پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه گفت: پویایی و رشد علمی دانشگاه آزاد ساوه در گرو ایده ‌ های خلاقانه و نوآور مبتنی بر اتکا به نیروهای توانمند و متعهد این مجموعه علمی است.

جواد نیکوکار در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در 25 بهمن سال 67 افتتاح شده و اکنون یک واحد جامع به شمار می رود و دارای 230 کارمند، 170 عضو هیأت علمی تمام وقت است.

وی افزود: واحد ساوه دارای 300 هکتار مساحت در شهرک دانشگاهی خاتم الانبیاء(ص) در فاصله 5 کیلومتری شهرستان و 10 هکتار زمین در سایت فلسطین داخل شهر است و در مجموع مساحت فضاهای آموزشی، امکانات رفاهی و سوله ‌ های ورزشی نیز در حدود 145 هزار مترمربع است.

وی بیان کرد: با توجه به روند نزولی تعداد دانشجویان از حدود 13 هزار در سال 89 و 90 به کمتر از 4500 دانشجو در وضعیت فعلی بنا به دلایل مختلف، واحد ساوه با مشکل منابع مالی روبرو خواهد بود و برای برون رفت از این مشکل باید در راستای کاهش هزینه ‌ ها، صرفه ‌ جویی ‌ های منطقی و افزایش درآمدهای شهریه ‌ ای و غیر شهریه ‌ ای قدم برداشت.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه تاکید کرد: محدود بودن منابع مالی نباید دانشگاه را از رسالت اصلی آن یعنی تربیت نیروهای متعهد و متخصص مورد نیاز جامعه غافل کند.

وی در ادامه به برنامه ‌ های کوتاه مدت در شرایط فعلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه اشاره کرد و گفت: برگرداندن فضای آرامش، مدیریت استرس، پرهیز از زیاده ‌ روی ‌ های سیاسی که در شأن دانشگاه نیست، پرهیز از رفتارهای تنش ‌ زا در واحد با سرلوحه قرار دادن قوانین و بخشنامه ‌ های سازمان مرکزی، همچنین برقراری احترام و اعتماد متقابل بین اعضای نیروی انسانی بخشی از برنامه ‌ هاست.

وی بروز کردن اطلاعات سایت دانشگاه و دانشکده ‌ ها، استفاده مناسب تر از فضای مجازی و وسایل اینترنتی جهت سهولت کارها، مدیریت و صرفه جویی در هزینه ‌ های جاری واحد (دقت کافی در میزان اضافه ‌ کاری ‌ ها، مأموریت ‌ ها، هزینه ‌ های بخش انرژی مصرفی و ارائه دروس با ظرفیت مناسب)، فعال ‌ تر کردن واحد سنجش و نظارت بر انجام امور دانشگاه مانند رعایت کردن سرفصل پیشنهادی وزارت علوم، رعایت دقیق تقویم دانشگاهی، امور مربوط به امتحانات، تلاش در راستای بالا بردن کیفیت آموزشی واحد و رساندن به یک سطح مطلوب، جذب بیشتر دانشجو در رشته ‌ های موجود در مقاطع مختلف تحصیلی از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی را بخش دیگری از برنامه ‌ های کوتاه مدت بیان کرد.

نیکوکار، برنامه ریزی ‌ های مناسب جهت جذب بیشتر دانشجویان شاغل و نظارت بیشتر بر مجموعه سما و استفاده مناسب تر از پتانسیل آموزشکده و مدارس سما (تکمیل موظفی اساتید دارای کسر واحد)، استفاده از حداکثر توان اعضای هیأت علمی در پستهای مدیریتی واحد به عنوان جایگزین کارمندان در پست ‌ های مناسب از جمله مدیر پژوهش، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و ...، کاهش تعداد اساتید مدعو در واحد و تجمیع مدیران گروه ‌ های مختلف آموزشی با توجه به کاهش تعداد دانشجویان، اهتمام به برگزاری دوره ‌ های توانمند سازی و دانش افزایی اساتید، کارکنان و دانشجویان مانند برگزاری سخنرانی ‌ های علمی تخصصی، بازدید های علمی و برگزاری کنفرانس ‌ های مختلف در واحد و توجه به برنامه های فرهنگی ویژه اساتید، کارکنان و دانشجویان مانند برگزاری مسابقات کتابخوانی، قرآن و عترت، کارگاه های سبک زندگی ایرانی- اسلامی، پرداختن به مباحث نماز و حجاب و ... را از دیگر برنامه ‌ ها بیان کرد.

نیکوکار به بیان برنامه ‌ های بلند مدت اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی گسترش رشته ‌ ها در دوره تحصیلات تکمیلی، اخذ رشته ‌ های مورد استقبال (مانند کارشناسی پیوسته و ناپیوسته معماری، کارشناسی پیوسته حسابداری) و بازگرداندن رشته های حذف شده از واحد (کارشناسی ارشد حقوق، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی )، توسعه رشته ‌ های پزشکی (مانند مامایی، دارو سازی و پزشکی عمومی و ... ) و تصویب دانشکده علوم پزشکی واحد ( در حال حاضر فقط رشته پرستاری در واحد ساوه دایر است) و بکارگیری مطلوب تر ظرفیت سایت مرکزی واحد در داخل شهر که هم اکنون خالی و بدون استفاده است از جمله برنامه های بلند مدت پیشنهادی است.

وی پیگیری امور مربوط به بازنشستگی پیش از موعد (25 سال سابقه) اساتید و کارمندان جهت کاهش هزینه ‌ های حقوق و دستمزد، استفاده از پتانسیل مزرعه واحد که در حدود 200 هکتار زمین کشاورزی و دارای 25 عضو هیأت علمی با مرتبه استادیاری و دانشیاری بوده و غالب آنها دارای کسر موظفی هستند. (راه اندازی مجدد مرغداری، دامداری و کاشت گیاهان دارویی با هدف درآمد زایی)، تأسیس شرکت ‌ های دانش بنیان و سرمایه ‌ ای سفارش محور یه جای انبار محور، اجاره دادن قسمتی از املاک دانشگاه به سازمانهای متقاضی و یا به شرکت ‌ های تأسیس کننده نیروگاه های خورشیدی و CHP ، انعقاد قرارداد با سازمان ‌ ها و نهادهای مختلف در جهت آموزش نیروی انسانی آنها در رشته ‌ های موثر، همکاری با سازمان ‌ های فنی و حرفه ای، نظام مهندسی ساختمان و جهاد دانشگاهی در ایجاد دوره ‌ های موثر کوتاه مدت و شناسایی رشته ‌ های زیان ده واحد و کاهش تدریجی آنها و اخذ مجوز برای رشته ‌ های جدید متناسب با نیاز شهرستان ساوه از دیگر برنامه های بلند مدت پیشنهادی است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group