پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

شهردار ساوه با بیان اینکه نرخ عوارض اعلام شده از سوی مدیریت کارخانه کاریزان خودروی ساوه به مبلغ ٥٠ ميليارد تومان غیرواقعی است، گفت: بدهي شركت كاريزان خودرو بابت عوارض ساختماني حدود ٢ ميليارد و جریمه ماده 100 این واحد صنعتی 19 میلیارد تومان است .

سیدمهدی حسینی در گفتگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با تاکید بر اینکه عوارض تعیین شده برای این واحد خودروساز حق و حقوق شهروندان ساوجی است و تخلفات ساختماني فاقد پروانه ساخت شركت طبق رأي کمیسیون ماده 100 با لحاظ حداكثر تخفيف به مبلغ حدود ١٩ ميليارد تومان تعيين و به کارفرمای شرکت ابلاغ شده است، اظهار کرد:‌ مدیریت این واحد خودروساز اقدام به خرید زمینی به وسعت 50 هکتار در حریم شهر ساوه کرده و بدون اخذ پروانه ساخت از شهرداری یا بخشداری اقدام به ساخت این واحد خودروسازی کرده است .

وی ادامه داد: مجموعه مدیریت شهری ساوه به استناد طرح جامع مصوب شهر مورخ ٨٩/٧/١٥ و با احراز این مهم که زمین خریداری شده برای احداث این واحد خودروسازی در حریم شهری است در مکاتبات متعددی از کارفرمای شرکت خواسته است که نسبت به دریافت پروانه ساخت اقدام کند اما هیچ اقدامی از سوی مجری طرح صورت نگرفته است .

شهردار ساوه با تاکید بر نگاه حمایتی مجموعه مدیریت شهری از صنعتگران افزود: احداث هر واحد صنعتی علاوه بر ایجاد اشتغال و ارزآوری برای شهرستان موجب توسعه اقتصادی کشور نیز خواهد شد و بر این اساس شهرداری ضمن مکلف کردن این واحد خودروساز به دریافت پروانه ساخت قطعا در محاسبات عوارضی و هزینه های اخذ پروانه ساخت، تخفیفات لازم را به منظور حمایت از تولید و صنعت شهرستان اعمال می کند اما متاسفانه مدیریت این کارخانه خودروساز از انجام ساخت و ساز براساس قوانین و مقررات طفره رفته و با بی توجهی نسبت به مکاتبات شهرداری عملیات ساخت و ساز را ادامه داد .

وی زیربنای ساخت و سازی که توسط این خودروساز در شهرستان اجرا شده است را افزون بر 200 هزار متر مربع اعلام کرد و افزود: از این میزان بالغ بر 100 هزار متر مربع به صورت تخلف بنا احداث شده است و نهایتا شهرداری تصمیم گرفت برای 100 هزار متر مربع احداثی، کارفرما را مکلف به اخذ پروانه ساخت کند و برای 100 هزار متر مربعی که تخلف بنا وجود دارد در کمیسیون ماده 100 شهرداری تشکیل پرونده انجام شد تا مورد بررسی قرار گیرد .

حسینی به تشکیل جلسه کمیسیون ماده 100 شهرداری برای رسیدگی به پرونده این تخلف در حوزه ساخت و ساز اشاره کرد و افزود: ورود شهرداری به این موضوع در راستای نگاه عادلانه و پرهیز از هرگونه شائبه ویژه خواری صورت گرفت، اما در عین حال در جلسه کمیسیون ماده 100 برای حمایت از صنعت شهرستان جریمه حداقلی با ضریب دو در نظر گرفته شد در حالیکه در موارد مشابه چنین ساخت و سازهایی از سوی کمیسیون ضریب چهار اعمال می شود .

وی میزان جریمه در نظر گرفته شده از سوی کمیسیون ماده 100 برای این واحد تولیدی و صنعتی را حدود 19 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با احتساب عوارض شهرداری به میزان دو میلیارد تومان مجموع بدهی این کارخانه خودروی ساز 21 میلیارد تومان است و از این میزان حدود 19 میلیارد تومان جریمه ساخت و ساز غیرقانونی است که در کمیسیون ماده 100 اعمال شده است .

وی تصریح کرد: چنانچه شهرداری به تخلفات ساخت وساز این کارخانه ورود پیدا نمی‌کرد و اجازه می داد مجری طرح بدون دریافت پروانه ساخت به انجام عملیات ساختمانی متخلفانه ادامه دهد قطعا از سوی دستگاههای نظارتی مورد بازخواست قرار می گرفت و شائبه رانت بوجود می آمد .

شهردار ساوه تاکید کرد: در اینکه احداث این کارخانه نقش بسزایی در توسعه صنعتی و اشتغال شهرستان خواهد داشت شکی نیست اما این دلیل نمی شود که بخواهیم بر خلاف قانون پروژه ای را تعریف و اجرا کنیم بلکه باید در چارچوب ضوابط و پرداخت حق و حقوق شهروندان صورت گیرد .

وی افزود: در محاسبه عوارض و جریمه ماده 100 نهایت تخفیف در مورد این کارخانه با احتساب حداقل ها صورت گرفته است و بخشودگی کمتر از 21 میلیارد تومان امکان پذیر نیست. با اینهمه با وجود اینکه رای کمیسیون به مدیر کارخانه ابلاغ شده است اما هیچ توجهی به این موضوع ندارد .

شهردار ساوه گفت: تنها تخفیفی که می توان برای کارفرمای این شرکت در نظر گرفت اعمال تخفیف 15 درصدی برای نرخ عوارض اعلامی به میزان دو میلیارد تومان است که مبلغی معادل 350 میلیون تومان خواهد شد و در صورتی که این واحد تا پایان سال عوارض قانونی شهرداری را پرداخت نکند می بایست با تعرفه سال 1398 و با افزایش 40 درصدی اقدام به پرداخت عوارض کند .

وی تاکید کرد: بدیهی است به استناد ماده ١٠٠ قانون شهرداري ها هر فردی بخواهد در محدوده و حریم شهری ساخت و ساز کند باید عوارض قانونی شهرداری را بپردازد و اين از مصاديق حقوق شهروندان بوده و بیت المال محسوب می شود و کوتاهی از وصول مطالبات مردم تخلف است و از سوی دستگاههای نظارتی پیگیری خواهد شد .

حسینی در پایان ضمن تقدير از مجموعه كاريزان خودرو به این واحد صنعتی توصیه کرد جهت بهره مندي از تخفيفات قانوني مصوب در روزهاي باقيمانده تا پايان سال جاري نسبت به پرداخت مطالبات شهرداري اقدام کنند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group