شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: این استان از محل عبور گردشگران باید به محل حضور گردشگران تبدیل شود.

محمود مرادی ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ در جلسه ستاد خدمات سفر استان مرکزی با اشاره به بهار و عید نوروز که یکی از مهمترین فرصت ها برای سفر در کشور است، بیان کرد: یکی از نیازهای جامعه امروز سفر است و باید زمینه و زیرساخت های آن در کشور فراهم شود. تشکیل ستاد خدمات سفر در آستانه نوروز نشان از اهمیت حاکمیت برای سفر است.

وی با اشاره به جایگاه استان مرکزی در سفرهای نوروزی، گفت: جای تاسف است که با وجود جاذبه های طبیعی، فرهنگی، آداب و رسوم خاص و ... مقصد سفر نیستیم و به حوزه گردشگری اهمیت بالایی داده نشده است.

مرادی تصریح کرد: برخی از شهرستان های استان مرکزی مانند محلات و دلیجان پایتخت طبیعی و تاریخی کشور قلمداد می شوند و غار چال نخجیر دلیجان سرآمد غارهاست، اما به هر دلیلی موفق به استقرار گردشگر نشده ایم که این امر خود عدم رشد اقتصاد گردشگری و اشتغالزایی در استان را رقم زده است.

وی به تشکیل کارگروه ها ذیل ستاد خدمات سفر استان اشاره کرد و افزود: کمیته خدمات شهری، امداد و نجات، انتظامی و امنیتی، شهرداری ها و دهیاری ها، اسکان و نظارت و آمار، تنظیم بازار و خدمات رفاهی، خدمات بهداشتی و سلامت و محیط زیست، اطلاع رسانی و تبلیغات، ساماندهی و نظارت بر فضای اقامه نماز، کمیته ۳۰۶۰ با محوریت اداره کل راهداری کمیته‌های ده گانه ذیل ستاد هستند که فعال شده و مسئولین کمیته ها نیز مشخص شده اند و جلسات شهرستانی نیز تشکیل شده است.

وی با اشاره به تاکید وزارت میراث فرهنگی بر نظارت بر اماکن گردشگری و اماکن عمومی و پارک ها مانند سرویس های بهداشتی و باز بودن مساجد، گفت: میراث فرهنگی فعال سازی کیوسک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی در ورودی شهرها و استقبال از مسافرین نوروزی را دنبال خواهد کرد، همچنین شهرداری ها باید امکانات احداث کمپ های اسکان موقت را درشهرها فراهم کنند و تمامی ادارات نیز باید لیست کشیک خود را تهیه و به ستاد ارسال کنند و نماینده خود را نیز معرفی کنند.

مرادی در خصوص آخرین وضعیت شهر زیرزمینی تفرش که فرماندار شهرستان خواهان بازگشایی آن برای نوروز است، گفت: بین میراث فرهنگی و شهرداری و کارشناسان رسمی دادگستری اختلاف فنی ایجاد شده است، میراث فرهنگی بر مسئله امنیت و ایمنی گردشگر تاکید دارد و دلیل عدم فعالیت فعلی دستکند مسائل ایمنی است. اگر ایرادات وارده به سازه این مجموعه توسط شهرداری رفع شود برای نوروز قابل بهره برداری خواهد بود.

وی در خصوص استفاده از کاروانسرای خشکرود زرندیه بیان کرد: شهرداری خشکرود متقاضی فعالیت این کاروانسراست، اما بنا و محوطه دارای مشکل است و نیازمند مرمت، بازسازی و احیاست و ورود گردشگر در این شرایط به کاروانسرا به صلاح نیست، روز گذشته با صندوق احیای بناهای تاریخی در خصوص این کاروانسرا صحبت شد، امروز اسناد مزایده این کاروانسرا بازگشایی شد، اما متقاضی نداشت و اگر مزایده تعیین تکلیف شود و فرآیند قانونی طی شود با رفع مشکل قابل بهره برداری خواهد بود و قطعا در صورت نداشتن متقاضی، واگذاری به شهرداری در اولویت خواهد بود.

علی اکبر اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این جلسه گفت: هفت سین نوروز متناسب با رسوم استان گسترده شود.

وی با اشاره به گستردن سفره های هفت سین در ورودی شهرها و نقاط خاص در استان، گفت: پیشنهاد می شود که برای سفره هفت سین از آداب و رسوم مرتبط با استان استفاده شود و در صورت امکان فضایی به نمایشگاه صنایع دستی انتخاب شود که این امر به معرفی استان کمک مناسبی خواهد داشت.

اسدی در خصوص اسکان مسافرین خواستار اطلاع رسانی کامل و جامع شد و افزود: در حوزه راه، بارندگی اخیر آسیب بسیاری به برخی از راه ها زده است که باید حتما مجموعه راهداری استان اقدام به رفع آسیب ها کند. در سفرهای نوروزی، مسئله ایمنی مسافرین و گردشگران و در کنار آن توسعه فضای گردشگری بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه موضوع بازگشایی مسجد میدان امام خمینی(ره) حتما در شورای ترافیک مطرح می شود، خواستار نظارت بر قیمت اتوبوس ها، هتل ها و رستوران ها توسط بازرسین تعزیرات حکومتی شد.

اسدی تاکید کرد: سرویس های بهداشتی، نمازخانه ها و رستوران ها باید توسط گروه های بازرسی و نظارت، مورد بازدید قرار گیرد و گزارش آن به ستاد در جلسه آینده ارائه شود.

به گزارش ایسنا، در این نشست مسئولین کمیته های ذیل ستاد، اقدامات و برنامه های خود را ارائه کردند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group