جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

برای اولین بار در ساوه روش نوین درمان اختلالات عضلانی و اسکلتی(پی آر پی) بکار گرفته شد.

دکتر ساناز شعبانی متخصص فلوشیپ درمان و مدیرکلینیک درد ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با تشریح پروسه این نوع درمان نوین با تاکید بر اینکه پی آر پی تکنیک جدیدی در پزشکی نیست، افزود: برای بیش از ۲۰ سال است که در پزشکی مدرن این روش جایگاه خود را یافته است و محبوبیت چشمگیر آن به دوره‌ای برمی‌گردد که در ترمیم آسیب‌های ورزشی در قهرمان ورزشی مورد استفاده قرار گرفت و تقریبا بارها امتحان خود را پس داده است.

‏وی افزود: پی آر پی تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در مفصل و بافت آسیب دیده است که در نتیجه این تزریق طی یک فرآیند التهابی و با دخالت فاکتورهای رشد، بازسازی و ترمیم بافتی بدون عارضه خاصی صورت می‌پذیرد.

وی گفت: در این روش از فرد آسیب دیده خون گیری می   ‌   شود و طی چند مرحله با فرایندهای بیولوژیک و فرآوری ویژه که روی نمونه خون انجام می   گیرد پلاسمای غنی از پلاکت و فاکتورهای رشد از خون خود فرد جدا شده و به بافت یا مفصل مورد نظر تزریق می ‌   شود و سپس آموزش   های لازم به بیمار داده می ‌   شود و با دستورات دارویی مرخص خواهد شد.

دکتر شعبانی به موارد کاربرد اثبات شده پی آر پی اشاره کرد و گفت: آرتروز مفصل زانو بخصوص در درجات ساییدگی ۲ و ۳ ، پارگی درجه ۲ و ۳ مینیسک زانو، پارگی رباط صلیبی زانو با ارجاع همکار اورتوپد، درمان زانو درد جوانان ناشی از کندر و مالاسی کشکک زانو، درمان تاندونیت یا آرتروزهای مفصل شانه و دردهای مزمن شانه، درمان آرنج تنیس‌بازان مقاوم به درمان و درمان خارپاشنه مقاوم به درمان از جمله موارد کاربرد اثبات شده پی آر پی است.

وی به مزایای پی آر پی اشاره کرد و گفت: پی آر پی یک روش بی خطر تضمین شده است که مزایای زیادی را به همراه دارد و  ضمن بازسازی بافت آسیب دیده از پیشروی و شدت آسیب بافتی پیشگیری می ‌   کند و زمان کلی بهبودی بعد از آسیب‌های جراحی و مداخلات درمانی تهاجمی را بهبود می   ‌ بخشد.

مدیر کلینیک درد ساوه در ادامه گفت: هزینه این روش از روشهای درمانی جراحی کم تهاجمی موازی کمتر است. انجام آن به صورت سرپایی و در حداقل زمان ممکن صورت می   ‌   گیرد و تمام مراحل انجام تکنیک توسط پزشک متخصص یا فوق تخصص در رشته مرتبط صورت میگیرد.

وی افزود:  تاثیرات درمانی این درمان سریعا ظاهر می   ‌   شود و از آنجایی که در این روش درمانی از داروهای ضد التهاب و کورتون استفاده نمیشود عوارض استفاده از این داروها شامل افزایش فشار خون، افزایش قند خون و پوکی استخوان برای افراد ایجاد نمی‌شود.

وی به عوارض پی آر پی نیز اشاره کرد و افزود: عوارض و خطرات در این روش بسیار نادر است ولی به هر حال هر زمانی که سوزن وارد بدن می‌شود حتی در یک تزریق عضلانی ساده احتمال بروز عفونت و کبودی وجود دارد. افزایش درد در کوتاه مدت و ایجاد التهاب گذرا در محل انجام تزریق از سایر عوارض است که دلیل آن بازسازی سریع بافتی است که در موضع شروع می‌شود. به طور کلی این روش برای زنان باردار، بیماران مبتلا به سرطان، بیماران دارای اختلالات خونریزی دهنده و بیماران مبتلا به عفونت‌های فعال توصیه نمی‌شود.

وی افزود: با راه اندازی کلینیک درد در ساوه در حال حاضر این روش درمانی با حداقل هزینه به جهت رفاه حال مردم و بدون اهداف انتفاعی صورت می‌گیرد که موجب کاهش هزینه‌ها و عدم مراجعه شهروندان به شهرهای دیگر برای این روش درمان نوین است  

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group