جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه گفت: مشکلات جامعه کارگری در شهرستان ساوه کمتر از مشکلاتی که شرکت هایی نظیر هپکوی اراک، ماشین سازی و ... به آن دچار بوده یا هستند نیست.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، داود میرزایی در نشست بررسی مشکلات کارگری شهرستان ساوه که با حضور استاندار مرکزی، جمعی از مدیران صنایع و تشکلات کارگری در خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه برگزار شد، اظهار کرد: تلاش‌های موثر و پیگیری‌های مجدانه استاندار مرکزی توانست شرکت هپکو را از بحران خارج کند و ضمن سروسامان دادن به این صنعت قدیمی استان مرکزی در آینده نزدیک شاهد برپایی جشن تولید در این کارخانه به عنوان سرمایه ملی خواهیم بود.

وی با اشاره به برخی مشکلات مالی که در شرکت های قطعه ساز شهرستان ساوه بوجود آمده است، گفت: عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی دو شرکت بزرگ خودروساز در کشور موجب بوجود آمدن بحران مالی در این صنایع شده و نتیجه آن اخراج های دسته جمعی و تعدیل نیروی کار است.

وی با اشاره به اخراج‌های دسته جمعی کارگران قطعه ساز خودرو در ساوه اظهار کرد: طی یک ماه گذشته بالغ بر 300 نفر از کارگران شرکت‌های قطعه ساز نظیر آرمکو، ایمن شیشه سپهر، صنایع ریخته گری اخراج شده اند که ادامه این وضعیت و تعدیل نیروی کار نگران کننده است.

دبیر خانه کارگر در ادامه با اشاره به رفتار ارباب رعیتی خودروسازان با قطعه سازان گفت: خودروسازان خود را تافته جدابافته دانسته و با قلدری تمام قطعات مورد نیاز خودروها را از قطعه سازان تامین کرده و برای پرداخت مبالغ کالای خریداری شده بعضا تا دو سال به تاخیر می اندازند و افتخارشان این است که کارگران خودروساز را تعدیل نمی‌کنند در حالیکه تعدیل نیرو در بین قطعه سازان صورت می گیرد و به آنها ظلم می‌شود.

وی تصریح کرد: قطعه سازان از ناچاری مجبور به تعدیل نیروی کار شده اند و خودروسازان با افتخار اعلام می کنند که 50 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند و با سپرده گذاری و یا سرمایه گذاری بدهی خود به قطعه سازان اقدام به پرداخت مطالبات کارگران خود می کنند در حالیکه از جیب قطعه سازان پرداخت کردند و این ظلم آشکار است.

میرزایی تصریح کرد: کشتی قطعه سازان خودرو به گل نشسته است و توان ادامه فعالیت ندارند و مجبورند با تعدیل نیرو هزینه های شرکت را کاهش دهند و اگر هم تجمع و یا اعتصاب کارگری در شهرستان شاهد نیستیم به دلیل خویشتن داری و سعه صدر کارگران است.

وی افزود: با اخراج کارگران میزان پرداخت بیمه بیکاری از طریق سازمان تامین اجتماعی بیشتر می شود. هم اکنون در ساوه و زرندیه بالغ بر سه هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می کنند و همین تعداد کارگر نیز به دلیل ناقص بودن پرداختی بیمه و یا سابقه کمتر با وجود اخراج از شرکت قادر به دریافت بیمه بیکاری نیستند.

میرزایی همچنین بر حل مشکلات شرکت پروفیل صفا مخصوصا صدور کارت بازرگانی و خارج کردن از لیست سیاه، عدم ممنوع الخروج کردن مدیران شرکت و حل مشکلات با تامین اجتماعی و مالیاتی تاکید کرد و افزود: در صورت حل مشکلات این شرکت در سال آینده بالغ بر 1200 نفر اشتغال جدید ایجاد خواهد کرد.

رئیس کانون بازنشستگان استان مرکزی نیز اجرا نشدن قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان، عدم افزایش مطلوب حقوق و مستمری، پایین بودن دریافتی این قشر و نداشتن بیمه تکمیلی برای برخی از بازنشستگان را از مشکلات این قشر برشمرد.

علیرضا امیری افزود: اخراج کارگران و تعدیل نیرو هشداری برای مسئولان است و هم اکنون جامعه کارگری و بازنشستگان به دلیل گرانی افسار گسیخته و درآمد پایین در فشار اقتصادی هستند.

وی خواستار تخصیص اعتبار برای برخورداری بازنشستگان از سهمیه تسهیلات اعتباری با نرخ پایین برای حوزه درمان و مشکلات معیشتی آنها شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group