرت مارکو پولو به چین ( ازراه ساوه ) /معروف ترین سیاح فرانسوی قرن هفتم هجری

مارکوپولو  درایران

 در همین ایام معروف ترین سیاح فرانسوی قرن هفتم هجری  (قرن سیزدم میلادی ) 749 سال قبل یعنی مارکوپولو با پدر وعموی خود در سال 669 هجری (1271 میلادی )هنگام سفر به کشور چین  از ایران نیز بازدیدنمود . اواز شهرهای ایران مانندتبریز . سطانیه .ساوه . کاشان .یزد .کرمانگذشته واز طریق خلیج فارس سوی چین مسافرت نمود.

-----------------------

نقطه بعدی که پس از تبریز مارکوپولو از آن نام می بردساوه که توسط مغولان ویران گردید

مسافرت مارکوپولو به چین ( از راه ساوه )

این جهانگردان  ( مارکوپولو وهمراهان )چون در اینجا ( با دژهای مستحکم دریای خزر = دوازه آهنین با بن بست روبرو شدند ونتواستند  ازشمال ایران به مسافرت خود ادامه دهند ناگزیر راه چنین درپیش گرفتند

کتاب  ساوه شهرباستانی جلد اول دوم

نوسینده : احمد نعمتی  جلد اول  ص- 14-16

تهیه کننده/ محمدشرافت ساوجی 30 بهمن 1398

ایران در سفرنامه (مارکوپولو)

توسط

 شمشاد امیری خراسانی

 

سفرنامه‌ها منابع ارزشمندی برای مطالعات تاریخی است. این آثار جزییاتی از آداب، عادت‌ها و حیات اجتماعی اقوام گذشته را ثبت کرده‌اند. «سیاحت‌نامه فیثاغورث در ایران» منسوب به فیثاغورث دانشمند برجسته یونان قدیم، «المسالک و الممالک» ابن‌خردادبه، «سفرنامه ابن‌فضلان»، «سفرنامه ابودلف»، «سفرنامه ابن‌حوقل»، «سفرنامه ابن‌بطوطه»، «سفرنامه کلاویخو» و «سفرنامه مارکوپولو» ازجمله سفرنامه‌هایی است که پیش از عهد صفویه نگاشته شده و حاوی اطلاعاتی درباره ایران می‌باشد

 

مارکوپولو در سال 652 قمری‌ /‌1254 میلادی در ونیز ایتالیا متولد شد. پدرش «نیکولو پولو» بازرگانی فعال بود که با قسطنطنیه داد و ستد تجاری داشت. در سال 1260 میلادی نیکولو با برادرش مافئو راه مشرق پیش گرفتند……

 

ادامه  و دانلود فایل  pdf  تمامی این مطلب در ادامه نوشتار

https://parsiandej.ir/%D8%

ايران در سفرنامه مارکوپولو

سفرنامه‌ها منابع ارزشمندی برای مطالعات تاریخی است. این آثار جزییاتی از آداب، عادت‌ها و حیات اجتماعی اقوام گذشته را ثبت کرده‌اند. «سیاحت‌نامه فیثاغورث در ایران» منسوب به فیثاغورث دانشمند برجسته یونان قدیم، «المسالک و الممالک» ابن‌خردادبه، «سفرنامه ابن‌فضلان»، «سفرنامه ابودلف»، «سفرنامه ابن‌حوقل»، «سفرنامه ابن‌بطوطه»، «سفرنامه کلاویخو» و «سفرنامه مارکوپولو» ازجمله سفرنامه‌هایی است که پیش از عهد صفویه نگاشته شده و حاوی اطلاعاتی درباره ایران می‌باشد.

مارکوپولو در سال 652 قمری‌ /‌1254 میلادی در ونیز ایتالیا متولد شد. پدرش «نیکولو پولو» بازرگانی فعال بود که با قسطنطنیه داد و ستد تجاری داشت. در سال 1260 میلادی نیکولو با برادرش مافئو راه مشرق پیش گرفتند تا از سرزمین‌های اصلی تولیدکنندگان کالاهایی از قبیل ابریشم، ادویه، سنگ‌های قیمتی، عاج، پوست‌های مرغوب و جواهرآلات و... دیدن کنند. مسافرت آنان 9 سال به طول انجامید و به خدمت قوبیلای قاآن فرمانروای مغولی چین رسیدند. آنان در سال 1271 مجددا از ونیز عازم چین شدند. این بار مارکوی جوان نیز همراه آنان بود. سفر اخیر 24 سال به طول انجامید که 17 سال آن را با احترام و اعتبار نزد خاقان چین سپری کردند و سرانجام در سال 1295 به ونیز بازگشتند. مارکو که اینک 41 سال داشت در پی درگیری‌های ونیز و جنوا به زندان افتاد. او در زندان با کمک یادداشت‌ها و محفوظاتش خاطرات سفر را برای هم بند خود تقریر کرد و سفرنامه خود را به یادگار گذاشت.

توصیفات مارکوپولو از سفرهایش به سایر کاشفان و بازرگانان اروپایی الهام بخشید تا دانش جغرافیایی خود را گسترش داده و در دنیایی فراتر از گذشته گام نهند. کریستف کلمب با الهام از نوشته‌های مارکو اندیشید که امکان دارد با سفر دریایی به سوی غرب، به مشرق زمین برسد. هنگامی که او در سال 1492 در آمریکای شمالی گام نهاد نامه‌هایی از پادشاه اسپانیا به همراه داشت که برای فرمانروای چین نوشته شده بود. او یک نسخه از کتاب مارکوپولو نیز به همراه داشت که حاشیه‌های زیادی بر آن نوشته شده بود....

http://jamejamonline.ir/online/670846154465324972

جام جمع  

  • پنج شنبه 30 دی 1389 ساعت 19:00

 

(مارکو پس از تبریز از ساوه یاد می‌کند. از طریق حمداله مستوفی خبر داریم که ساوه در آن زمان از 46 دیه تشکیل شده و شهری آباد بود. ساوه همان شهریست که بنابر گفته‌ها سه مغ، اهل آنجا ازجمله اولین کسانی بودند که خبر از تولد حضرت عیسی دادند و برای ملاقات وی به سوی اورشلیم شتافتند. مارکو کنجکاوانه به دنبال نشانی از آنان می‌گشت. او از مردم درباره زندگی این سه مغ پرسید، اما کسی نبود که در این باره چیزی بداند. در این راستا از قلعه‌ای یاد می‌کند که به قلعه آتش پرستان معروف بود.)...

 

استاد احمد نعمتی ساوجی

دیدار با استاد ادبیات ونوسینده  احمد نعمتی ساوجی / محمد شرافت ساوجی