پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

رئیس امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه گفت: به دلیل حجم بالای دبی ورودی به سد الغدیر ساوه (روزانه حدود 12 میلیون مترمکعب) پیش بینی می شود که با ادامه این روند، این سد تمام بتنی استان مرکزی حداکثر ظرف 10 روز آینده سرریز کند.

سید جلال شاهرخ در گفتگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به حجم بالای بارندگی هایی که از ابتدای سالجاری شروع شده است، اظهار کرد: خوشبختانه شرایط حاکم بر ذخیره سازی آب در سد الغدیر تغییر پیدا کرده است و با گذشت حدود سه هفته از ابتدای سال جاری حجم آب ذخیره شده در سد الغدیر ساوه از مرز 190 میلیون متر مکعب عبور کرد که این میزان حجم آب ذخیره شده در سد الغدیر در 23 سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی در ادامه به پایداری سد الغدیر با توجه به افزایش حجم قابل توجه آن اشاره کرد و با رد شایعاتی مبنی بر احتمال شکسته شدن سد گفت: هرگونه اظهارنظر در خصوص ناپایداری سد مبنای کارشناسی و علمی نداشته و هم اکنون سد الغدیر ساوه در بهترین شرایط پایداری قرار دارد و هیچ نگرانی و دغدغه خاصی در این خصوص وجود ندارد.

عضو هیات مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی با تاکید مجدد بر اینکه سد الغدیر در پایدارترین شرایط خود قرار دارد افزود: برای اطمینان کامل از پایداری موجود، بازرسی های دو هفته ای از سد الغدیر که در گذشته انجام می شد به بازرسی روزانه تبدیل یافته است و تا این لحظه هیچگونه انحرافی از شرایط نرمال مشاهده نشده است و این اطمینان به مردم داده می شود که سد تمام بتنی الغدیر ساوه در مناسب ترین شرایط پایداری قرار دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه با افزایش حجم آب در سد الغدیر ضرورت مدیریت مخزن احساس می‌شود، افزود: در شرایطی که سدها در وضعیت سیلابی قرار می گیرند، یکی از تمهیداتی که دیده می شود کنترل مخزن و آب ذخیره شده است.

شاهرخ تاکید کرد: در صورت تداوم شرایط حاکم بر سد الغدیر ساوه و عدم تغییر در دبی ورودی آب به دریاچه سد الغدیر، به نظر می رسد ظرف 10 روز آینده شرایطی ایجاد خواهد شد که به تراز نهایی سد دست یابیم و به همان نسبت که آب به دریاچه سد وارد می شود به همان نسبت نیز خارج خواهد شد. به منظور مدیریت مخزن و جلوگیری از این روند تمهیداتی دیده شده است، لذا ظرف سه روز آینده دریچه تحتانی سد برای تنظیم آب ورودی باز خواهد شد.

رئیس امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه به هماهنگی های بعمل آمده با ستاد مدیریت بحران شهرستان به منظور بازکردن دریچه تحتانی سد الغدیر ساوه گفت: با هماهنگی های بعمل آمده هیچ مشکلی در بازشدن دریچه های تحتانی و رهاسازی آب در نقاط پائین دستی سد وجود ندارد و آب کنترل شده ای به پائین دست هدایت خواهد شد و هیچ خطری ایجاد نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: از زمانی که به دلیل شدت بارش ها شرایط حوضه آبی رودخانه قره چای تغییر یافت و شکل سیلابی به خود گرفت( از 28 اسفندماه سال 1397) ظرفیت سد الغدیر ساوه که در آن مقطع 56 میلیون متر مکعب بود به دلیل ورود سیلاب ها به 190 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

شاهرخ افزود: در روز 12 فروردین به دلیل شدت بارش ها در موج دوم بارندگی های نوروزی شاهد پیک سیلاب به میزان 520 متر مکعب بر ثانیه بودیم و سد الغدیر توانست این میزان آب با حجم بالا را در خود جای داده و کنترل کند و با کنترل سیلاب توانست مانع از تخریب نقاط پائین دستی شود.

وی در ادامه هدف از احداث سد ساوه را کنترل سیلاب ها، تامین نیاز کشاورزی و نیز تولید انرژی برق بیان کرد و افزود: در حوزه کنترل سیلاب ها خوشبختانه سد ساوه به دلیل برخورداری از حجمی بالغ بر 277 میلیون متر مکعب بسیار موفق عمل کرده است و توانسته است در خصوص تامین نیاز آب کشاورزی نیز مقدار قابل مناسبی متناسب با حجم آب موجود تخصیص دهد و به دلیل حجم بالای آب ذخیره شده در سال آبی جاری سهمیه حوزه کشاورزی شهرستان از سد الغدیر به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.

شاهرخ در ادامه با اشاره به اینکه بالغ بر 30 درصد نیاز آب شرب ساوه از سدالغدیر تامین می شود، گفت: خوشبختانه با توجه به بالا آمدن تراز آب در سد ساوه از بالاترین دریچه(دریچه سوم) تامین آب صورت خواهد گرفت و این امر نشانگر آن است که میزان کدورت آب در شرایط سیلابی به حداقل رسیده است بنابراین باز کردن دریچه تحتانی سد که به منظور کنترل و مدیریت آب انجام می شود تهدیدی برای آب شرب ساوه نیز نخواهد داشت و تمامی سناریوهای لازم برای تامین آب شرب ساوه در نظر گرفته شده است.

وی تولید انرژی برق و فعالیت نیروگاه برقابی را از دیگر اهداف احداث سد الغدیر بیان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل کاهش میزان آب ذخیره شده در سد الغدیر ساوه طی سالهای گذشته امکان تولید برق با فعالیت نیروگاه برقابی وجود نداشت.

عضو هیات مدیره شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی درخصوص نیروگاه برقابی که در پای آب سد الغدیر ساوه احداث شده است اشاره کرد و گفت: این نیروگاه در مجموع از ظرفیت تولید 15 مگاوات ساعت برق برخوردار است و متاسفانه به دلیل کاهش طراز آب امکان بهره برداری از نیروگاه در سالیان قبل وجود نداشت.

وی افزود: خوشبختانه با تراز مثبت آبی که در سد بوجود آمده می توانیم طی دوران توزیع آب برای مصارف کشاورزی همزمان از نیروگاه وفرقان با ظرفیت 10 مگاوات و نیروگاه آسیابک بند با ظرفیت 5 مگاوات که در فاصله هشت کیلومتری سد قراردارد بهره برداری کنیم و برق تولیدی به شبکه سراسری تحویل می شود.

شاهرخ از برخورداری نیروگاه های وفرقان و آسیابک بند از تجهیزات مناسب و زیرساخت لازم برای تولید برق علیرغم گذشت سالها از عدم فعالیت آنها خبر داد و افزود: با توجه به تعمیرات دوره ای که همه ساله از دو نیروگاه وفرقان و آسیابک بند صورت می گیرد، هیچ نگرانی در تولید برق به لحاظ تجهیزات و زیرساخت ها وجود نخواهد داشت و از یک ماه آینده نیروگاه برقابی سد الغدیر ساوه فعال می شود.

به گزارش ایسنا، سد الغدیر ساوه با 265 متر طول تاج و حجم 277میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال 72 با هدف تامین برق و آب کشاورزی 23 هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد .

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود 10 کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود .

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group