جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

معاون سیاسی استاندار مرکزی گفت: سند امنیت غذایی شهرستان ساوه تدوین شده و با سند استان ادغام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، فتح الله حقیقی در حاشیه جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان ساوه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بدلیل ویژگی خاص شهرستان ساوه و در راستای افزایش خدمات درمانی به مردم این شهرستان دانشکده علوم پزشکی ساوه از دانشگاه علوم پزشکی استان جدا شده است .

وی با اشاره به حضور 6 مدیرکل ذیربط کارگروه سلامت و امنیت غذایی در این جلسه گفت: موضوعاتی در حوزه ارتقای بهداشت و درمان، ایجاد بیمارستان، فاضلاب شهری و روستایی و بعضا آبیاری زمین های کشاورزی با استفاده از فاضلاب کشاورزی در این جلسه مطرح شد.

حقیقی بحث مهم مطرح شده در این جلسه را سند امنیت غذایی عنوان کرد و افزود: امروز ایران توانسته بیماری های واگیردار را کنترل کند و مشکل اصلی ما در حال حاضر بیماری های غیرواگیر است. براساس آمار، وزارت بهداشت تنها در 20 درصد اقدامات مربوط به رفع این مشکلات سهیم است و مابقی آن به ادارات ذیربط و فرهنگسازی در میان مردم برمی گردد.  

وی منشاء اصلی بیماری های غیرواگیر را مصرف بالای شکر و نمک که به بروز چاقی های مفرط و سکته می انجامد دانست و گفت: بخش مهمی از اقداماتی که باید در راستای کاهش این معضل انجام شود در حوزه مسئولیت متولیان تولید غذاست. این بخش باید در ایجاد غذای سالم و استاندارد تلاش کند تا مردم بتوانند غذاهای سالم و فاقد آلودگی های هورمونی و سموم را مصرف کنند.

حقیقی با بیان اینکه بسیاری از ارگان ها در تولید چنین سبد غذایی برای مردم سهیم هستند، افزود: فرهنگ سازی در میان مردم در راستای افزایش آگاهی آنها در حوزه خودمراقبتی امری بسیار مهم است که رسانه ها و شوراها و دهیاران می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه سند امنیت غذایی مراحل پایانی تدوین را در استان طی می کند و سند شهرستان ساوه هم تهیه شده است افزود: قرار شد سند امنیت غذایی استان با سند شهرستان ادغام و بومی سازی شود. اینکار باید در گستره دیگر شهرستان های استان نیز انجام شود و دانشگاه ها و مدیران بر اساس این سند سهم خود را در ارتقای سلامت و فرهنگ سازی ایفا کنند.

حقیقی اظهار کرد: بخشی از تصمیمات این جلسه باید در سطح شهرستان، بخشی در استان و بخشی در سطح ملی پیگیری شود تا در نهایت کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی شهرستان و ارتقا آن را شاهد باشیم.

وی در خصوص مشکل داروخانه نوبران که به دلیل عدم برخورداری از مدیر فنی و بدهی به شرکت های تولید دارو و عدم امکان عقد قرارداد با شرکت های بیمه در آستانه تعطیلی است نیز گفت: یقینا تعطیلی داروخانه بدون دلیل منطقی انجام نخواهد شد و موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

حقیقی  تاکید کرد: حضور مدیر فنی در یک داروخانه از اهم واجبات بوده و باید مورد انتظار و مطالبه مردم باشد چراکه دارو با سلامت مردم در ارتباط مستقیم است و در صورت عدم وجود چنین مسئولی در یک داروخانه قطعا مشکلات زیادی برای سلامت مردم رخ خواهد داد، اما در کل، موضوع را برای رفع مشکل بررسی می کنیم.

به گزارش ایسنا،  دکتر نیک روش رییس علوم پزشکی ساوه نیز در اینباره گفت: موضوع داروخانه را به جد دنبال می کنیم. به این داروخانه فرصت داده شده است که تا پایان سال خود را به استانداردهای مد نظر برساند، اگر نه ظرف یکی دو هفته بعد داروخانه ای را در این منطقه دایر می کنیم.

وی اظهار کرد: ما قول دادیم که برای رفع مشکلات به این داروخانه کمک کنیم. ولی مقررات بیمه ها نیز مهم است و باید با توجه به این مهم، مشکلات پیگیری و در راستای رفع آنها اقدام شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group