پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

جانشین اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه از آسیب دیدگی آثار تاریخی این شهرستان بر اثر بارندگی‌های اخیر خبر داد و گفت: در پی بارش‌های اخیر به برخی از بناهای تاریخی و آثار باستانی ساوه خسارت وارد شد.

رضا ایاز در گفتگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، اظهار کرد: به دلیل اینکه سازه بناهای تاریخی خشت و گلی است در اثر بارش باران بسته به میزان بارش‌ها خسارت می‌بینند و برای جلوگیری از تخریب و ریزش آنها باید اقدامات پیشگیرانه انجام داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان ساوه با قدمتی پنج هزار ساله دارای 112 اثر ثبتی و ۳۱۲ اثر غیر ثبتی تحت حفاظت است، اظهار کرد: بارش های اخیر به آثار شاخص شهرستان نظیر گنبد مسجد سرخ واقع در میدان انقلاب، شبستان مسجدجامع هزارساله ساوه، دالان‌های کاروانسرای شهر تاریخی آوه، بنای تاریخی چارسوق و ... خسارت وارد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: گرچه با شدت گرفتن بارش ها با همکاری ستاد مدیریت بحران شهرستان بویژه شهرداری ساوه اقدام به کشیدن نایلون بر روی برخی بناهای تاریخی کرده و مانع از نفوذ باران شدیم اما با این وجود در بنای تاریخی مسجد سرخ شاهد نفوذ قطرات باران بودیم.

وی تصریح کرد: سرایت نم و رطوبت ناشی از باران های شدید موجب سست شدن بناهای تاریخی شده و در دراز مدت زمینه تخریب و ریزش را فراهم خواهد کرد از این رو باید در سریعترین زمان ممکن نسبت به مرمت اضطراری آن اقدام کرد.

ایاز تاکید کرد: به منظور ایمن سازی و جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی ناشی از بارش باران نیازمند تخصیص اعتبار اضطراری مرمت به میزان 500 میلیون ریال هستیم که امیدواریم با تخصیص به موقع مانع از بروز آسیب جدی به آثار تاریخی شهر کهن ساوه با تاریخ بیش از هزار سال شویم.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group