شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

عضو شورای اسلامی شهر غرق آباد گفت: برخی قوانین دست و پا گیر و تشریفات طولانی اداری، اخذ مجوز توسعه دامداری را با چالش مواجه کرده است.

امراله کارگر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، به استعداد بالای دامداری این شهر در حوزه کشاورزی اشاره و تامین آب مورد نیاز دامداری‌ها را مهم ترین چالش پیش روی فعالان این حوزه در این منطقه دانست و افزود: در بسیاری از استان‌ها از دامداران تعهدی اخذ می‌شود مبنی بر اینکه آب مورد نیاز واحد دامداری  را باید شخصا تامین کنند، اما در استان مرکزی اینطور نیست و تا زمانی که منابع آبی احداث یک واحد دامداری تامین نشود، مجوز لازم صادر نخواهد شد.

وی انتقال دامداری به خارج شهر را عاملی برای ارتقای ضریب بهداشتی دانست و افزود: شهر غرق آباد استعداد بالایی برای توسعه دامداری دارد، اما هزینه انتقال آب به دامداری های خارج از شهر بسیار بالاست و با وجود اینکه مجوز برداشت سه لیتر بر ثانیه آب اخذ شده است، اما هزینه بالای شبکه آبرسانی و استقرار ایستگاه پمپاژ اجازه تحقق اهداف توسعه ای را نمی دهد، در حالی که برخورداری غرق آباد از این مزیت فرصت شغلی برای افزون بر ۲۰۰ نفر را ایجاد خواهد کرد.

عضو شورای اسلامی شهر غرق آباد همچنین به استعداد بالای کشاورزی در شهر غرق آباد اشاره کرد و تقویت زیرساخت ها را عاملی برای افزایش عملکرد در سطح دانست و افزود: شهر غرق آباد قطب کشاورزی استان مرکزی به شمار می‌رود و تولید سالانه ۵۰ هزار تن گندم و بیش از ۳۰ هزار تن خشکبار حاصل از تولیدات باغی شامل گردو، بادام، انگور، سیب و ... تولید شده در این منطقه، گواهی بر این ادعاست.

وی افزود: به دلیل کارشناسی نشدن جانمایی سیلوی گندم موجود و مشکلات فراوانی که برای حمل و نقل محصول کشاورزان ایجاد شده است، احداث سیلوی ۲۰ هزار تنی غرق آباد در دستور کار است.

 وی افزود: سالانه ۴۰ هزار تن انواع صیفی جات با بذر اصلاح شده و ارقامی که تولید بالایی دارند در این منطقه تولید می شود. تعویض و جایگزینی ارقام قدیمی کمک شایانی به تقویت تولید و افزایش عملکرد در سطح داشته است.

عضو شورای اسلامی شهر غرق آباد، مرمت و بهسازی ۲۵ رشته قنات و مطالعه 12.5 کیلومتر انهار سنتی و تجهیز ناوگان ماشین آلات کشاورزی با جذب ۴۵۰ دستگاه تراکتور سبک و سنگین و پنج دستگاه کمباین با وام ۱۵ درصد در اقساط پنج ساله را از جمله اقدامات صورت گرفته بیان کرد و افزود: در حوزه ادوات کشاورزی و تجهیز ماشین آلات و مکانیزه کردن برداشت، اعتبارات بالایی جذب شده است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از بروز آفات و بیماری ها، بکارگیری دو دستگاه پهپاد در دستور کار است که با اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی برای استقرار پهپاد، این مهم عملیاتی خواهد شد.

کارگر، توسعه و گسترش کشت گیاهان دارویی نظیر گل محمدی و زعفران را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: آمادگی خود را برای جذب سرمایه گذار به منظور فعالیت در حوزه صنایع تبدیلی گیاهان دارویی اعلام می کنیم و به همین منظور اعتبار لازم در نظر گرفته شده است.

کارگر در ادامه با اشاره به مزیت کشاورزی این منطقه گفت: به دلیل نوع اقلیم آب و هوایی و سردسیر بودن این منطقه، وقوع سرمای بهاره و یخبندان زمستان موجب بروز خسارت در باغات می‌شود. بر این اساس جهاد کشاورزی منطقه دو رقم گردوی متناسب با اقلیم و شرایط آب و هوایی که تا دمای منفی ۳۷ درجه مقاوم است و گل‌دهی و بیدار شدن آن نسبت به ارقام فعلی دو هفته دیرتر خواهد بود، را برای کشت در دستور کار قرار داده است. همچنین یک رقم جدید بادام دیرگل از سال 1400 به صورت الگوی سر درختی کشت خواهد شد.

به گفته کارگر، نزدیک به 75 درصد زراعت شهرستان ساوه در منطقه غرق آباد صورت می‌گیرد و با توجه به بلایای طبیعی که بعضا گریبان‌گیر محصولات زراعی می‌شود، استقرار کارگزاری بیمه محصولات کشاورزی برای تسهیل در بیمه تولیدات کشاورزی و تسریع در پرداخت خسارت و غرامت در دستور کار است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group