چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یک طرح آبیاری تحت فشار در اراضی بخش مرکزی ساوه افتتاح شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه در آئین افتتاح این طرح در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، اظهار کرد: طرح آبیاری تحت فشار تیپ ولینر برای زراعت گندم، ذرت و یونجه و نیز سیستم قطره ‌ ای برای باغات مزرعه "قاسمعلی رحیمی و شرکاء" در روستاهای استوج و صالح آباد از توابع بخش مرکزی ساوه اجرا شده است.

وی منبع تامین آب این طرح را دو حلقه چاه با دبی 15 و 24 لیتر بر ثانیه بیان کرد و گفت: این طرح در وسعت 78 هکتار اجرا شده که شامل باغات انار و سردرختی و نیز مزرعه گندم، ذرت و یونجه است.

شریفی کل اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را 9 میلیارد و 524 میلیون ریال اعلام کرد که از این میزان 6 میلیارد و 531 میلیون ریال آن از محل اعتبارات بلاعوض دولتی تامین شده است.

وی گفت: استخری که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده به صورت دو منظوره است که علاوه بر فضایی برای ذخیره سازی آب جهت آبیاری تحت فشار به عنوان محلی برای پرورش ماهی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این طرح با هدف صرفه جویی در مصرف آب، ارتقاء بهره وری و افزایش میزان تولید و نیز کاهش هزینه آبیاری صورت می گیرد که مجهز به ایستگاه پمپاژ و فیلتراسیون شامل سیستم شستشو، سیستم تزریق اسید و کود آبیاری است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه وسعت اراضی که مستعد اجرای طرح آبیاری تحت فشار در این شهرستان هستند را 45 هزار هکتار اعلام کرد که با افتتاح این طرح سطح تحت پوشش این طرح به مرز 10 هزار هکتار رسید و به عبارتی حدود 25 درصد از اراضی شهرستان تحت سیستم آبیاری تحت فشار قرار گرفته اند و در صورت تامین اعتبار پیش بینی می شود در دو پروسه پنج ساله تمامی اراضی تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

وی در ادامه گفت: از مجموع ۱۳۵ هزار هکتار وسعت باغات و اراضی شهرستان ۷۰ هزار هکتار قابلیت اجرای سیستم آبیاری تحت فشار دارند که تاکنون ۱۰ هزار هکتار به سیستم آبیاری تحت فشار و ۶ هزار هکتار از باغات قطره‌ای مجهز شده است.

وی عنوان کرد: با وجود کاهش منابع آبی اما عملکرد تولید محصولات باغی و زراعی ساوه افزایش داشته است و بالغ بر یک سوم تولیدات کشاورزی استان به ساوه اختصاص دارد.

شریفی گفت: میانگین عملکرد محصولات باغی و زراعی از میانگین کشوری بالاتر است و ساوه با وجود محدودیت منابع آبی قطب کشاورزی کشور است.

وی مشکل تامین برق و سوخت برای چاه‌های آب کشاورزی را از مشکلات کشاورزان در اجرای طرح‌های آبیاری نوین دانست.

وی در ادامه به اجرای پروژه احداث کانال های درجه سه و چهار پائین دست سد الغدیر ساوه اشاره کرد و وسعت شبکه آبیاری و زهکشی دشت ساوه را شامل 23000 هکتار مساحت اراضی زیر دست سد اعلام کرد و گفت: طول کانال ‌ های آبرسان اصلی و درجه یک اجرا شده 61 کیلومتر، طول زهکشی ‌ های اصلی و انحرافی اجرا شده 88 کیلومتر، طول کانال ‌ های درجه 3 و 4 اجرا شده 120 کیلومتر، طول کانال ‌ های درجه 3 و 4 باقیمانده 360کیلومتر است.

به گفته شریفی روستاهای محل اجرای کانال ‌ ها شامل روستای حسن آباد، بندچای، آسیابک، هلول، سرخده، قردین، لالایین، محمود آباد، الوسجرد، استوج، ملک اباد، هریسان، غازم آباد و حصارقلیچ، یل آباد، سلکان و... است.

به گزارش ایسنا، علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در ادامه سفر خود به استان مرکزی پس از افتتاح این طرح از اراضی و باغات بخش مرکزی ساوه بازدید بعمل آورد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group