پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

در روزهای اخیر ماموران اداره اجرائیات شهرداری ساوه یک ملک نیمه ساز را در محله شهید آوینی (قالیشویی) شهر تخریب کردند که انتشار تصاویر و فیلم های مربوط به این اتفاق باعث واکنش هایی در سطح جامعه شد؛ برخی با نگاه احساسی و عاطفی و بسیاری هم با نگاه حمایتی و قانونی به این موضوع پرداختند.

به گزارش ایرنا، در فیلمی که از این اتفاق در شبکه های اجتماعی منتشر شد، هنگامی که لودر اداره اجرائیات شهرداری قصد تخریب ستون های عَلم شده ملک نیمه ساز را دارد فردی که ظاهرا در حال جوشکاری است همراه با یکی از ستون ها سقوط می کند.

واکنش های اولیه به این تصاویر و فیلم ها همراه با بیان احساسات بود و برخی مدعی بودند که ملک در واقع یک آلونک شخصی بوده است اما در مقابل اغلب شهروندان برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز را رسالت اصلی شهرداری می دانند و در اطلاعیه شهرداری ساوه و همچنین سخنان یکی از اعضای شورای اسلامی شهر واقعیت ماجرا مشخص شد.

در همین رابطه شهرداری ساوه برای آنکه اذهان عمومی را در خصوص اتفاق یاد شده روشن کند،‌ با صدور اطلاعیه ای توضیحات جامعی ارائه کرد.

ناگفته نماند که در دهه های اخیر افزون بر ۲۰ محله حاشیه ای به شهر ساوه الحاق شده که اغلب این ساخت و سازها به صورت غیرمجاز در زمین های قولنامه ای یا بدون کاربری مسکونی انجام شده و اکنون نیز یکی از معضلات مهم مدیریت شهری ساوه وجود همین سکونتگاههای غیررسمی است.

حدود ۶۰ درصد از جمعیت ساکن در ساوه را کارگران و اقشار کم درآمد تشکیل می دهند و رویای خانه دار شدن سبب شده که بسیاری از این افراد از روش های مختلف از جمله خرید زمین های قولنامه ای، باغ و اراضی کشاورزی نسبت به ساخت و ساز اقدام کنند هرچند نباید از مصوبه منع صدور جواز ساخت برای قطعات کمتر از ۱۷۰ مترمربع هم غافل شد که به اقرار کارشناسان و برخی اعضای شورای شهر مانعی بازدارنده برای رویکرد قانونی شهروندان نسبت به ساخت و ساز با اخذ مجوز و پروانه قانونی از شهرداری است.

مورد اخیر که در محله قالیشویی ساوه اتفاق افتاد باعث شد که پیگیر این موضوع شویم، هرچند شهردار ساوه پاسخ تماس خبرنگار ایرنا را نداد اما اطلاعیه صادر شده از سوی روابط عمومی بیانگر مواضع این نهاد مدیریت شهری در مورد واقعه اخیر و به صورت کلی در قبال ساخت و سازهای غیر مجاز است.

اطلاعیه شهرداری؛‌ جوسازی ها با هدف مشوش کردن اذهان عمومی است

روابط عمومی شهرداری ساوه پس از این اتفاق و برای روشنگری افکار عمومی در اطلاعیه ای توضیحات کاملی را ارائه کرد که متن آن بدین شرح است:

«با توجه به اینکه بر اساس قانون یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری نظارت بر ساخت ‌و سازها در شهر و جلوگیری از احداث بنای غیرمجاز است، در مورخ ۲۰ آبان ماه انجام این وظیفه قانونی از سوی نیروهای اجرائیات با هدف جلوگیری از یک مورد تخلف ساختمانی در خیابان وحدت (قالیشویی) توسط برخی افراد با حاشیه سازی و شایعه پراکنی همراه شد. 

از این رو اداره روابط عمومی شهرداری ساوه بنا بر وظیفه خود برای تنویر افکار عمومی این موضوع را پیگیر و به اطلاع همشهریان عزیز می رساند که یکی از روش های ساخت وساز در باغات حاشیه شهر همواره اینگونه بوده که برخی افراد سوجو ضمن توافق با مالکان این باغات  که هنوز اقدامی در راستای ساخت بنا در آنها انجام نشده است، ارتکاب تخلف را عهده دار  و اقدام به ساخت بناهای غیرمجاز با روش های مختلف و موضع گیری علیه ماموران اجرائیات شهرداری در انجام وظیفه می شوند.

 لذا بر اساس بررسی های انجام شده افراد مذکور نیز از اشخاص شناسایی شده قاچاق ساز مناطق حاشیه شهر بودند که در ۲۰ آبان ماه با وجود تذکرات ماموران اجرائیات اقدام به نصب اسکت فلزی برای احداث ملک تجاری در منطقه قالیشویی کردند و پس از اجرای وظیفه قانونی توسط نیروهای اجرائیات شهرداری ۲ نفر از آنان در حضور ماموران انتظامی اقدام به خودزنی کرده و ماموران انتظامی نیز مانع از این اقدام آنان می شوند.

لازم به ذکر است که این افراد هیچ گونه درگیری با نیروهای اجرائیات شهرداری نداشته اند و پس از این جوسازی هدایت شده در راستای  تشویش اذهان عمومی که در حضور ماموران انتظامی انجام شد، متواری و سپس با پیگیری های قضایی حکم بازداشت این ۲ نفر صادر شد.   

