پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

شهردار ساوه گفت: امروز با توجه به نقش اساسی گردش ثروت و رونق اقتصادی در توسعه شهرها نقش مشارکت شهروندان و سرمایه گذاران در حیات و توسعه شهرها بیش از پیش احساس می ‌ شود.  

سیدمهدی حسینی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با تاکید بر اینکه چشم انداز هر شهر در دستان مردم و گردش سرمایه ‌ های آنان در شهر است، عنوان کرد: شهرهای توسعه یافته با شاخص ‌ های دارای حقوق شهروندی امروز مستقل ‌ تر از شهرهایی هستند که از این موهبت برخوردار نیستند و طبیعتا در برابر تنش ‌ های اقتصادی کشور و حتی جهان کمتر دچار آسیب می ‌ شوند. لذا شهرهایی که اقتصاد آنان پویا نیست و مردم آن مشارکت موثری در توسعه و رونق شهر ندارند و صرفا چشم انداز توسعه شهر را وابسته به اقدامات تامین مالی از طریق دولت و سایر منابع عمومی می ‌ بینند، آسیبب ‌ پذیرتر هستند.

وی تصریح کرد: ساوه شهری است که طی سالهای پیش در اوج برخورداری از عوارض های عمومی مالیات بر ارزش افزوده از فرصت ‌ سازی برای سرمایه ‌ گذاری و مشارکت شهروندان در توسعه شهر غفلت کرد و مبالغ هنگفتی که از این محل در پنج سال گذشته وصول شد را متاسفانه صرف هزینه ‌ های بی بازگشت کرده است.

وی افزود: طی این مدت کمترین مقدار از این مبالغ برای سرمایه ‌ گذاری و چشم انداز اقتصاد شهر پیش بینی نشد بطوری که در حال حاضر می ‌ توان گفت که اقتصاد در شهر ساوه خواب است و شاهد هیچ گونه فعالیت اقتصادی موثر در جهت توسعه شهر نیستیم و این یک خطر بزرگ برای خروج سرمایه ‌ ها از شهر و کاهش کیفیت زندگی و غلبه محرومیت بر توسعه یافتگی در این شهر است.

حسینی اظهار کرد: امروز شهرداری ساوه به عنوان یک نهاد عمومی برای خدمت به مردم دو وظیفه اساسی در برنامه ‌ های کلان خود قرار داده است که نخست ایجاد فرصت ‌ های مناسب سرمایه ‌ گذاری و تلاش برای جذب سرمایه ‌ های اقتصادی داخل و خارج از شهر جهت افزایش درآمد و توسعه شهر و ایجاد نشاط، امید و پویایی در میان شهروندان برای مشارکت حداکثری در پیشرفت و توسعه شهر است.

وی ادامه داد: وظیفه دوم، مدیریت دقیق هزینه ‌ ها و تلاش برای استفاده بهینه از منابع درآمدی محدود به منظور جلوگیری از افت کیفیت محیط شهری و پرداخت مطالبات کارکنان و شهروندان است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مدیریت شهری ساوه در شرایط کنونی دو وظیفه مهم را نیز برای شهروندان متصور است که نخست تعهد و حس مسئولیت و پرداخت مطالبات شهرداری به منظور مشارکت در بهبود محیط شهر جهت فراهم کردن رفاه بیشتر شهروندان است.

شهردار ساوه تصریح کرد: وظیفه دوم شهروندان، خارج کردن سرمایه ‌ های خود از رکود و مشارکت آنها در احداث پروژه ‌ های تعریف شده شهرداری جهت سرمایه گذاری و کمک به توسعه شهر ساوه است.

وی در تشریح وضعیت مالی شهرداری ساوه نیز گفت: شهری که در طول برنامه پنجم توسعه از سال 91 تا 96 حدود 500 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای سرشار از عوارض ‌ های عمومی را تجربه کرده است امروز در برنامه ششم توسعه با حذف آن درآمدهای سرشار و در شرایط رکود اقتصادی کشور روزهای بسیار سختی را دارد و برای زنده ماندن و حیات تلاش می ‌ کند.

حسینی تصریح کرد: در سال 96 مبلغ 55 میلیارد تومان درآمد شهرداری از عوارض ارزش افزوده حذف شد اما با تلاش مجموعه مدیریت شهری و تدابیر اتخاذ شده با افزایش 35 درصدی سایر منابع حدود 20 میلیارد تومان از کاهش ارزش افزوده جبران شد و این امر موجب شد تا بودجه شهرداری به میزان 123 میلیارد تومان تا پایان اسفند محقق شود.

وی افزود: اما این در حالی است که امسال (سال 97) علاوه بر بحران مالی ناشی از کاهش عوارض از محل ارزش افزوده، این دغدغه وجود دارد که تغییر در شرایط اقتصادی کشور نیز مزید بر علت شود و نگرانی ‌ ها برای اداره این شهر بزرگ بیشتر افزایش یابد و قطعا مهمترین راه برون رفت از این چالش و حفظ شهر کهن ساوه احساس مسئولیت مشترک همه ساکنان در این شهر و شهروندان برای پرداخت حقوق شهروندی خواهد بود.

وی گفت: کل درآمد شهرداری سال گذشته از محل ارزش افزوده 45 میلیارد تومان، ساختمانی 30 میلیارد تومان، وصولی جهت حفاری و انتقال خط لوله آب شهر صنعتی دو میلیارد تومان، اوراق مشارکت جهت حفاری 2 میلیارد تومان، فروش تراکم و عوارض ساختمانی 16 میلیارد تومان و سایر درآمدهای شهرداری 11 میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر مبلغ 89 میلیارد تومان در بحث حقوق و مزایای کارکنان اداری، خدماتی و پسماند که مدت 5 ماه حقوق معوقه داشتند، پرداخت شد و با توجه به معوقات کارگران در سال 96 توانستیم در پایان سال حقوق بهمن و عیدی آنان را پرداخت کنیم.

به گفته حسینی بحران مالی شهرداری در حالی است که اکنون میزان طلب شهرداری از مردم بابت عوارضات 20 میلیارد تومان و میزان چک برگشتی مردم به شهرداری 57 میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: پارسال در مجموع با عنایت به کاهش 55 درصدی درآمد شهرداری از محل ارزش افزوده در بحث عوارض ‌ های ساختمانی نسبت به سال 95 میزان 50 درصد افزایش درآمد داشته ‌ ایم که در مجموع با در نظر نگرفتن ارزش افزوده 30 درصد درآمد های سال 96 نسبت به سال 95 افزایش یافت.

شهردار ساوه به چشم انداز پروژه ‌ های آینده شهر اشاره کرد و احداث کمربندی ‌ های شمال، شرق، غرب، زیرسازی و آسفالت 100 کیلومتر معبر خاکی شهر، آماده سازی شهرک صنوف مزاحم، احداث پارک ‌ های محله ‌ ای در مناطق حاشیه شهر، بهبود سیما و منظر شهری به ویژه جداره ‌ سازی، نورپردازی، ساماندهی تابلو ‌ ها، مبلمان شهری، بهسازی ورودی ‌ های شهر به ویژه بلوار آزادی و .... را بخشی از این پروژه ‌ ها عنوان کرد.

وی افزود: همچنین احداث 500 واحد مسکونی در املاک شهرداری به روش مشارکتی در مناطق شهرک علوی ، قاسم آباد و خلیل ‌ جهان ‌ بیگ را از دیگر برنامه ‌ های مدیریت شهری ساوه برای ایجاد درآمد و رونق در شهر ذکر کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group