سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

مدیر دپارتمان شیشه گروه صنعتی کاوه خودکفایی و اشتغال پایدار در این مجموعه تولیدی را نتیجه ارتباط موثر کاوه فلوت با نظام بانکی کشور خصوصا بانک تجارت دانست .

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، جمشید رحیمی در جریان برگزاری تور رسانه ای و بازدید خبرنگاران خبرگزاری های کشور از شرکت شیشه کاوه فلوت عنوان کرد: فعالیت گروه صنعتی شیشه کاوه که زمینه فعالیت آن را جناب آقای حاج ابراهیم عسگریان بنانهادند، حاصل 35 سال زحمات شبانه روزی فعالان این حوزه است .

وی اشتغالزایی و خودکفایی را دو هدف اصلی بنیانگذار گروه صنعتی شیشه کاوه بیان کرد و گفت: امروزه این گروه صنعتی که کاملا خصوصی بوده توانسته است با توجه به نیاز کشور و صنایع داخلی به دنبال تحقق اهداف توسعه ای باشد و در بیشتر نقاط کشور و حتی در خارج از کشور اقدام به راه اندازی مجموعه های تولیدی وابسته به گروه صنعتی شیشه باشد .

رحیمی عمده فعالیت این گروه صنعتی و تولیدی را در حوزه صنعت شیشه و مواد اولیه این صنعت بیان کرد و گفت: برخلاف بسیاری از شرکت های دیگری که وارد کننده مواد اولیه هستند و وابستگی خاصی به واردات مواد اولیه دارند اما در این مجموعه تولیدی صددرصد مواد اولیه با اتکاء به توانایی داخلی تولید می شود و تعدادی از کارخانه های وابسته به این گروه صنعتی نظیر کارخانه کاوه سودا در شهرستان مراغه، کارخانه ابهر سیلیس در ابهر و کارخانه معادن دماوند، اقدام به تولید مواد اولیه می کنند .

وی اشتغالزایی 10 هزار نفری در مناطق مختلف کشور را ثمره خودکفایی این مجموعه صنعتی دانست و با اشاره به فعالیت 11 کارخانه در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه اظهار کرد: کارخانه تولید شیشه فلوت، شیشه رفلکس و کارخانه تولید مواد اولیه از جمله کارخانه های مستقر در شهر صنعتی کاوه است .

مدیر دپارتمان شیشه گروه صنعتی کاوه پویایی و حرکت رو به رشد گروه صنعتی شیشه را مرهون همکاری نظام بانکی به ویژه بانک تجارت دانست و افزود: براساس اعلام هیئت مدیره عمده کارخانجات گروه صنعتی شیشه کاوه با همکاری و ارائه راهکارهای تامین مالی از سوی بانک تجارت بوده است و از سال 1371 که با کارخانه ساوه جام با تولید شیشه های تخت فعالیت این مجموعه قوت گرفت بانک تجارت همراه این گروه صنعتی بوده و حتی سابقه همکاری به قبل نیز بر می گردد و با ارائه خدمات ارزی و ریالی اهداف توسعه ای این شرکت محقق شده است .

وی تصریح کرد: افزون بر 90 درصد شروع بکار و استمرار تولید در کارخانجات وابسته به گروه صنعتی کاوه با حمایت و همکاری بانک تجارت صورت گرفته است و با حمایت این بانک کارخانه های متعددی تاسیس و به چرخه تولید افزوده شدند. این بانک علاوه بر خدماتی چون گشایش اعتبارات اسنادی داخلی و خارجی و صدور ضمانتنامه های بانکی در حداقل زمان ، اعطای تسهیلات از محل صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی را در یک کنسرسیوم بانکی برعهده داشته است .

او از همکاری گروه صنعتی شیشه کاوه با بانک تجارت به عنوان یک همکاری برد برد تعبیر کرد و افزود: حمایت بانک تجارت موجب تقویت نقدینگی، رونق تولید، ایجاد اشتغال و نهایتا منجر به خودکفایی شده است و از طرف دیگر بانک تجارت نیز توانسته است با یک مشتری خوش نام و خوش حساب مراودات مالی ایجاد کند که بیانگر یک همکاری برد برد است و یکی از دلایل استمرار این همکاری و همیاری ارائه خدمات دو طرفه بین این گروه صنعتی و نظام بانکی بوده است و نتیجه آن ایجاد شغل برای بیش از 10 هزار نفر و رسیدن به خودکفایی است .