این افراد در این برنامه هدایت شده همچنین اقدام به تهیه فیلم (و انتشار در) شبکه های معاند نمودند و برخی افراد شناسایی شده در فضای مجازی شهر نیز به این اقدام غیرقانونی دامن زدند به طوری که در این شایعه پراکنی حتی کشته شدن یک فرد در زیر آوار و تخریب خانه  نیز مطرح شد و بر اساس تصاویر این ملک اصلا بنا نبوده و در مرحله  نصب اسکلت قرار داشته است.

لذا شهرداری از تمامی ظرفیت حقوقی خود در انجام وظیفه قانونی در راستای مدیریت شهر مقابل این سوء استفاده افراد سودجو ایستاده و هم اینک طرح دعوا در مراجع قضایی با اقتدار در حال پیگیری است.

همچنین افرادی که در فضای مجازی به حمایت از این افراد سودجود دامن می زنند نیز رصد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهند گرفت.

 این در حالی است که شهرداری و شورای اسلامی شهر ساوه در سه سال گذشته، رفتار ملایمت آمیز را نسبت به نیازمندان واقعی مسکن در مناطق حاشیه شهر داشته و با در نظر گرفتن جمیع شرایط فعلی کشور و مشکلات و نیاز  مردم به سرپناه، نهایت همکاری را برای خانه دار شدن اقشار ضعیف در دستور کار قرار داده است و برگزاری هفتگی ملاقات های مردمی و حضور شخصی هر هفته شهردار ساوه در نقاط مختلف شهر از جمله مناطق حاشیه نشین گواه این امر است.

شهرداری ساوه بر اساس وظیفه قانونی خود با اقتدار در مقابل سوء استفاده سوداگران و افراد سوجو ایستاده و برخورد لازم قانونی را اعمال می کند و به شهروندن عزیز اطمینان می دهیم که این موضوع بیشتر یک جریان ساختگی بود که توسط گروهی که مقاصد خاص را دنبال می کنند دامن زده شد و یقینا برخورد قانونی لازم با آنان صورت خواهد گرفت.»

عضو شورای شهر ساوه: اقدام اجرائیات مطابق قانون بود

عضو شورای اسلامی شهر ساوه نیز در این خصوص به ایرنا،‌ گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز از مشکلات اصلی شهر ساوه محسوب می شود که در سالهای اخیر به ایجاد مناطق حاشیه نشین دامن زده است.

«احمد حاج امینی» اظهار کرد:‌ اقدام اجرائیات شهرداری برای تخریب یک ملک تجاری غیرمجاز در منطقه قالیشویی مطابق قانون بوده و در این زمینه باید قانون ملاک عمل همگان باشد.

وی اظهار داشت:‌ اگر قرار باشد هر کسی در هر نقطه شهر بدون رعایت قانون و احذ مجوزهای لازم اقدام به ساخت و ساز کند، شاهد بی نظمی در روند شهرسازی خواهیم بود بنابراین افراد باید از راه قانون برای ساخت و ساز عمل کنند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر ساوه گفت: در حادثه اخیر، معتقدم که اجرائیات شهرداری هرچند قانونی عمل کرد اما می توانست کمی با خویشتن داری بیشتر رفتار کند تا بهانه دست عده ای افراد سودجو داده نشود.

وی اظهار کرد: در همین رابطه به زودی جلسه ای با حضور اعضای شورای شهر،‌ شهردار و سایر دست اندرکاران برگزار خواهیم کرد و بررسی های دقیقی در این خصوص انجام خواهیم داد.

حاج امینی گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز علاوه بر اینکه یکی از مشکلات قانونی در شهر محسوب می شود، به دلیل استجکام نداشتن بنا و غیراصولی بودن در مواقع بحرانی از جمله زلزله یکی از حوزه های خطرساز برای ساکنان و شهروندان محسوب می شود بنابراین توصیه ما این است که مردم در هنگام خرید زمین و اقدام به ساخت، حتما با شهرداری به عنوان مرجع قانونی صدور مجوز و پروانه های لازم هماهنگ باشند.

به گفته او، مصوبه صادر نشدن پروانه ساخت برای زمین های با متراژ کمتر از ۱۷۰ مترمربع یکی از مشکلات دیگر شهر ساوه است که برخی از مالکان زمین های با متراژ پایین تر را ترغیب به ساخت و ساز غیرمجاز می کند از این رو در سطح استان باید برای رفع این مشکل و امکان صدور پروانه ساخت برای متراژهای پایین تر از حد مذکور مساعدت شود.

عضو شورای اسلامی شهر ساوه گفت: همگام با شهرداری و سایر مراجع دست اندرکار یکدل و همصدا در مقابل هرگونه سوء استفاده و زمین خواری ایستادگی خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم هرکسی هر طور که دلش بخواهد نسبت به ساخت و ساز به شیوه غیرقانونی اقدام کند.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از مردم ساوه سرپناه ندارند و خانه سازی برای آنها یک ضرورت است،‌ گفت: یکی از راهکارهای رفع این مشکل همکاری و مساعدت اداره راه و شهرسازی و شهرداری برای تامین زمین به صورت قانونی است تا شهروندان با خیال راحت و بدون آنکه در دام سودجویان و زمین خواران بیفتند، اقدام به ساخت و ساز اصولی و مقاوم کنند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group