جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

دبیر خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه گفت: تجمعات کارگری ناشی از کمبود تشکل های قانونی کارگری نظیر شورای اسلامی کار در واحدهای تولیدی و صنعتی و باز نبودن باب مذاکره کارگری و کارفرمایی است که منجر به اردوکشی خیابانی می شود.

داوود میرزایی امروز پنجشنبه ۲۵ دیماه در نشست استاندار مرکزی با اعضای تشکل های کارگری در خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه اظهار کرد: نگرانی ما خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که به نظر ما بجای حذف باید تحت نظارت قاطع قرار بگیرد و از سوءاستفاده از آن ممانعت شود. در غیر این صورت اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود باید حقوق کارگران ۵۰۰ درصد افزایش یابد. اگر قرار است تک نرخی ارز اتفاق بیفتد باید معیشت کارگران هم مدنظر باشد.

وی بیان کرد: مطابق ماده ۴۱ قانون کار فقط شورای ‌عالی کار باید برای افزایش حقوق کارگران تصمیم بگیرد و انتظار داریم ارگانهای دیگر تابع تصمیم این نهاد باشند. نمایندگان نباید فقط در کنار بخش خصوصی باشند و منافع کارگران تضییع شود. بی تفاوتی نسبت به حقوق کارگران از سوی کارفرمایان باعث افزایش تجمعات آنها می شود و در سال جاری نمونه‌های زیادی از این اعتراضات را در شهرستان ساوه شاهد بودیم.

او افزود: برخی کارگران ساوه به بهانه اتمام قرارداد با سابقه بیش از ۲۰ سال اخراج شده اند که اینکار با منطق سازگار نیست و باید بساط قراردادهای موقت که نوعی برده کشی نوین است جمع شود زیرا متناسب با شان نظام اسلامی نیست.

دبیر خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: کارگران ساختمانی در دوران کرونا بسیار مظلوم واقع شدند، در حالی که اغلب اقشار مانند فرهنگیان و کارگران شاغل در صنایع مزایایی دریافت کردند، اما کارگران ساختمانی هیچ کمکی دریافت نکردند و موارد زیادی از ابتلا و فوت را هم داشتند. امیدواریم روند بیمه و همسان سازی حقوق کارگران با موفقیت تداوم داشته باشد.

وی در ادامه گفت: حدود ۵۰ کارگر با سابقه کار بیش از ۲۰ سال گروه صنعتی شیشه کاوه به بهانه اتمام قراردادکار مورد ظلم واقع شده و اخراج شدند، تنها قصور آنان درخواست بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور همانند همکاران قبلی شان بود و بارها برای رسیدگی به مشکلات این کارگران جلساتی در کمیسیون کارگری استان و شهرستان و حتی با مراجعه کارگران به تهران برگزار شده است ولی هنوز نه از وضعیت بازنشستگی آنها خبری هست و نه از بازگشت بکار و ادامه فعالیت آنها و زندگی آنها دچار مشکلات شدید شده است.

میرزایی بیان کرد: تعدادی از کارگران شرکت پروفیل ساوه نیز در حوزه درخواست و پیگیری مشکلات بازنشستگی در مشاغل سخت هنوز بلاتکلیف هستند و مشکل آنها فیمابین اداره کار و تأمین اجتماعی در گذشته بوده است. شاید آن زمان می شد با تأمل اداره کل تأمین اجتماعی و کمیته مشاغل سخت استان این موضوع در درون استان حل شود ولی متأسفانه کار به نوعی گره خورده و شاید شرایط قدری سخت شده باشد

وی بیان کرد: تعدادی از شرکت های دیگر از قبیل بن رو، بوتان، پارس  آمپول و روناک دارو اعتراضاتی در درون مجموعه خود داشتند که با پیگیری مسئولان یا مدیران و کارگران فعلا به آرامش برگشته ولی هنوز نگرانی در این مجموعه ها وجود دارد به نوعی می شود گفت آتش زیر خاکستر شده است.

وی در ادامه  گفت: پیشنهاد می کنم جاده منتهی به شهر صنعتی که ترافیک سنگینی به دلیل کم عرض بودن دارد تعریض شود زیرا باعث بروز تصادف های زیادی می شود. همچنین با توجه به ماهیت کارگری و وجود زمین های فراوان، یک شهرک کارگری در منطقه امیرکبیر با استفاده از کمک های دولتی و سهم آورده کارگران احداث شود تا معضل مستأجری و بدون خانه بودن آنها برطرف شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group