يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با اشاره به کاهش میزان حجم ذخیره آب در سد الغدیر ساوه از مردم خواست در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

کاهش بارندگی‌ در شهر گرم و خشک ساوه و خشکسالی شدیدی که دشت مرکزی ساوه را فراگرفته از یک سو و کاهش میزان حجم ذخیره‌سازی آب در سد الغدیر از سوی دیگر بیش از هر زمان دیگر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب را یادآور می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل آب منطقه‌ای استان مرکزی تا نیمه نخست سال میزان ورودی حجم آب این سد ۲۹ میلیون مترمکعب و میزان ذخیره آب پشت سد ۶۴ میلیون مترمکعب بوده، این در حالی است که حجم ورودی سیلاب در سال ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۷۷ میلیون مترمکعب گزارش شده است.

کاهش بارندگی‌ها که کاهش حجم ورودی آب به سد و به دنبال آن کاهش میزان ذخیره‌سازی آب پشت سد را به دنبال داشته، موجب شد از ۲۰ مهرماه استفاده از آب برای کشت پاییزه از محل سد امکان‌پذیر نباشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: هم‌اکنون ۱۸ درصد از مخزن سد الغدیر ساوه پر است که ۴۸ میلیون مترمکعب از ۲۷۷ میلیون حجم سد را شامل می‌شود.

عزت‌الله آمره‌ای افزود: میزان ذخیره آب به‌شدت پایین است که امیدواریم بارندگی آذرماه بتواند بر میزان ذخیره حجم آب بیفزاید.

وی کاهش میزان ذخیره‌سازی آب در سد الغدیر را ناشی از کاهش بارندگی‌ طی دو سال اخیر دانست و بیان کرد: میزان رهاسازی آب در حال حاضر تنها برای مصرف شرب است و برای مصرف کشاورزی رهاسازی نداریم.

مسئول واحد پیش‌بینی هواشناسی استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: استان طی دو سال اخیر از نظر میزان بارندگی‌ سال بسیار بدی را پشت سر گذاشته، به طوری که سال گذشته میزان بارندگی ۲۱۸ میلی‌متر با ۲۳ درصد کاهش نسبت به بلندمدت گزارش شده است.

غلامرضا مرادی با اشاره به کاهش ۷۴ درصدی میزان بارش‌ها نسبت به وضعیت نرمال در آبان ماه  افزود: حجم بارش‌ها در این مدت ۲۵ درصد میزان پیش‌بینی شده ثبت شده است.

وی اظهار کرد: متوسط بارندگی استان در پاییز نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد و نسبت به بلندمدت ۵۰ درصد با کاهش مواجه شده است.

 مسئول واحد پیش‌بینی هواشناسی استان مرکزی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود از آذرماه وضعیت بارندگی نسبت به ماه‌های گذشته پاییز و آبان وضعیت مطلوب‌تری داشته باشد.

مجید امیرحسینی مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به وضعیت آب شهرستان اظهار کرد: ۵۰ روز از سال آبی جدید سپری شده و بر اساس این ۵۰ روز نمی‌توان نسبت به وضعیت سال آبی جدید قضاوت کرد، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده وضعیت آب شهرستان ساوه تا سال ۱۴۰۲ مدیریت شده و مشکل حاد و نگران‌کننده‌ای وجود ندارد.

وی تصریح کرد: از نظر تأمین آب شرب در شهرستان ساوه مشکلی نداریم، اما لازم است مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و با احتیاط مصرف کنند.

مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه با اشاره به کاهش میزان ذخیره آب سد الغدیر گفت: در حال حاضر ورودی آب به سد ۲۰۰ لیتر در ثانیه و میزان تبخیر آب بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر است که در واقع باید گفت میزان ورودی آب به سد صفر است.

امیرحسینی میزان خروجی آب از سد الغدیر را نیز ۴۰۰ لیتر در ثانیه اعلام و اظهار کرد: خروجی سد تنها برای مصرف آب شرب است و از مهر ماه خروجی آب برای مصارف غیرشرب بسته شده است.

به گزارش فارس سد الغدیر ساوه در سال ۱۳۷۲ با حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره‌سازی بر روی رود قره‌چای در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساوه احداث شد.

این سد نخستین بار در سال ۱۳۹۸ و به دنبال بارندگی‌های خوب و ذخیره‌سازی سرریز کرد و بعد از آن با کاهش بارندگی‌ها از میزان حجم ذخیره‌سازی آن کاهش یافت.

سد ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی ساخته شده و نقش مؤثری در تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی و برق دارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group