با هم اندیشی ومشارکت خیرین: افزایش درامد اوقاف از محل موقوفات بزرگترین اقدام جهاد    اقتصادی ..فرهنگی ....وا یجاد اشتغال برای مردم شهرستان ساوه در بر خواهد داشت ..:در سازمان مردم نهاد (در امور موقوفات ) ازنظر حجم کار:مقام اول استان مرکزی --ومقام چهار کشور ---به خوداختصاص داده از ۴۵۰۰ موقوفه ۲۸ هزار رقبه و۲۷۶ بقعه در استان مرکزی در ساوه ۵۲۳ موقوفه ۱۷۴۱ رقبه و۶۵ بقعه (امام زاده )می باشد  خداوند به خیرین جزای خیر عنایت فرماید

 

منابع : http://www.irna.ir/NewsShow.aspx?NID=30432004

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه با تاکید بر اینکه کارکرد وقف باید برطرف کردن نیازهای جامعه باشد، گفت: موقوفات متناسب با نیاز و شرایط امروزی جامعه وجود ندارد.

حجت‌الاسلام سعید عطاءاللهی امروز پنجشنبه 24 مهرماه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف با تاکید بر اینکه وقف باید متناسب با شرایط و زمان در هر مقطعی از تاریخ بشری صورت گیرد، اظهار کرد: در مقطعی از تاریخ نیاز جامعه به روضه‌خوانی برای ترویج فرهنگ حسینی در دوران حکومت مستبدان و حکامی بود که مخالف روضه خوانی و عزاداری بودند که بخش قابل توجهی از واقفین اموال و دارایی خود را برای روضه خوانی سیدالشهداء با هدف ترویج ارزش‌های اسلامی و زنده نگه داشتن مکتب اسلام ناب محمدی (ص) وقف می‌کردند.

وی افزود: امروز نیاز اصلی جامعه رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، ازدواج جوانان، تهیه جهیزیه، تامین دارو و نیازهای درمانی است که متاسفانه واقفان در این موضوعات کمتر وقف می‌کنند و باید گفت که در شهرستان ساوه چنین موقوفاتی وجود ندارد.

رئیس اوقاف ساوه با تاکید بر اینکه هدایت وقف متناسب با نیازهای جامعه مصداق بارز احیای موقوفات است، گفت: اینطور نیست که با شرایط روز جامعه، سنت حسنه وقف کم رنگ شده است در واقع در شرایط کنونی نگاه خاصی به سنت حسنه وقف می شود و مردم به دنبال چاره ساز بودن و حل مشکلات همنوعان خود از طریق سنت حسنه وقف هستند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف در سه حوزه  قرآنی، بقاع متبرکه و موقوفات فعالیت دارد، افزود: استمرار اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی و احیای سنت حسنه وقف مشکلات بیشتری از جامعه را برطرف خواهد کرد.

حجت‌الاسلام عطاءاللهی در ادامه با اشاره به آغاز هفته وقف گفت:  ۲۴ مهرماه به عنوان روز وقف در تقویم کشور ثبت شده است و تا چهارم آبان ماه دهه وقف نامگذاری شده است که این دهه فرصتی برای تبیین و بازگو کردن اهداف و آرمان‌های سازمان اوقاف است و برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی ویژه‌ای نیز متناسب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا خواهد شد.

وی از رسانه ها خواست تا برای ترویج سنت حسنه وقف فرهنگ سازی کنند، چرا که پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) اولین واقفین تاریخ اسلام بودند و باید در عمل به این توصیه معصومین سنت حسنه را احیا کرده و متناسب با نیازهای جامعه نیات واقفان را هدایت و اجرایی کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی خواسته‌های مردمی در حیطه اختیارات و وظایف قانونی اداره اوقاف نیست و دستورالعمل‌ها اجازه پیگیری و برآوردن برخی مطالبات مردمی را نمی‌دهد، گفت: قرار است در دهه وقف سبدهای غذایی به ارزش هر بسته معیشتی معادل ۲۵۰ هزار تومان از محل موقوفات و خیرین همزمان بین نیازمندان توزیع شود.

