جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: براساس محاسبات کشاورزی در مناطقی از کشور می‌توان کشت دیم را عملیاتی کرد که میانگین بارش‌ها در سال 250 میلی‌متر باشد.

 

حسن شریفی افزود: تبدیل کشت دیم به آبی یا بالعکس بستگی به شرایط اقلیمی منطقه‌ای دارد که قرار است در آن این نوع کشت انجام شود.

وی با اشاره به قرار گرفتن شهرستان ساوه در منطقه‌ای گرمسیری با حداقل بارش‌ها در سطح استان مرکزی تصریح کرد: از آنجاکه در شهرستان ساوه متوسط بارش‌ها کمتر از 100 میلی‌متر است، امکان تبدیل کشت آبی به دیم به منظور مدیریت در مصرف آب حوزه کشاورزی وجود ندارد.

به گفته شریفی، تبعاتی که از پدیده خشکسالی در این منطقه به دلیل کاهش بارش‌ها بوجود آمده باعث شده است که اقلیم این منطقه امکان توسعه کشت دیم را به کشاورزان ندهد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه جهاد کشاورزی به منظور مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی گفت: به منظور افزایش راندمان در تولید و مدیریت مصرف منابع آبی، کشاورزان را مجاب به اجرای آبیاری با روش‌های نوین نظیر قطره‌ای یا موضعی کرده که هم اکنون 45 هکتار از اراضی این شهرستان تحت پوشش این نوع آبیاری قرار گرفته‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به اینکه در آبیاری موضعی مصرف آب نسبت به شیوه سنتی به یک دهم کاهش می‌یابد، تصریح کرد: به عنوان مثال کشاورزی در این شهرستان که مجوز استفاده از دو حلقه چاه را اخذ کرده بود و در شیوه سنتی با وجود بهره‌برداری از این دو حلقه چاه با کمبود آب مواجه شده بود، با تغییر شیوه به روش‌های نوین(قطره‌ای) آب مورد نیاز خود را تنها از یک چاه تامین می‌کند و چاه دوم را از مدار خارج کرده است.

وی در خصوص عدم کشت محصولات با نیاز آبی بالا اظهار کرد: با توجه به کاهش منابع آبی هم‌اکنون کشاورزان کشت‌های آب‌بر را از گردونه تولید خارج کرده و به سمت کشت محصولات استراتژیک با نیاز آبی کمتر روی آورده‌اند.

شریفی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال کشت پنبه به عنوان یکی از کشت‌های با نیاز آبی بالاست و در زمینی به مساحت حدود چهار هزار هکتار کشت پنبه بیش از 27 هزار متر مکعب آب مورد نیاز است که به دلیل کمبود آب این کشت از گردونه خارج شده است.

وی همچنین کشت طالبی به صورت زیرپلاستیکی را از دیگر شیوه‌هایی بیان کرد که موجب کاهش مصرف منابع آبی شده و صرفه‌جویی را به همراه دارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group