پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: تولید انار در این شهرستان به 45 درصد ظرفیت رسیده است.

حسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، به اعطای تسهیلات برای جبران خسارت سرمازدگی سال 1395 اشاره کرد و افزود: در این راستا براساس خود اظهاری کشاورزان و با تائید شورای اسلامی و مطلعین روستا بالغ بر 12 هزار هکتار وسعت باغات انار طبق نقشه برداری صورت گرفته، شناسایی شد.

وی عنوان کرد: بر اثر سرمازدگی بالغ بر 30 درصد باغات انار تبدیل به باغات و زراعت های دیگر شد و طبق برآوردهای صورت گرفته در حال حاضر حدود 9800 هکتار از باغات شهرستان ساوه به باغ انار اختصاص دارد که از این میزان بالغ بر 9 هزار هکتار در اثر سرمازدگی سال 1395 از بین رفت و در سال 1396 عملیات کف‌بری این باغات صورت گرفت.

شریفی بیان کرد: پس از گذشت یک سال از کف‌بر کردن باغات به دلیل سرمازدگی میزان تولید انار در این شهرستان به یک درصد ظرفیت قبل از سرمازدگی رسید و تنها انار درجه دو و سه به بازار عرضه شد که عمدتا برای آبگیری مصرف شد.

وی ادامه داد: با گذشت دو سال از سرمازدگی در سال جاری وضعیت باغات انار به حد قابل قبولی رسیده است و با وجود اینکه پیش بینی می‌شد دیرتر از این زمان شاهد به بار نشستن درختان باشیم، خوشبختانه باغات زودتر از موعدی که پیش بینی شده بود به بار نشستند و احیای باغات با سرعت بهتری پیش رفت و این مهم به کمک اعطای تسهیلات کم بهره صورت گرفت که براساس اقدامات مسئولان جهت پیگیری پرداخت خسارت به باغات سرمازده قابل تقدیر است.

مدیر جهاد کشاورزی ساوه تصریح کرد: پیش بینی می شود در سال دوم پس از سرمازدگی در 9 هزار هکتار باغات بارده انار ساوه بازای هر هکتار 7 تن انار برداشت شود و طبیعتا اناری که برداشت می شود از نظر کیفیت، شکل و طعم قابلیت صادرات دارد، اما آن انار مطلوبی که مزیت صادرات داشته و از مرغوبیت کامل برخوردار باشد در سال جاری درصد کمتری را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود در سالجاری بالغ بر 60 هزار تن انار از باغات انار ساوه برداشت شود، افزود: امیدواریم از سال آینده میزان تولید انار در قطب انار جهان به وضعیت عادی همانند سال 1395 برگردد و بتوان در هر هکتار بالغ بر 15 هزار تن و در مجموع معادل 150 هزار تن برداشت کرد.

او در ادامه گفت: بالغ بر 800 هکتار از باغات انار شهرستان معادل 10 درصد وسعت باغات، نابارور است که این امر ناشی از مشکلات باغداران و عدم احیای باغات است. برخی از آنان به دلیل ناتوانی در تامین وثیقه بانکی نتوانستند از تسهیلات کم بهره برای احیای باغات برخوردار شوند در نتیجه این وسعت از باغات کمی دیرتر احیا می شوند و طبیعتا امسال باردهی نخواهند داشت.

مدیر جهاد کشاورزی ساوه در ادامه به باغداران توصیه کرد در زمان مقرر اقدام به برداشت کرده و قبل از فرا رسیدن فصل سرما و بارندگی اقدام به برداشت انار کنند. اما آنچه که در شرایط کنونی باغات انار از اهمیت خاصی برخوردار است برداشت مرحله به مرحله انار تولیدی است به گونه ای که در ابتدا انارهای مرغوب و درشت در چین اول و مابقی انارها در دو چین دیگر برداشت شود تا پروسه کامل تولید انار تکمیل شده و بتوان انار مرغوب و کاملا رسیده را روانه بازار مصرف کرد.

وی بیشترین رقم تولیدی انار ساوه را انار ملس دانست که بیشتر جنبه صادراتی دارد و افزود: علاوه بر این ارقامی نظیر یوسف خانی، آلک، آقامحمدعلی، تابستانی که 10 درصد وسعت باغات را به خود اختصاص داده بیشتر جنبه خودمصرفی دارد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group