مدیر دپارتمان شیشه گروه صنعتی کاوه در ادامه تسهیل در بروکراسی اداری مربوط به دریافت تسهیلات و تعامل مطلوب بانک تجارت با این گروه صنعتی را دلیل اصلی در انتخاب بانک تجارت از سوی این مجموعه دانست و افزود: تعامل دو طرفه بین این گروه صنعتی و بانک تجارت موجب شده است تا علاوه بر سرمایه گذاری 120 میلیون دلاری صورت گرفته در یکی از پروژه ها، در آینده ای نزدیک نیز با راه اندازی پلنت جدیدی در حوزه تولید بلور با ایجاد اشتغال برای حداقل 400 نفر در شهر صنعتی کاوه و نیز پروژه دیگری در پلنت شیشه گام بیشتری در حوزه ایجاد اشتغال برداشته خواهد شد .

رحیمی، مطالعات دقیق اولیه برای سرمایه گذاری و راهبری صحیح واحد تولیدی با تعریف درست از بازار مصرف موجب خواهد شد که سرمایه گذاری ایجاد شده توسط بخش خصوصی به درستی در مسیر صحیح حرکت کند و موفق شود اما اگر مطالعات اولیه به درستی صورت نگرفته باشد در مقطع کوتاهی از زمان با شکست مواجه شده و نتیجه آن بحران در تولید و تعطیلی کارخانجات است چرا که به یک پروژه نگاه بلند مدت صورت نگرفته است .

این فعال صنعتی مهمترین مشکل صنایعی که با بحران مواجه شدند را کمبود نقدینگی دانست و افزود: یقینا صادرات محوری مشکل کمبود نقدینگی را برطرف خواهد کرد و اگر واحدی بحران دارد صادرات محور نیست. بروز بودن، به آینده فکر کردن و بازاریابی رمز موفقیت تولید و صنعت است .

رحیمی در ادامه گفت: در سالهای نه چندان دور صنعت شیشه کشور با محدودیت های بسیاری مواجه بود و حتی شیشه جزو کالاهای تعزیراتی محسوب می شد و جزو آن دسته کالاهایی بود که با حواله و یا با نوبت به دست مصرف کننده می رسید. براین اساس گروه صنعتی کاوه برای برآوردن این نیاز کشور اقدام به تاسیس کارخانجات متعددی در سراسر کشور کرده و با تولید کالای با کیفیت صنعت شیشه را در داخل کشور به جایی رسانده اند که امروز با افتخار اعلام می کنیم که نه تنها وارداتی در صنعت شیشه به کشور وجود ندارد بلکه با هدفگذاری صورت گرفته افزون بر 40 درصد کالای تولیدی به خارج از کشور صادر می شود .

وی تاکید کرد: با فعالیت موثر گروه صنعتی شیشه کاوه نه تنها به خودکفایی لازم دست یافته بلکه توانسته است ارزآوری بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد و براساس آمار دفتر مرکزی فقط در سال 1396 بالغ بر 60 میلیون دلار در بخش شیشه و 25 میلیون دلار بلور در کنار فروش داخلی و تکمیل سبد کالا و بی نیاز کردن مشتریان داخلی، برای کشور ارزآوری داشته است .

رحیمی به فعالیت گروه صنعتی شیشه کاوه در دپارتمان های مختلف اشاره کرد و گفت:دپارتمان مواد اولیه به عنوان نخستین دپارتمان است و هر آنچه که در حوزه مواد اولیه برای تولید شیشه مورد نیاز است در درون مجموعه تامین می شود .

وی دپارتمان بلور را به عنوان فعالیت دیگر برشمرد و با اشاره به فعالیت سه کارخانه بلور در ساوه و یزد در 50 خط تولیدی و 400 نوع محصول بلور که از لحاظ تنوع محصول بلور در کشور بی نظیر است، گفت: تمامی نیاز بلور داخل کشور در این کارخانه ها تولید و روانه بازار مصرف می شود و قالب های مورد نیاز این صنعت و ماشین آلات نیز بومی سازی شده و به عنوان یکی از مزایای برتر داخلی تبدیل شده است .

