شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه گفت: توسعه متوازن دانشگاه های این شهرستان، توسعه علمی را شتابان می کند.

جواد نیکوکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با تاکید بر اینکه بشر در عصری زیست می‌کند که هر پنج سال اطلاعاتش دو برابر می­شود، عنوان کرد: در این عصر، دانش و تولید علم سهم بنیادینی در قدرت و منزلت کشورها دارد. نشانه‌های توسعه­یافتگی جوامع با گسترش و ژرفای تولید دانش­ آنان سنجیده می­شود که خود مرهون وجود کانونی به نام دانشگاه است که مبدا همه این تحولات است.

وی بیان کرد: نقش آفرینی در قالب چنین نمادی مستلزم باورپذیری دانشگاه نسبت به تعهدات متعالی و همت در انجام ماموریتی هدفمند در جامعه و در گرو مشارکت همه جانبه و بی وقفه اضلاع سه گانه دانشگاه (استاد، کارمند و دانشجو) در فرآیند تولید علم است که خود، نیازمند برخورداری از محیطی امن و ایمن، زیرساخت‌های مناسب با رعایت قانونمداری خواهد بود .

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ساوه در ادامه به بیان شناسنامه مراکز آموزش عالی شهرستان پرداخت و با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شهرستان ساوه فاقد مراکز آموزشی عالی بوده است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه به عنوان اولین مرکز آموزشی شهرستان در مهرماه 67 راه اندازی شد و پس از انقلاب، در حال حاضر 17 مرکز آموزش عالی در شهرستان دایر است که سهم دانشگاه دولتی دو مرکز، پیام نور دو مرکز ، علمی کاربردی پنج مرکز ، غیر انتفاعی هفت مرکز و دانشگاه آزاد یک مرکز دانشگاهی است.

وی تعداد دانشجویان مراکز آموزش عالی شهرستان را در مجموع 12 هزار 495 دانشجو اعلام کرد و گفت: در دانشگاه سراسری 1010 نفر، پیام نور 2543 نفر، علمی کاربردی 1242 نفر، آزاد اسلامی 4780 نفر، غیرانتفاعی 3010 نفر هستند که 42 درصد دانشجویان شهرستان، دختر و 58 درصد پسر بوده و 66 درصد دانشجویان شهرستان بومی و 34 درصد غیر بومی هستند.

نیکوکار به وضعیت اساتید دانشگاهی شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: تعداد عضو هیات علمی تمام وقت در دانشگاه سراسری 10 نفر، پیام نور 18 نفر، علمی کاربردی 20 نفر، آزاد اسلامی 170 نفر، غیر انتفاعی 130 نفر است.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های شهرستان در سال‌های اخیر شیب نسبتاً مناسبی را در توسعه طی کرده و بویژه از جنبه کمیت گرایی در رشته و مقطع تحصیلی، تعداد اعضای هیأت علمی و فضاهای آموزشی، رشد قابل ملاحظه ای داشته اند که بی‌شک این توسعه مرهون زحمات مدیران مقاطع زمانی مربوطه و سیاست‌های کلی وزارت علوم برای توسعه‌ی دانشگاه‌های سراسر کشور بوده است.

او یکی از ویژگی‌های رشد سریع، را توسعه ناموزون دانست و گفت: علیرغم توسعه دانشگاه در بخش‌های تجهیزات و فضای آموزشی و پژوهشی بسترهایی مانند فناوری، ارتباط با جامعه، الگوسازی تخصصی، پرورش نیروی ماهر و غیره توسعه کافی نیافته است و کمبودهایی در این زمینه احساس می‌شود. لذا با توجه به پتانسیل‌های موجود به ویژه نیروی انسانی لازم است که توسعه‌ای متوازن در ابعاد مختلف صورت گیرد تا شاخص‌های اصلی دانشگاه به حد مطلوب برسد .

نیکوکار افزود: با توجه به تنگناهای مالی دانشگاه‌ها، تحقق نکات مورد اشاره راهی جز مدیریت منضبط و قانونمند، مراعات اصول مدیریت حرفه‌ای، مراعات موازین اخلاقی و ارزشی، اتکا به عقل و خرد جمعی، احیای سازوکارهای عقلانی درون دانشگاهی و مدیریت جهادی نمی‌شناسد .

وی در ادامه به بیان چالش‌های متعدد دانشگاه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه هنوز تصمیم مناسبی برای برون رفت از این چالش‌ها اتخاذ نشده است، گفت: تصمیم گیری درخصوص چگونگی تبدیل شدن دانشگاه به پیشانی جامعه به جای حرکت پشت سر جامعه، تصمیم گیری در مورد چگونگی مسئولیت پذیری در حل مسائل خرد و کلان کشور و تبدیل شدن به یک دانشگاه متعهد، تصمیم گیری درخصوص چگونگی ارتباط با جامعه با هدف ارائه خدمات تخصصی با طراحی ساختاری متناسب با وضعیت و نیازهای جامعه و تصمیم گیری در مورد چگونگی اصلاح و تنوع بخشی به دوره های ارائه شده برای تربیت سه طیف خروجی دانشگاه شامل متخصص، پژوهشگر و کارآفرین از ضروریات است.

او، تصمیم گیری در مورد چگونگی تنوع بخشی به منابع درآمدی دانشگاه در جهت کاهش اتکا به اعتبارات دولتی و شهریه‌ای، تصمیم گیری در چگونگی گذر از ساختار دانشگاه منفرد به دانشگاه و مراکز تحقیقاتی شبکه‌ای با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های استانی ، بازنگری افق و ماموریت دانشگاه با توجه به موقعیت جغرافیایی و اجتماعی آن و آرایش دانشگاه های موجود استان با تاکید بر هم افزایی دانشگاه های موجود و پرهیز از تقابل و موازی کاری، مشارکت و ترویج فرهنگ مشارکت دانشگاهیان در عرصه‌های مختلف در جهت توسعه پایدار فرهنگی و انتقال یافته ها و نگرش‌های عالمانه به جامعه و برقراری و گسترش تعامل سازنده و فعال با نهادهای تصمیم گیر و مسئولین شهرستانی، استانی و کشوری و مشارکت در تصمیم سازی از دیگر ضروریات است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در ادامه به بیان پیشنهادی برای برون رفت از این چالش‌ها پرداخت و گفت: با توجه به امکانات و پتانسیل مراکز مختلف آموزش عالی شهرستان، با تعامل سازنده و کنار هم قرار گرفتن مراکز مختلف و استفاده از پتانسیل بالای هر یک از این مراکز در راستای پوشش نقاط ضعف دیگر مراکز می‌توان وضعیت موجود آموزش عالی شهرستان را با در نظر گرفتن دیدگاه ملی ارتقا داد، که لازمه این امر حمایت و نگاه ویژه مسئولین استان، شهرستان و مسئولین دانشگاه‌هاست.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group