شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

در پی انتشار گزارشی با عنوان "اینجا سرطان می ‌ کارند" که در دهم تیرماه سالجاری بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا منطقه مرکزی، قرار گرفت، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ساوه از طرح شکایت به دستگاه قضایی برای برخورد قانونی با فاجعه آفرینان در کشاورزی ساوه خبر داد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، با اعلام ضرب‌ ‌ ‌الاجل از سوی فرمانداری پس از انتشار این گزارش به منظور جلوگیری از تداوم فاجعه زیست محیطی در حوزه کشاورزی ساوه، تکالیف و وظایف هر دستگاه برای جلوگیری از تداوم کشت گندم، جو، ذرت، بامیه، یونجه و سبزیجات با استفاده از فاضلاب تصفیه نشده در منطقه زرباف ساوه مشخص شد.

با انتشار این گزارش که بازتاب گسترده ‌ ای در بین مردم و مسئولان استانی و شهرستانی بهمراه داشت، فرماندار ساوه با صدور نامه ‌ ای خطاب به مدیران ادارات مرتبط با این معضل زیست ‌ محیطی شامل شهرداری، جهاد کشاورزی، دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، اداره حفاظت محیط زیست، امور منابع آب و منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خواستار پیگیری و اقدام عاجل حسب وظایف قانونی برای جلوگیری از این فاجعه زیست محیطی در حوزه کشاورزی شد.

خبرگزاری ایسنا، با گذشت نزدیک به دو هفته از صدور این دستور توسط فرماندار در گفت ‌ وگو با رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ساوه خواستار ارائه توضیح در خصوص اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از این عمل غیرقانونی شد.

هادی رستم‌خانی با اشاره به بازدید خود و محیط بانان این اداره پس از انتشار گزارش ایسنا و اعلام ضرب الاجل از سوی فرمانداری شهرستان اظهار کرد: گزارش مشروحی از این بازدید به دانشکده علوم پزشکی و جهاد کشاورزی شهرستان ارائه شد و این دو دستگاه، اقدامات قانونی خود را از طریق طرح شکایت به دستگاه قضایی انجام دادند.

وی در ادامه از شناسایی بهره برداران از فاضلاب در کشاورزی این منطقه خبر داد و عنوان کرد: از طریق مکاتبه با جهادکشاورزی و دانشکده علوم پزشکی اسامی افرادی که با استفاده از آب آلوده اقدام به کشت محصولات کشاورزی در این منطقه می ‌ کنند به اداره محیط زیست اعلام شد.

وی به تکالیفی که طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی بر عهده دستگاه‌های متولی امر گذاشته شده است اشاره کرد و گفت: براساس ماده 688 هر اقدامي كه تهديد عليه بهداشت عمومی شناخته شود از قبيل آلوده كردن آب آشاميدني يا توزيع آب آشاميدني آلوده، دفع غيربهداشتي فضولات انسانی و دامی و مواد زايد، ريختن مواد مسموم كننده در رودخانه‌ها، زباله در خيابان‌ها و كشتار غيرمجاز دام، استفاده غيرمجاز فاضلاب خام يا پساب تصفيه خانه‌هاي فاضلاب براي مصارف كشاورزي ممنوع است و مرتكبين چنانچه طبق قوانين خاص مشمول مجازات شديدتری نباشند، به حبس تا يک سال محكوم خواهند شد .

وی تصریح کرد: در تبصره یک این ماده قانونی آمده است تشخيص اينكه اقدام مزبور تهديد عليه بهداشت عمومي و آلودگي محيط زيست شناخته مي‌شود و نيز غيرمجاز بودن كشتار دام و دفع فضولات دامي و همچنين اعلام جرم مذكور حسب مورد بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان دامپزشكي خواهد بود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ساوه ادامه داد: در تبصره دوم این ماده قانونی آمده است، منظور از آلودگي محيط زيست عبارتست از پخش يا آميختن مواد خارجی به آب يا هوا يا خاك يا زمين به ميزاني كه كيفيت فيزيكي، شيميايي يا بيولوژيک آن را به طوري كه به حال انسان يا ساير موجودات زنده يا گياهان يا آثار يا ابنيه مضر باشد، تغيير دهد.

وی تاکید کرد: براین اساس محیط زیست شهرستان در عمل به این ماده قانونی پس از بازدید و اطمینان از کشت غیرقانونی در این منطقه و شناسایی کشاورزان متخلف اقدام به طرح شکایت از طریق دستگاه قضایی می‌کند.

رستم‌خانی به بازدیدهای مستمر محیط بانان و کارشناسان محیط زیست شهرستان از این منطقه خبر داد و افزود: در پی بازدیدهای بعمل آمده هم اکنون پنج نفر همچنان اقدام به کشت با استفاده از فاضلاب می کنند و با وجود صدور اخطار و تذکر به بهره برداران اما همچنان دو موتور آب اقدام به پمپاژ فاضلاب برای کشت غیرقانونی کشاورزی می‌کنند.

وی خواستار ورود جدی جهادکشاورزی، امور منابع آب و دانشکده علوم پزشکی برای جلوگیری از این اقدام غیرقانونی شد و تصریح کرد: اگر هر دستگاه اجرایی به وظایف قانونی خود عمل کند قطعا شاهد بروز چنین اقدامات غیرقانونی در حوزه محیط زیست و کشاورزی نخواهیم بود.

به گزارش ایسنا، آلودگی ‌ های زیست محیطی تاثیرگذار بر کیفیت محصولات کشاورزی همواره دغدغه متولیان سلامت در تمامی جوامع است و در این میان آبیاری زمین ‌ های کشاورزی بوسیله فاضلاب تصفیه نشده شاید از نگاه مردم و دغدغه ‌ مندان حوزه سلامت گناهی نابخشودنی محسوب شود، اقدامی که چندی است در مزارع جنوب و جنوب شرق ساوه انجام می شود و به گفته این مقام مسئول هنوز تاحدودی در حال انجام است.

فاضلابی که در این منطقه مورد استفاده کشاورزان قرار می ‌ گیرد، حاصل تجمیع روان ‌ آب ‌ های شهری است که پس از تجمیع از طریق جوی ‌ هایی به این کانال می ‌ ریزد و به گفته مدیرعامل آبفا ساوه آلودگی آن بسیار بالاست .

مسئولان مربوطه گفته ‌ اند که این موضوع را پیگیری کرده ‌ اند یا می ‌ کنند اما آنچه در حال حاضر در حال اتفاق افتادن است، جریان فاضلابی است که همچنان در میان محصولات کشاورزی روان است . 

نتیجه آبیاری محصولات کشاورزی با پساب ‌ های صنعتی و فاضلاب، آلوده شدن محصول به فلزات سنگینی نظیر سرب، نیترات، کادمیوم و ... است و بخش زیادی از مصرف کنندگان اینگونه محصولات را در معرض ابتلا به سرطان، نازایی، بیماری ‌ های ریوی و میکروبی قرار می ‌ دهد

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group