وی بومی سازی و چابک سازی را از ویژگی های برتر صنعت بلور دانست و گفت: براین اساس و با تکیه بر نیروی انسانی ماهر و کارآمد هر کار غیرممکن را ممکن کرده و قادر هستیم محصول جدید و مدرن را با توجه به سلیقه و نیاز مصرف کننده تولید و روانه بازار کنیم .

رحیمی به دپارتمان شیشه به عنوان فعالیت دیگر این مجموعه اشاره کرد و گفت: از نظر تکنولوژی و اهمیتی که این صنعت در کشور دارد امروزه با فعالیت هفت کارخانه تولید شیشه در سراسر کشور که سه واحد تولیدی در شهر صنعتی کاوه و در شهرهای دیگری نظیر مراغه، مشهد و نیز یک طرح توسعه در کشور سوریه فعال هستند، گام مثبتی در تامین نیاز کشور و حتی بازارهای اروپایی به صنعت شیشه برداشته شده است .

او به فعالیت دپارتمان شیمیایی نیز اشاره کرد و گفت: مجموعه تولیدی کاوه سودا وابسته به گروه صنعتی شیشه کاوه با تولید کربنات سدیم از جمله فعالیت های این گروه است که طرح توسعه آن در فیروز آباد شیراز با راه اندازی مجموع مشابهی صورت خواهد گرفت. همچنین بزرگترین برند متانول دنیا در نزدیکی عسلویه و در مجاورت سواحل نیلگون خلیج فارس احداث و ظرف دو ماه آینده شاهد بهره برداری از این مجموعه عظیم خواهیم بود که در دنیا بی نظیر خواهد بود .

وی بیان کرد: بزرگترین پلنت که اقدام به تولید متانول می کند در کشور ونزوئلا است که با ظرفیت روزانه 5 هزار تن تولید می کند اما پلنت وابسته به گروه صنعتی شیشه کاوه وقتی به بهره برداری برسد قادر است روزانه 7 هزار تن متانول گرید AA تولید کند که صددرصد تولیدات از مزیت صادراتی برخوردار خواهد بود .

رحیمی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تولید متانول و تبعات آن در محیط زیست گفت: متانول یک فرآورده پتروشیمی است که از گازهای طبیعی تولید می شود و فرآیند تولید آن هیچ پسماندی ندارد و اثر مخربی بر محیط زیست نخواهد داشت که از ویژگی های این کالای تولیدی است و با راه اندازی این واحد تولیدی به عنوان بزرگترین برند دنیا زمینه اشتغال برای بیش از 500 نفر را با آغاز تولید فراهم خواهد کرد .

مدیر دپارتمان شیشه گروه صنعتی کاوه تصریح کرد: برای کارکنان این گروه صنعتی باعث افتخار است که هیچ وقت خستگی را به خود راه نداده و کار را متوقف نکرده است و همواره در حال تحقق اهداف توسعه ای است و هم اکنون در شهر صنعتی کاوه دو پروژه دیگری در حال راه اندازی است و با تولید محصول بلور که در سبد کالای ایرانی وجود ندارد و در حال حاضر از کشورهای ترکیه، فرانسه و ایتالیا وارد می شود در ساوه تولید شود و اگر ظرفیت های شهرستان اجازه دهد پلنت دیگری برای تولید شیشه فلوت با جدیدترین فناوری و تکنولوژی روز دنیا احداث و راه اندازی خواهد شد که بالغ بر 80 درصد آن به مصرف صادراتی خواهد رسید .

وی در ادامه با اشاره به چالش های اقتصادی کشور و بحرانی که دامن گیر صنایع و تولید کشور را فراگرفته است، گفت: با وجود التهابات اقتصادی کشور اما در گروه صنعتی شیشه با دوراندیشی و برنامه ریزی بعمل آمده کماکان با قوت به تولید ادامه داده و نه تنها این چالش ها خللی ایجاد نکرده است حتی به فکر طرح توسعه نیز بوده و به دنبال ایجاد اشتغال بیشتر با احداث واحدهای جدید تولیدی هستیم و این نیست جز حاصل تلاش و مدیریت مدبرانه گروه صنعتی کاوه و همکاری بین بخشی دولتی و نظام بانکی به ویژه بانک تجارت که در تحقق اهداف توسعه ای همکاری مطلوبی را داشته اند .

