يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: شعر عاشورایی همزاد با واقعه جانسوز عاشورا و بیان کننده مظلومیت سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش است.

بهنام نظری شامگاه یکشنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۲ در دومین کنگره ملی شعر عاشورایی که به میزبانی ساوه در سالن سلمان ساوجی برگزار شد، اظهار کرد: شعر عاشورایی از قدمت بالایی برخوردار است چرا که با عاشورا و واقعه جانسوز کربلا زاده شده است.

وی با بیان اینکه شعر عاشورایی همزاد با عاشوراست و دیالوگ گفت‌وگوی امام حسین علیه السلام با حضرت زینب سلام الله علیها را می‌توان به عنوان نخستین شعر عاشورایی تعبیر کرد، اظهار کرد: شعر عاشورایی از جمله شعرهای آیینی است که از دل برآمده و لاجرم بر دل می نشیند.

وی با اشاره به اینکه شعر سرودن و مرثیه سرایی واقعه کربلا لطف الهی است که نصیب هر کسی نمی شود، افزود: پیوند دادن واژه ها و کلمات در قالب شعر که منجر به تولید محتوای غنی در رثای سید و سالار شهیدان شود از اجر و قرب بالایی برخوردار است.

معاون استاندار مرکزی اظهار کرد: اگر واقعه عاشورا ماندگار است به دلیل هنری است که توانسته این واقعه را زنده نگه دارد و شعر به عنوان ماندگارترین هنر، در ماندگاری عاشورا نقش آفرین است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم الگوگیری از سیره سید و سالار شهیدان گفت: امام حسین علیه السلام به ما یاد داده که مرگ با عزت با فضیلت تر از زندگی با ذلت است و شهدای عزیز نظیر سردار شهید سلیمانی نیز این شعار سید و سالار شهیدان را سرلوحه خویش قرار داده و مانند سیدالشهدا جان خویش را برای عزت اسلام از دست دادند.

به گزارش ایسنا، دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه  شعر نیز گفت: شعر عاشورایی پس از انقلاب رشد بسزایی پیدا کرده و در شاخه های متنوعی تولید می شود.

علی محمد مودب با بیان اینکه شعر انقلاب مولود شعر عاشورایی است، اظهار کرد: شعر انقلاب به جای روایت صرف انقلاب، انسان را در دل عاشورا قرار می‌دهد و ‌نقطه عطف شعر عاشورایی است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه نیز گفت: ۱۰۲۰ اثر از شاعران کشور به دومین کنگره ملی شعر عاشورایی ساوه ارسال شد که پس از داوری، هشت اثر برگزیده در این کنگره به قرائت شعر می پردازند.

حسین محمودی فر افزود: دومین کنگره ملی شعرعاشورایی ساوه با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت، تجلیل و تکریم مقام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا در راستای ترویج ارزش های اصیل اسلامی و ارتقاء سطح کیفی شعرآیینی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه فراخوان این رویداد از خردادماه سال جاری در سطح کشور توزیع شد، اظهار کرد: شهرستان ساوه در ۱۷ سال گذشته میزبان جشنواره شعر عاشورایی به صورت منطقه‌ای و استانی بوده و از سال گذشته با توجه به استقبال شعرا این جشنواره به کنگره ملی ارتقا پیدا کرده است.

محمودی فر تصریح کرد: این کنگره در دو بخش اصلی و ویژه برگزار می شود که در بخش اصلی اشعار مرتبط با واقعه عاشورا و شهدای کربلا و در بخش ویژه نیز مرتبط با اشعار مرتبط با بصیرت و ولایت‌پذیری با محوریت شهدای امنیت است.

به گزارش ایسنا، در این کنگره پس از قرائت آثار برگزیده توسط شاعران با اهدای تندیس و هدایایی از برگزیدگان تجلیل بعمل آمد. شعر خوانی احمد علوی از شعرای برجسته کشور از دیگر برنامه های این کنگره ملی بود که با حضور پرشور مردم و مسئولان برگزار شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group