پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان زرندیه گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی، سموم و ماشین‌آلات کشاورزی، مهم‌ترین مشکل فراروی افزایش تولیدات کشاورزان این خطه است.

احمد قره‌بیگلو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زرندیه، با اشاره به این که افزایش افسارگسیخته ماشین‌آلات کشاورزی تاثیر بسزائی در کاهش تولید دارد، اظهار کرد از این رو چاره اندیشی برای مهار قیمت و توسعه مکانیزاسیون و ماشین‌آلات کشاورزی در افزایش بهره‌وری و کاهش چشمگیر ضایعات موثر است.
وی ادامه داد: این روزها کشاورزی سنتی منجر به افزایش هدررفت در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت و کاهش عملکرد تولید در واحد سطح شده است که دست اندرکاران و کارشناسان بخش کشاورزی پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و حمایت همه جانبه از کشاورزان را راهکار توسعه زیرساخت و ماشین آلات کشاورزی می‌دانند.

کشاورزان  علی‌رغم تولید محصول با کیفیت، بدلیل نبود قیمت تضمینی نمی‌توانند سود خوبی به دست آورند

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان زرندیه گفت: همچنین افزایش قیمت نهاده‌های دامی منجر به بالا رفتن هزینه تولید و کاهش صرفه اقتصادی برای مرغداران و دامداران شده است.

قره‌بیگلو نبود قیمت تضمینی برای اکثر محصولات کشاورزی را از دیگر موانع فرا روی افزایش تولید دانست و بیان کرد: کشاورزان  علی‌رغم تولید محصول با کیفیت، بدلیل نبود قیمت تضمینی نمی‌توانند سود خوبی به دست آورند.

وی با بیان اینکه نبود قیمت تضمینی بر اساس نرخ اعلامی دولت در برخی محصولات زراعی، باغی و صیفی جات، مانع از برنامه ریزی درست کشاورز و صرفه اقتصادی شده است، ادامه داد: اگر تمامی محصولات تولیدی همچون گندم و دانه‌های روغنی از قیمت تضمینی برخوردار بودند، کشاورز از سود بهتری برخوردار می‌شد.

 اگر تمامی محصولات تولیدی همچون گندم و دانه‌های روغنی از قیمت تضمینی برخوردار بودند، کشاورز از سود بهتری برخوردار می‌شد 

وی افزود: قیمت محصولات کشاورزی زراعی و باغی عرضه شده به بازار کم نیست اما سود بالایی نصیب کشاورز نمی‌کند زیرا بیشترین سود عاید واسطه گران و دلالان می‌شود.

قره بیگلو با اشاره به ضرورت تولید محصولات باکیفیت برای صادرات، اظهار کرد: استانداردسازی محصولات تولیدی موجب افزایش اطمینان مصرف کنندگان داخلی و ارتقای صادرات کشور می‌شود.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی برای صادرات محصولات کشاورزی، بسته بندی نامناسب و نه چندان استاندارد آنهاست که بعضا مشکلاتی را در این زمینه ایجاد می‌کند.

 اغلب محصولات بیشتر از نیاز بازار داخلی تولید می‌شود که با رعایت این موارد و فراهم کردن زمینه‌های تحقق آن، می‌توان شاهد تقویت صادرات بود

مدیر جهاد کشاورزی زرندیه با بیان این که توجه به صنایع بسته بندی و بازاریابی، یکی از راهکارهای تقویت صادرات محصولات کشاورزی است، گفت: اغلب محصولات بیشتر از نیاز بازار داخلی تولید می‌شود که با رعایت این موارد و فراهم کردن زمینه‌های تحقق آن، می‌توان شاهد تقویت صادرات بود.

وی افزود: همچنین حمایت دولت در اختصاص و تسهیل تسهیلات بانکی با بهره کم و یارانه‌دار می‌تواند در رونق و شکوفائی اقتصاد ناشی از فعالیت کشاورزی و دامداری سازنده باشد.

قره بیگلو با بیان این که زرندیه به لحاظ تولید انواع محصولات باغی از جایگاه خوبی در استان مرکزی برخوردار است، افزود: 80 درصد پسته سطح زیر کشت باغات این استان در زرندیه  است و همواره در تولید محصولات زراعی و باغی پیشتاز است. مدیر جهاد کشاورزی زرندیه با اشاره به این که این شهرستان دارای اقلیم و تنوع تولید محصولات کشاورزی و دامی است، گفت: ویژگی‌هایی مانند نزدیکی به پایتخت  و دسترسی آسان به استانهای غربی، مرکزی و آزاد راه‌ها منجر به استقبال سرمایه گذاران در بخش کشاورزی شده است.

 تحقق جهش تولید، نیازمند ابزارهایی است که یکی از آنها را باید کشاورزی مدرن دانست 

وی اظهار کرد: تحقق جهش تولید، نیازمند ابزارهایی است که یکی از آنها را باید کشاورزی مدرن دانست که در آن با استفاده از دانش و فناوری روز، بهره‌وری و تولید محصول در اراضی باغی، زراعی و واحدهای دامی و صنایع تبدیلی به بالاترین میزان می‎رسد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید نام گذاری کردند، اظهار داشت: جهش تولید محدود به صنعت نیست بلکه در حوزه کشاورزی نیز باید با اتکا به دانش روز و مدرن کردن کشاورزی بتوانیم این شعار را عملیاتی کرده و شاهد جهش و رشد قابل توجه تولید به ویژه در حوزه محصولات استراتژیک باشیم.

وی اظهار داشت: کشاورزی با امنیت غذایی کشور گره خورده و یک حوزه اساسی و بسیار مهم است بنابراین برای پیشبرد این حوزه و پیشرفت در آن از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

قره بیگلو گفت: در سال جهش تولید، در بخش دامپروری این شهرستان اتفاقات خوبی افتاده که می‌توان به ( توسعه ، تکمیل و راه اندازی دو واحد دامپروری بزرگ صنعتی) اشاره کرد که در این راستا تولیدات بخش کشاورزی و دامی زرندیه به دو برابر میزان کنونی(از 350 هزار تن به 700 هزار تن)  می‌رسد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group