شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه با اشاره به هجوم ملخ‌های بومی به اراضی کشاورزی این شهرستان گفت: ملخ‌هایی که به اراضی کشاورزی هجوم آورده‌اند بومی و بی‌آزار بوده و آسیب جدی به مزارع و اراضی وارد نخواهند کرد.

حسن شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تا این لحظه هیچ گزارشی از حمله و هجوم ملخ‌های غیربومی به اراضی و مزارع کشاورزی شهرستان ساوه دریافت نشده است، اظهار کرد: نگرانی کشاورزان از حضور ملخ‌های بومی در اراضی کشاورزی بی‌مورد است و نباید نگران باشند.

وی به اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با ملخ‌های غیربومی و صحرایی در اراضی این شهرستان اشاره کرد و افزود: تاکنون بالغ بر 150 هکتار از حاشیه دشت مرکزی ساوه برای مقابله با آفت ملخ سمپاشی شده است و در آخرین بازدیدهای صورت گرفته اثری از ملخ‌های غیربومی نبوده و صرفا ملخ‌های بومی طغیان کرده‌اند.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی ساوه طغیان ملخ‌های بومی را متاثر از بارش‌های مستمر و وجود رطوبت در اراضی کشاورزی دانست و افزود: رطوبت زیاد موجب تکثیر ملخ‌های بومی می‌شود که طغیان آنها خسارت آنچنانی به اراضی و مزارع وارد نمی‌کند.

وی همچنین در خصوص طغیان سوسک‌های سیاه نیز گفت: سال گذشته به دلیل بارش‌های مطلوب و لطافت هوای بهار شاهد ورود چشمگیر پروانه‌ها به دشت ساوه بودیم که امسال در کنار حضور اندک پروانه‌ها، مهمانان ناخوانده‌ای که همان سوسک‌های سیاه هستند طغیان کرده‌اند که با گرم شدن تدریجی هوا و افزایش دما از بین می‌روند.

گفتنی است که ملخ‌ها هر ساله به تناسب بارندگی‌های سالانه مشاهده می‌ شوند و در خاک تخمگذاری می‌کنند. این تخم ها با تشدید بارندگی ترک خورد شده و تکثیر می‌شوند. ملخ‌های موجود در اراضی کشاورزی ساوه از نوع ملخ‌های بومی هستند که بارندگی‌های بهاره و مساعد شدن شرایط اقلیمی، باعث افزایش زاد و ولد آنها شده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group