جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه با اشاره به کاهش حدود 90 درصدی برداشت پسته از نقاط پسته خیز کشور به دلیل سرمازدگی، گفت: خوشبختانه سرمای هوا به باغات ساوه اسیب نزدد و میزان تولید این محصول در این شهرستان کاهش نیافته است.

حسن شریفی در گفت ‌ و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، سطح زیر کشت پسته در ساوه را بالغ بر دو هزار و 700 هکتار بیان کرد که از این میزان دو هزار هکتار بارور است.

وی عنوان کرد: افزون بر 500 هکتار از باغات پسته این شهرستان پس از سرمازدگی سال 1395 که منجر به از بین رفتن بیش از 90 درصدی باغات انار و زیتون ساوه شد احداث و به باغ پسته تبدیل شده است.

وی میزان برداشت پسته خشک در ساوه را حدود 1300 کیلوگرم در هر هکتار اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه عمده باغات پسته شهرستان ساوه جوان بوده و هنوز به مرحله باردهی انبوه نرسیده است این میزان عملکرد در برداشت پسته قابل قبول است و قطعا در سال های آینده میزان برداشت در هر هکتار با افزایش قدمت باغات، رشد قابل توجهی خواهد داشت.

مدیرجهاد کشاورزی ساوه به بالاترین رکورد برداشت پسته در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته بالاترین رکود برداشت، 17 تن پسته تر از هر هکتار بود که معادل حدود چهار تن پسته خشک در هر هکتار است.

وی عمده ارقام پسته تولیدی این شهرستان را فندقی، کله قوچی، احمدآقایی، اکبری و پسته سفید بیان کرد و گفت: برخی از ارقام به دلیل جواب دهی مناسب و بهتر، بیشتر کشت می ‌ شود و اخیرا ارقام فندقی با ارقام احمدآقایی جایگزین می ‌ شود.

شریفی مقاوم بودن پسته به شرایط نامساعد جوی بویژه سرمای زمستان را دلیل توسعه پسته کاری در این شهرستان که دارای اقلیم و شرایط آب و هوایی خاص نظیر گرما و سرمای خشک و شدید است، دانست و گفت: درخت پسته تا دمای کمتر یا بیشتر از 50 درجه نسبت به شرایط آب و هوایی مقاوم است، از طرفی با توجه به کمبود منابع آبی در ساوه و به لحاظ اینکه مصرف آب پسته کمتر از انار است، لذا تولید پسته آسان ‌ تر است و توجیه اقتصادی دارد .

وی تغییرات آب و هوایی و بارندگی در مرحله گل دهی را تنها عاملی دانست که در میزان عملکرد پسته تولیدی باغات تاثیرگذار است و گفت: مبارزه با آفات احتمالی و سمپاشی در باغات پسته زمانی توجیه اقتصادی خواهد داشت که حداقل سطح زیر کشت پسته دو هکتار به بالا باشد.

وی آلودگی پسته به آفلاتوکسین را یک مشکل در صادرات عنوان کرد و گفت: در کشورهای اروپایی نسبت به موضوع آلودگی پسته به آفلاتوکسین حساسیت زیادی وجود دارد و خوشبختانه با نمونه برداری ‌ های صورت گرفته تاکنون این آلودگی در باغات پسته ساوه مشاهده نشده است.

شریفی با بیان اینکه پسته ارزآوری مستقیم دارد، گفت: عمده محصول برداشت شده پسته ساوه با برند نقاط پسته خیز کشور به کشورهای اروپایی صادر می شود که مشتاقان بسیاری هم دارد.

وی در خصوص میزان پسته تولیدی در ساوه نیز گفت: با وجود سرمازدگی باغات پسته در نقاط پسته خیز کشور، خوشبختانه سرمای هوا به باغات پسته شهرستان ساوه آسیبی وارد نکرد و پیش بینی می ‌ شود که در سالجاری نیز به میزان سال قبل، پسته از باغات برداشت شود.

شریفی با اشاره به اینکه شهرستان ساوه رتبه دوم استان مرکزی را در تولید پسته پس از شهرستان زرندیه به خود اختصاص داده است، گفت: پسته تولیدی ساوه از لحاظ کیفیت، طعم، اندازه و مرغوبیت با محصول نقاط پسته خیز کشور برابری می کند.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group