جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

پیشنهاد برنامه استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای بجای کیسه‌های پلاستیکی در ساوه با مشارکت فعالان زیست محیطی، مسئولان و اصناف در شهرداری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، در این جلسه "محسن مددی" معاونت خدمات شهری شهرداری ساوه با بیان اینکه کیسه‌های پلاستیکی تهدید بزرگی برای محیط زیست است، گفت: کیسه‌های پارچه‌ای تا حد بسیار زیادی می‌توانند جای پلاستیک را بگیرند زیرا کیسه‌های پارچه‌ای درصورت آلوده و کثیف شدن، قابل شستشو است و می‌توان آن را به مدت طولانی استفاده کرد.

وی اظهار کرد: کیسه‌های پارچه‌ای نه تنها در کاهش مصرف پلاستیک موثرند، بلکه نگهداری میوه و سبزی‌ها در کیسه‌های پارچه ای موجب تازه تر ماندن آنها در یخچال نیز می‌شود.

مددی ادامه داد: حذف کیسه‌های پلاستیکی شاید اقدامی دشوار و ناشدنی باشد اما با برنامه پیش‌بینی شده و فرهنگ سازی میان مردم تلاش می‌کنیم تا استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به تدریج جایگزین کیسه‌های نایلونی شده و آنها را از چرخه مصرف حذف کند اما تحقق آن مستلزم فرهنگ سازی در میان شهروندان است.

وی با بیان اینکه باید یک پویش مردمی "نه به کیسه های پلاستیکی" در میان مسئولان، مردم و فعالان محیط زیست آغاز شود، افزود: در گذشته شاید عدم استفاده از کیسه‌های نایلونی جدی گرفته نشده و این امر گاها موجب استفاده بی رویه مردم از آنها شده است لذا مطمئنا جلوگیری از ادامه چنین رویکردی خدمت بزرگی به نسل‌های آینده خواهد بود.

"مرتضی سعیدی" رئیس کمیسیون خدمات شهری نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی برای خودداری مردم از مصرف کیسه‌های پلاستیکی، گفت: مردم می‌توانند مانند گذشتگان در هنگام خرید از کیسه‌های پارچه‌ای و یا پاکتهای کاغذی استفاده کنند و به جای اینکه در داخل فروشگاهها برای اشیا و مواد کوچک و با حجم کم نایلون مطالبه کنند، با استفاده از کیسه‌های خرید پارچه‌ای یا کیسه‌های کاغذی مصرف نایلون را به حداقل برسانند.

وی با بیان اینکه باید با اقداماتی مانند کمپین نه به کیسه‌های پلاستیکی تاثیرات خوبی بر فرهنگ عمومی شهروندان ایجاد کنیم، افزود: اجرای طرح نه به کیسه‌های پلاستیکی می‌تواند بهترین راهکار برای این موضوع باشد و کیسه‌های پارچه‌ای دوخته شده توسط بانوان سرپرست خانوار می‌تواند استفاده از کیسه‌های پلاستیک یک بار مصرف را بسیار محدود کند.

مهدی فرقانی‌پور مدیر عامل سازمان مردم نهاد دوستداران طبیعت ساوه نیز گفت: براساس تحقیقات انجام شده نایلون ها با توجه به مواد تشکیل دهنده و نیز شرایط محیطی به طور متوسط بین 250 تا 500 سال در طبیعت باقی مانده و تجزیه نمی‌شوند که این مشکل می‌تواند باعث ایجاد دپوی بزرگی از این مواد در محل‌های دفن زباله شود.

جذب اسپانسر برای پرداخت بخشی از هزینه دوخت کیسه‌های پارچه‌ای و کیسه مخصوص نان با درج تبلیغات آن، فرهنگ سازی در جهت استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و دوخت تعدادی کیسه پارچه توسط زنان سرپرست خانوار موسسه همای رحمت با حمایت کسبه بخشی از تصمیمات این جلسه بود.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group