يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه از رشد ۲۰ درصدی سطح زیر کشت محصول پسته در باغات این شهرستان خبر داد.

محمودرضا خلیلی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت باغات پسته ساوه به ۴۲۰۰ هکتار رسیده که از این میزان، ۲۵۰۰ هکتار بارور است که نشان از رشد تولید پسته در این شهرستان دارد.

وی به جوان بودن باغات پسته ساوه اشاره کرد و با بیان اینکه این شهرستان پس از شهرستان زرندیه رتبه دوم استان مرکزی را در تولید پسته به خود اختصاص داده است، افزود: به دلیل اینکه بیشتر درختان پسته این شهرستان نهال هستند و امسال هم سال نیاور پسته ساوه است، پیش بینی می شود در هر هکتار از باغات زرندیه ۸۰۰ کیلو پسته خشک برداشت شود، در حالی که سال گذشته در هر هکتار ۱۲۰۰ کیلو پسته برداشت شد.

معاون جهاد کشاورزی ساوه در ادامه به مهمترین مشکلات پسته‌کاران در ساوه اشاره کرد و گفت: کار برداشت پسته از اواخر شهریورماه آغاز می شود و معمولا تا نیمه مهرماه ادامه دارد.

وی کمبود نیروی کار برای برداشت پسته را از مشکلات باغداران برشمرد و افزود: تا زمانی که فصل برداشت انار شروع نشود مشکل کمبود نیروی کار حاد نخواهد شد، اما طبیعی است که همزمانی برداشت پسته با سایر محصولات، موجب کمبود نیروی کار خواهد شد.

خلیلی با اشاره به اینکه پسته تولیدی ساوه از لحاظ کیفیت، طعم، اندازه و مرغوبیت با محصول نقاط پسته خیز کشور برابری می‌کند، گفت: شرایط آب و هوایی شهرستان ساوه مستعد پسته‌کاری است و در صورت تامین آب مورد نیاز، زمینه توسعه کشت پسته در این منطقه وجود دارد و ساوه پس از شهرستان زرندیه می‌تواند در سال های آینده به قطب تولید پسته تبدیل شده و حتی از زرندیه پیشی بگیرد.

خلیلی با اشاره به اینکه هفت واحد فرآوری پسته در این شهرستان فعالیت دارند، اظهار کرد: مجتمع کشت و صنعت کوثر ساوه به دلیل وسعت بالای سطح زیر کشت، قادر است سه تن در ساعت پسته را فرآوری و روانه بازار مصرف کند.

وی سازگار بودن پسته با شرایط آب و هوایی ساوه و مقاوم بودن آن در مقابل دمای کمتر یا بیشتر از ۵۰ درجه را مزیت مهم این محصول دانست و اظهار کرد: از طرفی به دلیل محدودیت منابع آبی این شهرستان، کشت این محصول به دلیل نیاز آبی کم، مزیت دیگری است که موجب ترغیب باغداران برای تولید پسته شده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group