جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

فرماندار ساوه گفت: توسعه زنجیره‌های تولید، آموزش و تقویت انگیزه کشاورزان از مهمترین اولویت های جهادکشاورزی باشد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، علی میرزایی در جلسه بررسی مشکلات کشاورزان و باغداران شهرستان ساوه که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از بخش های مهم توسعه ای کشور را بخش کشاورزی تشکیل می دهد.

وی خواستار تشکیل جلسات مستمر کارگروه رفع موانع کشاورزی با حضور مسئولان ذیربط شد و بیان کرد: بیشترین اعتبارات باید به حوزه کشاورزی تخصیص یابد تا شاهد رونق تولید در این حوزه طی سالجاری باشیم و بیشترین اعتبارات حوزه کشاورزی نیز باید در حوزه زیرساختی هزینه شود.

فرماندار ساوه به سهمیه 45 درصدی جذب تسهیلات کشاورزی کم بهره اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون بیش از 83 درصد اعتبارات جذب شده و موجب تقویت حوزه کشاورزی شده است.

وی به افزایش منابع آبی ساوه در پی بارش های اخیر اشاره کرد و گفت: توزیع عادلانه آب و تخصیص بیشتر منابع آبی به ویژه از طریق سدالغدیر از جمله موضوعات مهمی است که در دستور کار مجموعه امور آب و جهادکشاورزی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، مدیر جهادکشاورزی ساوه نیز گفت: به دلیل شرایط اقلیمی در ساوه شاهد کشت ۷۰ نوع محصول در این شهرستان هستیم.

حسن شریفی در ادامه گفت: امسال در بخش مرکزی ساوه حدود ۳۰۰ میلیمتر و در بخش نوبران ۵۰۰ میلی متر باران بارید که به دلیل خوشحالی کشاورزان و تغذیه سفره های زیرزمینی و نیز سرریز شد سد الغدیر ساوه نمی توان این میزان بارش را خسارت تلقی کرد بلکه بارش های اخیر برای ساوه نعمت بزرگی بود که در مقابل این نعمات میزان خسارات وارده را می توان نادیده گرفت.

وی بیان کرد: با وقوع سیل بیش از 23 میلیارد تومان خسارت به تاسیسات زیربنایی نظیر قنوات، جوی ها و اراضی کشاورزی وارد شد اما تمام قنواتی که طی ۲۰ سال پیش خشک شده بود خوشبختانه پرآب شدند.

شریفی در ادامه به سرمازدگی بهاره نیز اشاره کرد و گفت: 4500 هکتار از محصولات باغی و اراضی کشاورزی به ویژه محصولات سردرختی ساوه خصوصا در بخش نوبران بر اثر سرمازدگی از بین رفتند و 184 میلیارد تومان ارزش ریالی خسارت وارد شده ناشی از سرمازدگی بوده است.

در این جلسه تنی چند از باغداران و کشاورزان ساوه به بیان مشکلات و دیدگاه های خود پرداختند.

آسیب شناسی اقتصادی در حوزه کشاورزی، عادلانه نبودن قیمت تضمینی خرید گندم، نامناسب بودن محورهای روستایی به ویژه جاده بیات نوبران، مشکل تامین نهاده‌های دامی، سنگ‌اندازی‌های سیستم بانکی، هدررفت سرریز آب سد الغدیر و عدم بهره‌وری آن برای استفاده بهینه در حوزه کشاورزی ساوه، بروکراسی پیچیده اداری، واردات انار از شهرستان‌های دیگر با کیفیت پایین و صادرات آن با برند ساوه، تاخیر در پاسخ به استعلامات، بیمه محصولات کشاورزی، لایروبی قنواتی که بر اثر سیل تخریب شدند، از جمله موضوعات مهمی بود که در این جلسه مطرح شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group