پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه از کاهش 30 درصدی میزان تولید طالبی این شهر نسبت به سه سال گذشته و کاهش 15 درصدی نسبت به سال قبل خبر داد.

محمودرضا خلیلی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، خشکسالی و کمبود منابع آبی را اصلی ‌ ترین علت کاهش سطح زیر کشت و به تبع آن میزان تولید طالبی در ساوه بیان کرد و افزود: در سال جاری سطح زیر کشت محصول طالبی در ساوه حدود 1500 هکتار است که نسبت به سال های گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی غیرقابل توجیه بودن تولید طالبی از نظر اقتصادی را از دیگر دلایل کاهش میزان تولید این محصول در ساوه بیان کرد و گفت: کاهش قیمت این محصول در سال گذشته موجب شده بود تا کشاورزان انگیزه ای برای تولید آن با توجه به هزینه های بالای تولید و نیز محدودیت منابع آبی نداشته باشند.

وی کیفیت بالا، طعم بسیار شیرین و ماندگاری طولانی را از جمله ویژگی ‌ های طالبی ساوه عنوان کرد که این شهر را به یکی از کانون ‌ های مهم تولید این محصول در کشور تبدیل کرده است و گفت: متوسط برداشت طالبی از سطح زیر کشت این محصول در هر هکتار 17 تن است و پیش ‌ بینی می ‌ شود افزون بر 25 هزار تن طالبی از اراضی ساوه برداشت شود.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه در ادامه اظهار کرد: طالبی تولید ساوه به استان ‌ های مختلف بویژه استان تهران به عنوان قطب مصرف و عرضه این محصول در کشور ارسال می ‌ شود.

وی قند بالای طالبی ساوه را مورد پسند ذائقه ایرانی ‌ ها دانست و تصریح کرد: طالبی ساوه مشتاقان زیادی را در داخل و خارج از کشور دارد و روزانه شاهد ارسال محموله ‌ های این محصول به نقاط مختلف هستیم.

خلیلی از طالبی به عنوان یک محصول با نیاز آبی بالا یاد کرد و گفت: افزون بر 60 درصد اراضی زیر کشت محصول طالبی در ساوه به شیوه نوار تیپ صورت می ‌ گیرد و با اجرای این روش نوین در آبیاری ضمن برون رفت از آبیاری سنتی و غرقابی که مصرف منابع آبی را بالا می ‌ برد با بهره ‌ برداری از این شیوه آبیاری میزان مصرف تا حد قابل ملاحظه ‌ ای کاهش می ‌ یابد.

وی کشت زیرپلاستیکی این محصول را نیز از دیگر شیوه ‌ های مناسب برای کاهش مصرف آب در اراضی زیر کشت محصول طالبی در این شهرستان بیان کرد و گفت: به کشاورزان توصیه شده است که پس از برداشت محصول نسبت به جمع آوری پلاستیک ‌ های مورد نیاز برای کاهش میزان مصرف آب در آبیاری این محصول اجازه ندهند که زمین با مخاطرات زیست محیطی متاثر از رهاسازی پلاستیک در مزارع مواجه شود.

معاون جهاد کشاورزی ساوه در ادامه به اصلاح جدید ارقام طالبی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اصلاح جدید ارقام طالبی تنوع ارقام در کشت این محصول افزایش یافته است و عمدتا ارقامی کشت می شود که نسبت به ترکیدگی طالبی که یکی از عمده ‌ ترین ضایعات این محصول است مقاوم باشند و با بافت متراکم تر محصول از مقاومت بیشتری برای حمل و نقل و نگهداری برای مدت طولانی ‌ تر برخوردار باشند.

وی در ادامه از کشت محدود خربزه و هندوانه در این شهرستان نیز خبر داد و افزود: کاهش 60 درصدی تولید هندوانه در ساوه به دلیل کمبود منابع آبی است.

خلیلی وسعت اراضی زیر کشت هندوانه و خربزه در ساوه را به ترتیب 300 و 450 هکتار اعلام کرد و گفت: این دو محصول از مصرف بالای آبی برخوردار هستند اما محصول خربزه خیلی پر مصرف نیست.

وی تاکید کرد: در شرایط کمبود منابع آبی کشاورزان ترجیح می ‌ دهند محصولات استراتژیک با نیاز آبی کم و توجیه اقتصادی بالاتری را تولید کنند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group