يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های هنرهای نمایشی در شهرستان ساوه به دلیل برخورداری این شهرستان از ظرفیت و استعداد بالا در این حوزه به عنوان مطالبه جدی هنرمندان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، کاظم نظری چهارشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ در جریان بازدید از نمایش‌های اولین جشنواره استانی تئاتر طنز ساوه اظهار کرد: تقویت زیرساخت‌ها یکی از ضرورت‌های تئاتر شهرستان های کشور است و این اداره کل برای تحقق این مهم امسال میزان اعتبارات مورد نیاز خود را چند برابر بیشتر از سال گذشته درخواست کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون اعتباری از سوی سازمان برنامه و بودجه برای وزارتخانه اعلام نشده است افزود: اما با توجه به نیازهای موجود پیش بینی می‌شود که در سال جاری شاهد افزایش حداقل ۳۰ درصدی اعتبارات نسبت به سال گذشته باشیم.

نظری بر تقویت فضای شادی و نشاط اجتماعی در جامعه تاکید کرد و گفت: هنر بهترین ابزار برای تقویت فضای شادی و نشاط در جامعه است و روح بخشی و آرامش از طریق هنرهای نمایشی طنز به مردم منتقل می‌شود.

وی گفت: این اداره منتظر اعتبارات نیست بلکه با استفاده از ظرفیت‌های موجود به دنبال تقویت زیرساخت‌های شهرستان‌ها در حوزه‌های سخت‌افزاری از جمله تجهیزات صدا و نور، استانداردسازی صندلی‌ها و سالن‌های تئاتر در بیشتر نقاط کشور است و در کنار آن استفاده از توان بخش خصوصی نیز پیگیری می‌شود و صنایع نیز در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی باید پای کار آمده و از هنر حمایت کنند.

نظری با اشاره به روند مطلوب برگزاری نخستین جشنواره استانی تئاتر طنز ساوه اظهار کرد: مقرر شده با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این جشنواره در تقویم رویدادهای فرهنگی و هنری این استان ثبت و به صورت سالانه برگزار شود.

وی در خصوص کیفیت نمایش‌های راه یافته به این جشنواره نیز گفت: هرچند تمام نمایش‌ها اجرا نشده اما به گفته هیات داوران، آثار با توجه به اینکه در دوره اول جشنواره هستیم از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و انتظار می‌رود در شرایط فعلی مردم بتوانند به نحو مطلوب از این فرصت فراهم شده بهره ببرند.
وی گفت: همچنین در راستای تقویت زیرساخت‌های حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی شهرستان‌ها، ساوه از امکاناتی از جمله استانداردسازی برخی تجهیزات سالن به ویژه صندلی‌های سالن تا پایان سال جاری بهره‌مند می شود. اگر اعتبارات برای گروه‌های نمایشی تخصیص نیابد قطعا در این شرایط نمی توانند کار نمایشی تولید کنند و باید حمایت مالی انجام شود تا بتوان از طریق هنرهای نمایشی در جامعه تاثیرگذار بود.

به گزارش ایسنا، اولین جشنواره استانی تئاتر طنز ساوه با محوریت توسعه و تعمیق فرهنگ و هنر تئاتر، ایجاد شادی و نشاط به مدت سه روز از ۲۰ تا ۲۲ تیرماه در مجموعه فرهنگی سلمان ساوجی شروع شده و با حضور پنج گروه تئاتر از شهرستان‌های خمین، ساوه و اراک برگزار می‌شود.

نمایش دلقک به نویسندگی و کارگردانی رضا یونسی‌فرد از اراک، نمایش داستان‌های میان رودان به نویسندگی علی شمس و به کارگردانی رضا کاشی‌لو از ساوه و نمایش سیاه لوژی به نویسندگی و کارگردانی محمد گُلی از خمین، حمام اسماعیل به نویسندگی افق ایرجی و به کارگردانی پوریا رضایی از اراک و نمایش خواستگاری به نویسندگی مهدی میرباقری و به کارگردانی کمال امین از ساوه آثار راه یافته به بخش اجرای این جشنواره هستند.

پس از فراخوان جشنواره ۲۰ اثر از شهرستان‌های مختلف استان مرکزی به این جشنواره ارسال شد که پس از بازبینی ۱۱ اثر به مرحله داوری و پس از آن نیز پنج اثر به مرحله نهایی و اجرای نمایش رسید.

هیات داوران این جشنواره متشکل از مسعود موسوی، فرشاد یاری و علی ایزدی است و برترین نمایش نیز به مدت ۲۰ روز در شهرستان ساوه به اجرا درمی‌آید.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group