چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی گفت: اگر قره چای احیا و آب در آن جاری شود استان مرکزی نجات پیدا می کند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، حمید غیاثی در جلسه شورای اداری شهرستان ساوه که در امامزاده سید اسحاق (ع)شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه از مجموع 31 مورد مخاطرات طبیعی که در کشور رخ می دهد 20 مورد در استان مرکزی اتفاق می افتد، افزود: در این میان زلزله، سیل، خشکسالی و سرمازدگی بیشترین فراوانی را در استان دارد و در ساوه تقریبا همه این موارد رخ می دهد.

وی با بیان اینکه استان مرکزی چهارمین قطب صنعتی کشور است و ساوه در میان شهرستان های استان بیشترین سهم را در حوزه صنعت دارد، اظهار کرد: استان مرکزی دومین قطب صنایع مادر تخصصی کشور است و از نظر تنوع تولیدات صنعتی رتبه اول کشور را داراست و قطعا ساوه در این میان سهم قابل توجهی دارد، در نتیجه با توجه به این سهم صنعتی، ساوه با مخاطرات بیشتری نیز در این حوزه مواجه است.

غیاثی گفت: استان مرکزی در حوزه کشاورزی جزو 10 استان برتر کشور است و ساوه در این حوزه نیز جایگاه قابل توجهی دارد ولی با توجه به این شرایط ویژه، ساوه در این بخش نیز با مخاطرات بسیاری روبروست و مقابله با این مخاطرات نیازمند همکاری فرابخشی است.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی با 20 هزار حلقه چاه و چشمه و قنات آب برداشت کرده و کشاورزی می کنیم. بیش از 90 درصد آب مصرفی ما در حوزه کشاورزی است افزود: متاسفانه ساوه درگیری بیشتری با خشکسالی دارد. 1350 حلقه چاه پروانه دار در ساوه هست و از این تعداد 930 چاه کشاورزی، 118 حلقه در فرم شماره یک و 207 حلقه غیرمجاز است.

غیاثی با بیان اینکه برداشت آب چاه های غیرمجاز در استان مرکزی 50 میلیون متر مکعب است ولی متاسفانه چاه های مجاز استان 4 برابر غیرمجازها استحصال آب دارند، گفت: چاه های مجاز استان مرکزی 200 میلیون متر مکعب برداشت غیرمجاز انجام می دهند. از طرفی استان مرکزی 10 دشت دارد که همگی ممنوعه و 5 دشت بحرانی ممنوعه هستند. ساوه نیز دو دشت دارد که دشت ساوه ممنوعه بحرانی است. به دلیل عدم استفاده اصولی و عدم آینده نگری گرفتار بحران آب شده ایم که بحرانی جدی بویژه در ساوه است.

وی اظهار کرد: ایران روی کمربند خشک قرار دارد و در ساوه فرونشست زمین بوضوح قابل مشاهده است. سالانه به صورت میانگین سطح آب های زیرزمینی در ساوه 168 سانتیمتر افت می کند و در بعضی دشت ها که فرونشست آب وجود دارد، 15 متر سطح آب های زیرزمینی کاهش یافته است یعنی از بحران هم عبور کرده ایم.

غیاثی افزود: اگر به دنبال آبادانی هستیم باید تصمیم واقعا انقلابی و فرابخشی بگیریم. قره چای یکی از 29 رودخانه حفاظت شده کشور است که متاسفانه خشک است و خشکی آن در ساوه بیشتر دیده می شود. احیای رودخانه ها با سختی های بسیار از خنداب آغاز شد و آب در رودخانه جاری شد. اگر قره چای احیا و آب در آن جاری شود استان مرکزی نجات پیدا می کند و مباحثی چون اشتغال، آسیب های اجتماعی، مهاجرت ها و ... با همین کلمه ساده آب حل می شود که البته در این حوزه کار فرابخشی و همگانی نتیجه می دهد.

وی با بیان اینکه ساوه نگین استان مرکزی است و اگر دلسوز ساوه هستیم چاره ای نداریم جز اینکه سیاست های منابع آب را جدی بگیریم افزود: امسال تعدادی چاه بعنوان چاه های غیرمجاز وجود دارد که باید بسته شود و همه باید کمک کنند، رعایت الگوی کشت اقدام دیگری است که باید انجام شود. ساعت کارکرد موتور آب کشاورزی 4 ساعت است ولی در ساوه در تمام طول سال موتورهای آب کار می کنند و ساعت کار آنها به 6 هزار ساعت می رسد.

غیاثی گفت: در آمار سالیانه تجمیع برداشت آب سالیانه طی 27 سال، در ساوه با دو میلیارد متر مکعب کسری تجمیعی روبرو هستیم. اگر بدنبال حفظ شرایط موجود هستیم باید رعایت الگوی کشت را دنبال کنیم و در این حوزه برنامه های کوتاه و بلندمدت داشته باشیم. در برداشت آب رعایت کرده و نصب کنتورهای هوشمند را پیگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند مدیریت اصولی بویژه در منایع آب هستیم و باید منطقی تر و بدون درگیر شدن با مباحث جناحی بدنبال مصالح کشور و نظام باشیم افزود: زلزله بحثی جدی است و ایران از سمت صفحه های مختلفی تحت فشار است، بر این اساس باید در راستای مقاوم سازی مسکن روستایی و شهری بیشتر وارد شویم و بیمه اماکن و بیمه کشاورزی را جدی بگیریم.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group