رحیمی تاکید کرد: هدف اصلی گروه صنعتی شیشه کاوه سربلندی ایران اسلامی بوده است و با وجود اینکه این گروه صنعتی یک مجموعه بخش خصوصی است اما با صادرات کالا علاوه بر کشورهای همسایه به کشورهای دوردست و صاحب تکنولوژیی و اروپایی نظیر کشورهای اسپانیا، ایتالیا، کرواسی، بلغارستان، رومانی، روسیه، آفریقایی و در تمام قاره ها موجب تقویت غرور ملی و افتخار آفرینی برای ایران با تولید با کیفیت شدیم .

وی تصریح کرد: بسیاری از تولیدات این گروه صنعتی بعضا سه ماه طول می کشد تا از طریق صنعت حمل و نقل دریایی به کشورهای دیگر صادر و به دست مصرف کننده برسد و این نشان از اعتماد کشورهای صاحب تکنولوژی به تولیدات ایرانی است و حاضرند حتی این پروسه زمانی را متحمل شوند تا از شیشه ایرانی استفاده کنند و این افتخاری برای گروه صنعتی شیشه که در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی حرکت می کند .

رحیمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر تشدید تحریم ها و نوسانات ارزی ماههای اخیر بر این مجموعه تولیدی اظهار کرد: به دلیل تولید مواد اولیه در گروه صنعتی شیشه کاوه تکان های اقتصادی و التهابات ارزی خیلی بر مجموعه هایی که صادرات محور و خودکفا هستند تاثیری نخواهد داشت و مشکلی ایجاد نخواهد کرد .

به گزارش ایسنا، سید رضا میرراشد مدیر کارخانه کاوه فلوت نیز گفت: تولیدات این شرکت متناسب با نیاز بازار تولید صورت می گیرد و شیشه هایی با رنگ های متنوع تولید و مطابق با سلیقه بازار تولید می شود .

وی با اشاره به شرایط اقلیمی و آب و هوایی هر کشوری گفت: بر این اساس شرکت کاوه فلوت اقدام به تولید شیشه هایی مختص نیاز بازار اروپا و شرایط اقلیمی و آب و هوایی می کند .

او تصریح کرد: این مجموعه با دارا بودن آخرین دستاورد تکنولوژی دومین کارخانه شیشه به صورت فلوت در سطح کشور است که خط اصلی آن شیشه (فلوت) بوده و صنایع تبدیلی به شیشه‌های مختلف مانند رفلکس، آئینه ای، ایمنی که برای برج‌ها و شیشه اتومبیل استفاده می‌شود را داراست .

میرراشد با بیان اینکه این مجموعه برای تولید از تکنولوژی نانو که در خاورمیانه منحصر به فرد است، استفاده می‌کند، اضافه کرد: اجرای هر رنگ شیشه در این مجموعه میسر است و استفاده از فلزات مختلف مانند تیتانیوم، آلومینیوم و... (در مقیاس نانو) باعث کنترل کردن انرژی می شود تا از 85 درصد اتلاف انرژی جلوگیری شود .

وی در ادامه با اشاره به افزایش دو برابری بازار مصرف شیشه اکواستار در ایران، گفت: استفاده از این نوع شیشه در ایران موجب صرفه جویی حداکثری در انرژی و مجب جلوگیری از تبادل انرژی در فصول مختلف سال خواهد شد .

به گزارش ایسنا، اولین کارخانه گروه صنعتی شیشه کاوه از سال 1363 با تولید بلور با اشتغالزایی 80 نفر در شهر صنعتی کاوه ساوه آغاز شد و امروزه با گذشت حدود 35 سال با احداث 26 کارخانه زمینه اشتغال بالغ بر 10 هزار نفر در سراسر کشور فراهم شده است

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group