چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 | Wednesday 8 May 2024

رئیس سازمان تامین اجتماعی شعبه یک ساوه گفت: 84 درصد از حوادث ناشی از کار در این شهرستان بر اثر بی‌احتیاطی رخ می دهد.

علیرضا حسینی در گفتگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، اظهار کرد: در سال گذشته 395 مورد حادثه ناشی از کار در این شهرستان ثبت شده است که خوشبختانه تمامی مصدومین ناشی از حوادث کار که 386 نفر آنان مرد و 9 نفر زن بودند، بهبودی کامل حاصل پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته حوادث ناشی از کار منجر به فوت یا از کارافتادگی نشده است، افزود: براساس اعلام بازرسین اداره کار، از این تعداد 332 مورد بر اثر بی احتیاطی، 51 مورد نور ناقص، 9 مورد وسایل بدون حفاظ و سه مورد لباس غیراستاندارد و خطرناک ثبت شده است.

وی با اشاره به صنعتی بودن شهرستان ساوه و حجم بالای فعالیت جامعه کارگری در بزرگترین شهر صنعتی کشور مستقر در این شهرستان اظهار کرد: به دلیل این ویژگی‌ها آمار حوادث ناشی از کار بسیار بالاست.

رئیس سازمان تامین اجتماعی شعبه یک ساوه با اشاره به آمار حوادث ناشی از کار در نیمه نخست سالجاری گفت: در این مدت 172 مورد حادثه ناشی از کار به ثبت رسیده است که از این تعداد 155 مورد آن ناشی از بی احتیاطی بوده است و یک مورد منجر به فوت و یک مورد هم از کارافتادگی به ثبت رسیده است.

وی در ادامه به تعریف حادثه ناشی از کار برابر قانون اشاره کرد و گفت: حادثه ناشی از کار عبارت است از اتفاق یا پیامدی که در جریان انجام کار پدید آمده و با صدمات شغلی مرگبار یا غیر مرگبار همراه است. مطابق ماده 60 قانون تامین اجتماعی حوادث ناشی از کار حوادثی است که حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جز اوقات انجام وظیفه محسوب می‌شود مشروط بر اینکه درزمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد. حوادثی که برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می‌افتد حادثه ناشی از کار محسوب می‌شود .

حسینی به مسئولیت کیفری حادثه، نیز اشاره کرد و گفت: حسب نظر بازرسان کار یا کارشناسان رسمی دادگستری و بر اساس رأی قضایی بر عهده مقصر یا مقصرین حادثه است. حسب ماده 95 قانون کار مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولین واحدهای موضوع ذکر شده در ماده 85 این قانون خواهد بود. هر گاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسئولین واحد، حادثه‌ای رخ دهد، شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر کیفری و حقوقی و نیز مجازات های مندرج در این قانون مسئول است

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group