جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

برای نخستین بار در کشور و با حضور مسئولان قضائی و محلی، مرکز جامع داوری در شهرستان ساوه افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، معاون قضایی دادگستری شهرستان ساوه در این آئین گفت: موضوع داوری از جمله موضوعاتی است که در حل و فصل اختلافات بسیار رایج است و قانونگذار هم در برنامه ششم توسعه تقویت موضوع داوری را مورد تاکید قرار داده است.

موسی زارعی مهرفر با اشاره به تاکید مجموعه دادگستری کل استان مرکزی بر تقویت داوری در دستگاه قضائی، اظهار کرد: خوشبختانه با تاکیدات دادگستری استان مرکزی اخیرا شرط داوری ضمن عقد در مبایعه‌نامه‌ها دیده شده است که در کمتر استانی در کشور وجود دارد.

وی به وجود برخی از مشکلات و نارضایتی در بین مردم با وجود لحاظ کردن شرط داوری ضمن عقد در مبایعه نامهها، اظهار کرد: به دلیل برداشت متفاوتی که در پی صدور آرای متفاوت از سوی موسسات داوری صورت می گرفت زمینه بروز نارضایتی را بوجود می آورد که با پیگیری های صورت گرفته قرار بر این شد تا با تجمیع موسسات داوری و مدیریت یکپارچه از طریق مرکز جامع داوری صورت گیرد.

این مقام قضائی در شهرستان ساوه به برخی از مزایای تجمیع موسسات داوری و تشکیل مرکز جامع داوری اشاره کرد و گفت: تسریع در رسیدگی به پرونده ها مهمترین مزیت این مراکز است چرا که به دلیل حجم بالای پرونده‌های قضایی منجر به اطاله دادرسی و زمان بر بودن رسیدگی می شود اما با ارجاع پرونده‌های مرتبط به این مراکز، مدت زمان رسیدگی کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه ضمن اعلام حمایت دستگاه قضائی از مرکز جامع داوری تصریح کرد: از داوران نیز انتظار می‌رود که مطابق قوانین و مقررات به پرونده‌ها رسیدگی کنند و به هیچ وجه از عدل و انصاف کوتاه نیایند.

وی داوری را یک منصب الهی بیان کرد و از داوران خواست تا به موضوع داوری به عنوان یک شغل نگاه نکنند، افزود: موضوع داوری بارها در قرآن کریم و نیز در آموزه های دینی مورد تاکید قرار گرفته است و داوران به عنوان نماینده خدای تعالی باید با در نظر گرفتن قوانین شکلی و ماهوی و نیز رعایت عدل و انصاف به ماهیت موضوع رسیدگی و اقدام به صدور آرائی کنند که قابل دفاع باشد.

معاون قضائی ساوه ابراز امیدواری کرد با افتتاح این مرکز اولا باری از دوش دستگاه قضائی برداشته شود و ثانیا موجب تسریع در رسیدگی پرونده‌ها و ارتقای رضایتمندی مردم شود.

مدیر مرکز جامع داوری شهرستان ساوه نیز گفت: کانون های داوری در تمامی استان های کشور تشکیل شده است اما مرکز جامع داوری برای اولین بار در بین شهرستان‌های سراسر کشور با تدبیر معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی و دستگاه قضائی شهرستان ساوه در این شهرستان تشکیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

حسن فرج دنیوی بیان کرد: داوری از دیرباز مورد تاکید اسلام بوده است و بیش از 210 مرتبه واژه حکمیت در قرآن کریم آمده است و در کشور ما نیز سابقه 100 ساله دارد و قانون آئین دادرسی مدنی در باب هفتم در 48 ماده به موضوع داوری نگاه ویژه‌ای دارد که نشانگر اهمیت موضوع داوری در شرع و قانون است.

وی در ادامه به قابلیت اجرای آرای داوری در تمامی کشورهای جهان اشاره کرد و افزود: در تمامی برنامه های توسعه ای کشور به موضوع داوری نگاه ویژه‌ای شده است تا جائیکه در برنامه پنجم و توسعه به لحاظ اهمیت این موضوع موجب احیای داوری در جامعه شده است.

فرج دنیوی به مزیت‌ها و اهداف داوری اشاره کرد و گفت: طولانی بودن مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم قضائی موجب بروز نارضایتی در بین مردم می شود و دلیل آن هم طی مراحل تشریفات دادرسی است که در قانون پیش بینی شده است اما خوشبختانه در مراکز جامع داوری این تشریفات وجود ندارد و مرجع داوری این موضوع را به حداقل ممکن رسانده است.

وی تصریح کرد: در مراکز جامع داوری جریان صلح و سازش خیلی ساده‌تر و روان‌تر از مرجع قضائی پیش می‌رود و مرکز ساوه دارای پنج شعبه است که در سریعترین زمان ممکن ماموریت‌های محوله را انجام می‌دهد و برای بیش از 70 درصد از پرونده‌های ارجاعی گزارش اصلاحی صادر و منجر به صلح و سازش شده است.

وی افزود: مقید به زمان بودن از جمله محاسن و مزایای داوری است چرا که در دادگستری زمان مراجعه صرفا در وقت اداری است اما در مراکز داوری از 8 صبح تا 8 شب فعال بوده و مراجعه کنندگان می‌توانند به غیر از ساعات اداری برای پیگیری پرونده ‌های خود مراجعه کنند.

فرج دنیوی در ادامه گفت: کانون داوری استان مرکزی از سال 1393 افتتاح و فعالیت خود را آغاز کرده است و در شهرستان ها نیز شعب فرعی تشکیل و فعالیت می‌کرد که در ساوه با تاسیس این مرکز جامع در ساوه با جلب اعتماد مردم و دستگاه قضائی، ضمن حفظ استقلال کاری به عنوان الگو و پایلوت در کشور مطرح شود.

وی بیان کرد: رسیدگی به اختلافاتی که شرط داوری در قراردادهای تنظیمی نظیر اجاره‌نامه‌ها، مبایعه‌نامه‌ها و سایر قراردادهای خصوصی لحاظ شده است، رسالت اصلی مرکز جامع داوری است و با کمترین زمان و هزینه و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی و آرای صادره نیز قطعی و لازم الاجرا از سوی دادگستری است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group