جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی شهرستان ساوه گفت: تنش‌های محیطی و تغییرات اقلیمی در ساوه موجب کاهش 40 درصدی میزان تولید گوجه سبز در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شد.

محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به آغاز برداشت گوجه سبز از باغات ساوه اظهار کرد: گوجه سبز از جمله تولیدات باغی اختصاصی ساوه به دلیل ترش و ملس بودن و عدم کندشدن دندان ناشی از مصرف آن است و در کمتر نقاطی از کشور این میوه با این کیفیت تولید می شود.

وی سطح زیر کشت محصول گوجه سبز در ساوه را حدودا 550 هکتار اعلام کرد که از این میزان 150 هکتار آن بارور بوده و میانگین برداشت این محصول در هر هکتار هشت تن است.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی ساوه در ادامه با اشاره به اینکه درخت گوجه سبز به سرمای نسبتا زیادی در فصل زمستان برای بارگیری مطلوب در فصل بهار نیاز دارد، عنوان کرد: به دلیل اینکه زمستان سال گذشته هوای ساوه خیلی سرد نبود و به دلیل افزایش دما شاهد گرما در فصل سرما بودیم لذا در عملکرد درختان برای بارگیری تولید این محصول اختلال بوجود آمد و عملا تناژ برداشت شده امسال در اثر شرایط محیطی بین 40 تا 50 درصد در باغات کاهش یافت.

وی با تاکید براینکه علت دقیق کاهش عملکرد گوجه سبز در سالجاری در دست بررسی است، گفت: اصلی ترین علت کاهش تولید گوجه سبز گرمای زمستان بود اما بررسی دقیق توسط کارشناسان صورت خواهد گرفت.

خلیلی در پاسخ به پرسش ایسنا در این خصوص که آیا سرمای بهاره نیز بر عملکرد درختان گوجه سبز تاثیر داشت، گفت: سرمای بهاره بیشتر بر محصول بادام، گردو و انگور اثرگذار بود و نزدیک به 100 درصد این محصولات در بخش نوبران را از بین برد اما از آنجاکه کانون تولید گوجه سبز ساوه در بخش مرکزی بوده و خیلی سردسیر نیست لذا سرمای بهاره تاثیر آنچنانی در تناژ تولیدی این محصول نداشت اما گرمای زمستان به نحوه عملکرد باغات گوجه سبز آسیب وارد کرد.

وی تصریح کرد: درختان سردسیری به دمای بین صفر تا هفت درجه برای عملکرد مطلوب در میزان تولید نیاز دارند اما متاسفانه بستر این دما در فصل زمستان برای باغات گوجه سبز ساوه فراهم نشد و مدت زمان سرما کوتاهتر از حد استاندارد بود و نهایتا در عملکرد آن تاثیر گذاشت.

معاون فنی جهادکشاورزی ساوه در ادامه با اشاره به اینکه برداشت این محصول تا دو هفته آینده ادامه دارد، گفت: با توزیع محصول گوجه سبز ساوه در بازار بویژه در استان های مرکزی، تهران، البرز، همدان، قم و ... به مرور قیمت آن به تعادل خواهد رسید.

وی تاکید کرد: به دلیل سرمای بهاره در سایر نقاطی از کشور که این محصول تولید می شود قیمت این محصول در سال جاری به نسبت سال گذشته بین 10 الی 15 درصد افزایش داشته است.

به گفته خلیلی گوجه سبز ساوه به دلیل تولید در خارج از فصل، متقاضیان بسیاری را از سایر شهرهای کشور دارد و به دلیل براق بودن و رنگ سبز تیره، ظاهر بازار پسندی نیز دارد.

به گزارش ایسنا، به گفته کارشناسان تغذیه، گوجه سبز، میوه نوبرانه فصل بهار علاوه بر طعم خوب غنی از ویتامین C ، اسید مالیک و اسید سیتریک است و به عنوان یکی از پرطرفدارترین میوه‌های نوبرانه بهار ضمن تقویت دندان‌ها و لثه‌ها، بدن را در مقابل عوامل عفونی مقاوم کرده و موجب تقویت سیستم ایمنی می شود . این محصول اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان، چربی خون بالا و پیری سلولی دارد و فیبر موجود در آن باعث بهبود سیستم گوارشی می‌شود .

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group