يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: بدنبال تعاملی که با مالک این بنای تاریخی صورت گرفته موضوع ثبت جهانی انجام شد و در خصوص مرمت و بازسازی نیز اداره میراث فرهنگی به همراه مالک مشارکت داشته‌اند و تلاش خواهیم کرد که بازگشایی کاروانسرا و نحوه استفاده از کاربری آن در قالب یک تفاهم نامه پیگیری و انجام شود.

مصطفی مرزبان در مراسم جشن ثبت جهانی شدن کاروانسرای تاریخی باغ شیخ ساوه که امروز، ۲۳ مهرماه، همزمان با هفته فرهنگی ساوه با حضور مردم و مسئولان در مجاورت این بنای تاریخی برگزار شد، افزود: کاروانسرای عبدالغفارخان خلج یا باغ شیخ ساوه یکی از بناهای تاریخی بود که در چهل و پنجمین نشست اعضای یونسکو در شهر ریاض به دلیل موقعیت، نوع معماری و چهار ایوانه بودن به ثبت جهانی رسید. این بنا دومین اثر تاریخی ثبت جهانی شده استان مرکزی بعد از قنات ابراهیم آباد است.

وی بیان کرد: دستوراتی به منظور معرفی و به روزرسانی اطلاعات کاروانسراها در سراسر کشور صادر شده که می توان به نصب تابلوهای راهنما، راه دسترسی، ایجاد امکانات و مراکز اقامتی و رفاهی در کاروانسراهایی که به ثبت جهانی رسیده‌اند و مناسب بودن تجهیزات و زیرساخت‌های لازم اشاره کرد و اجرای این موارد در دستور کار قرار گرفته است.

مرزبان به اجرای زیرساخت‌های مناسب گردشگری و اقامتی نظیر سرویس بهداشتی، نمازخانه و نصب تابلوهای معرفی این بنای تاریخی اشاره کرد و گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای اقامت گردشگران در این بنای تاریخی یک الزام است و درصدد هستیم تا فضایی برای اقامت گردشگران و مسافران مهیا کنیم.

وی در خصوص بسته بودن درب کاروانسرا توسط مالک آن گفت: با تعاملی که با مالک این بنای تاریخی صورت گرفته موضوع ثبت جهانی انجام شد و در خصوص مرمت و بازسازی نیز اداره میراث فرهنگی به همراه مالک مشارکت داشته‌اند و تلاش خواهیم کرد که بازگشایی کاروانسرا و نحوه استفاده از کاربری آن در قالب یک تفاهم نامه پیگیری و انجام شود.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: شتاب جریان تولید در روستاها کاهش یافته است و باید برای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال از ظرفیت صنایع کوچک که هنر ناب بانوان روستایی است استفاده کرد و این مشاغل خانگی رونق یابد.

حمید پاکپور در مراسم جشن ثبت جهانی شدن کاروانسرای تاریخی باغ شیخ ساوه که امروز، ۲۳ مهرماه، همزمان با هفته فرهنگی ساوه با حضور مردم و مسئولان در مجاورت این بنای تاریخی برگزار شد، گفت: هدف از برگزاری این آیین که با روز ملی روستا و عشایر تقارن دارد فراهم شدن فرصتی برای ارتقای نشاط اجتماعی در جوامع روستایی است تا اقشار مختلف روستایی نیز مثل شهرنشینان به مناسبت های مختلف در  برنامه های پرشور و نشاط شرکت کنند.

وی افزود: مدیران فرهنگی و اجتماعی باید به افزایش فضای شور و نشاط و اتحاد و انسجام در روستاها کمک کنند. ثبت جهانی کاروانسرای روستای باغ شیخ موجب شده که این روستا در عرصه جهانی مطرح شده و جذابیت دیگری در حوزه گردشگری بین المللی ایجاد شود تا پس از احیا و بازسازی آن و تعریف یک کاربری گردشگری به یک پایگاه نشاط بخش و محلی برای عرضه توانمندی ها و ظرفیت های منطقه تبدیل شود.

پاکپور در ادامه گفت: سبک زندگی روستایی، گویش ها و نواهای محلی و همه اجزای تشکیل دهنده هویت اسلامی ایرانی از روستاها تولد یافته است و باید همه خرده فرهنگ ها، نماد و نشانه های فرهنگی را حفظ و عرضه کنیم. یکی از نمادهای هویت ملی، آثار ملموس فرهنگی و تاریخی است.

وی افزود: در کنار بازنشانی نمادهای هویت فرهنگی، ظرفیت های اقتصادی و تولیدات روستایی نیز باید تقویت شود و برای آنها بازار هدف تعریف کرد تا به پایدارسازی جمعیت کمک کرده و اشتغال رونق باید. سهم مشاغل خانگی در اقتصاد ایران پایین و کمتر از ۱۰ درصد است در حالی که در کشورهای توسعه یافته این سهم افزون بر ۵۰ درصد است.

وی با بیان اینکه رسیدن به رشد اقتصادی صرفا منوط به سرمایه گذاری سنگین و احداث کارخانه های متعدد نیست، اظهار کرد: بخش شتاب دهنده اقتصاد کشور همین مشاغل خرد و صنایع دستی است که باید مورد حمایت قرار گیرد. شتاب جریان تولید در روستاها کاهش یافته است و باید برای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال از ظرفیت صنایع کوچک که هنر ناب بانوان روستایی است استفاده کرد و این مشاغل خانگی رونق یابد.

تجلیل از فعالان عرصه کشاورزی و دامداری، اجرای سرود، برگزاری مسابقات محلی و بومی نظیر طناب کشی، اجرای موسیقی سنتی، برپایی غرفه های عرضه کننده صنایع دستی و برپایی سیاه چادر عشایری از دیگر برنامه های این آیین بود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group