شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه از افزایش سطح زیر کشت محصولات زراعی در سال جاری به دلیل بارش های مطلوب دو سال آبی اخیر خبر داد.

حسن شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: رشد میزان بارش ها در دو سال آبی اخیر رونق خوبی به فعالیت های کشاورزی بخشیده و دیم کاری را که یکی از راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی محسوب می شود، به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

وی بر استفاده از آب‌های سطحی که بارش‌ها به ارمغان آورده است، تاکید کرد و افزود: بخشی از کشت محصولات زراعی بهاره با آب های سطحی نتیجه سیلابی شدن رودخانه‌ها صورت گرفته است و موجب شد تا بهره گیری از آب‌های زیرزمینی از سوی کشاورزان کاهش پیدا کند.

مدیر جهادکشاورزی ساوه با اشاره به رشد ۱۰ درصدی سطح زیر کشت محصولات زراعی در سال جاری گفت: در سال جاری کشت گندم و جو به ۴۵ هزار هکتار افزایش پیدا کرده که نسبت به سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان سطح زیر کشت اراضی دیم در ساوه مربوط به گندم است، گفت: میزان کشت گندم در سال جاری ۱۰ هزار هکتار و میزان کشت جو هزار هکتار افزایش یافته است.

شریفی با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ میزان تولیدات باغی و زراعی ساوه بالغ بر ۲۷۰ هزار تن بود، گفت: با وجود اینکه در طول این مدت سطح زیر کشت شهرستان به دلیل محدودیت منابع آبی حدود ۲۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرده است، اما تولیدات کشاورزی با رشد چشمگیری به ۶۵۰ هزار تن رسیده است.

وی در خصوص منابع آبی حوزه کشاورزی ساوه گفت: ۱۸۰۰ حلقه چاه، ۳۲۶ رشته قنات و ۲۸۰ دهنه چشمه در این شهرستان وجود دارد که خوشبختانه بر اثر بارش ‌های مطلوب سال جاری اکثر قنوات و چشمه ‌ها فعال شدند. رودخانه مزلقان به عنوان یکی از رودخانه‌های دائمی با ۵۶ دهنه آبگیری و نیز سد الغدیر به عنوان منابع آبی مناسب در اختیار کشاورزی شهرستان است.

شهرستان ساوه دارای ۱۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که با در نظر گرفتن ظرفیت‌های حوزه دام، ‌طیور، آبزیان و واحدهای صنایع تبدیلی توان تولید سالانه ۶۵۰ هزار تن محصول را دارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group