شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

مدیر جهاد کشاورزی ساوه گفت: روغن زیتون تولیدی ساوه به مراتب با کیفیت ‌ تر و مرغوب‌تر از محصول مشابه در نقاط زیتون خیز کشور است.

حسن شریفی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، تصریح کرد: 75 درصد از ارقام زیتون کاشته شده در سطح شهرستان ساوه دومنظوره است به این معنی که که هم قابلیت برداشت روغنی و هم قابلیت برداشت کنسروی دارد و 25 درصد مابقی، صرفا روغنی است.

وی به روغن زیتون به عنوان بهترین روغن از نظر کیفیت اشاره کرد و گفت: روغن زیتون به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا و فواید زیادی که برای سلامتی دارد از استاندارد بالایی برای مصارف انسانی برخوردار است. علاوه بر امگا 3 موجود در روغن زیتون مقدار قابل توجهی نیز امگا 9 دارد که در سایر روغن ‌ ها بسیار ناچیز است یا اصلا وجود ندارد.

مدیر جهادکشاورزی ساوه وجود مقدار بالای اسیدهای چرب مفید و ویتامین ‌ را دلیل اصلی قرار گرفتن زیتون ساوه در رتبه برتر زیتون تولیدی کشور دانست و عنوان کرد: این مزیت زیتون ساوه براساس تحقیقات بعمل آمده از سوی مرکز تحقیقات زیتون کشور اعلام شده است .

وی مدیریت کاشت، بکارگیری ارقام مناسب با شرایط اقلیمی، آب و هوایی و خاک منطقه و نگهداری و تغذیه مناسب را از دیگر عواملی دانست که در افزایش کیفیت زیتون تولیدی شهرستان ساوه موثر است و افزود: این شهرستان به دلیل برخورداری از اقلیم خاص زمینه مساعدی را برای پرورش و تولید زیتون دارد و با توجه به مواجه بودن ساوه با پدیده خشکسالی به دلیل نیاز آبی کم زیتون و آفات کمتر نسبت به سایر نهال ‌ ها، این شهر بستری مناسب برای تولید زیتون را داراست .

شریفی تصریح کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی ساوه، روغن استحصال شده زیتون ساوه نیز از بهترین و مرغوبترین روغن های تولیدی در سطح کشور است و درصد کیفیت روغن زیتون آن با سایر نقاط زیتون خیز کشور قابل رقابت است به عبارتی از لحاظ کمی و کیفی بهترین روغن زیتون کشور در ساوه استحصال می ‌ شود.

وی با بیان اینکه بطور متوسط از هر 10 کیلوگرم زیتون یک کیلو روغن استحصال می ‌ شود، تصریح کرد: بسته به فصل برداشت زیتون میزان استحصال روغن زیتون متغیر است به گونه ای که هر چقدر زودتر از فصل برداشت زیتون اقدام به برداشت و روغن گیری شود میزان تولید روغن کمتر خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی در ادامه گفت: به دلیل کاهش میزان تولید زیتون در سالهای اخیر روغن تولید شده از این محصول بیشتر برای مصارف شخصی باغداران و وابستگان آنهاست و کمتر جنبه تجاری و صادرات به خود گرفته است.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی دستگاه روغن کشی زیتون برای استحصال روغن زیتون از باغات شهرستان ساوه اظهار کرد: استقرار دستگاه روغن کشی زیتون که از نیازهای ضروری زیتون کاران ساوجی بود مدت دو سال است که انجام شده است و قابلیت استحصال روغن در سطح وسیعی از باغات زیتون ساوه و حتی شهرهای همجوار را دارد.

کارشناسان تغذیه با تاکید بر مصرف روغن زیتون آن را دارای خواص بسیار زیادی می ‌ دانند، چرا که در روغن زیتون نوعی آنتی ‌ اکسیدان وجود دارد که سلول ‌ های قرمز خون را از صدمه دیدن محافظت می ‌ کند و مصرف دو قاشق غذاخوری روزانه به مدت یک هفته سبب کاهش چشمگیر کلسترول و افزایش آنتی ‌ اکسیدان ‌ های خون می ‌ شو د.

این روغن به دلیل برخروداری از انواع اسیدهای چرب اشباع نشده می ‌ تواند نسبت کلسترول خون را کاهش دهد، از لخته شدن خون جلوگیری کند و علاوه بر آن میزان قند خون و انسولین را نیز متعادل کند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group