رئیس اداره اوقاف ساوه در ادامه گفت: توزیع حداقل ۶  هزار پرس غذای گرم در اربعین و دهه وقف، دیدار با امام جمعه، فرماندار، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه و ارائه گزارش عملکرد، برگزاری آیین های سوگواری پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) در برخی بقاع متبرکه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مراسم غبارروبی امامزادگان شاخص، آغاز عملیات اجرایی مجموعه تجاری از وقف مرحوم سیدتقی حسینی، راه اندازی مرکز افق، نشست تخصصی وقف با بازاریان، اساتید و روسای دانشگاه، نخبگان و متولیان، برگزاری نشست مشاوره دینی، همایش یاوران وقف، تجلیل از فعالان عرصه وقف، گلباران گلزار شهدا، آزادی یک زندانی با مشارکت خیرین از جمله برنامه‌های این هفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه ساوه با ۷۳ متولی موقوفات بیشترین متولی موقوفات غیر متصرفی در سطح استان مرکزی را به خود اختصاص داده است، گفت: وقف غیر متصرفی بدین معناست که اداره موقوفات به عهده متولی است و اداره اوقاف صرفا نقش نظارتی دارد. از این رو ضرورت دارد تا رسانه‌ها فرهنگ سازی کنند و رابطه متولیان با اوقاف بیشتر شود تا مشکلات احتمالی درخصوص مدیریت موقوفه بوجود نیاید.

حجت‌الاسلام عطاء‌اللهی همچنین به فعالیت های اداره اوقاف در ایام کرونایی اشاره کرد و گفت: سازمان اوقاف در یاری رساندن به مردم در زمان وقوع بحران و حوادث غیرمترقبه از پیشگامان است و در خصوص مشارکت در پیشگیری و درمان بیماری کرونا ویروس نیز وظیفه ذاتی خود را کمک رساندن به آسیب دیدگان می‌داند. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۸۰ الی  ۹۰ هزار ماسک در شهرستان ساوه خریداری و توزیع شد و برخی بقاع متبرکه نیز تولیدکننده ماسک بودند.

وی بر مشارکت واقفین در حوزه تامین دارو و درمان تاکید کرد و گفت: متاسفانه وقف در حوزه دارو و درمان وجود ندارد و باید با هدایت واقفان نیازهای درمانی و دارویی مردم بویژه در شرایط کرونایی و حتی در تامین زیرساخت ها و تجهیزات درمانی نیز مشارکت کرد.

این مقام مسئول در اداره اوقاف ساوه گفت: در شهرستان ساوه ۶۳۴ موقوفه ۲۶۸۰ رقبه، ۷۳ امامزاده و یک پیغمبر(ع) وجود دارد و ۷۳ متولی موقوفات نیز فعالیت دارند.

 

http://markazi.isna.net.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=36660

---------------------------------

۶۰۸ موقوفه در شهرستان ساوه به ثبت رسیده است

ساوه- ایرنا- رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه گفت: ۶۰۸ موقوفه در این شهرستان یه ثبت رسیده است که ۵۳۵ موقوفه متصرفی و ۷۳ موقوفه نیز غیر متصرفی است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام «حمید کرمی» روز شنبه همزمان با روز وقف در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۲هزار و ۱۴۶ رقبه وقفیدر شهرستان ساوه وجود دارد.

وی با بیان اینکه  شهرستان ساوه بیشترین بقاء متبرکه در استان مرکزی را دارد، گفت:  بقعه ۷۳ امام زاده و یک پیغمبر در این شهرستان  وجود دارد.

حجت الاسلام کرمی ادامه داد: امسال  ۲باب آپارتمان به ارزش ۱۳میلیارد ریال و با نیت کمک به ازدواج نیازمندان، ترویج قرآن و روضه‌خوانی وقف شده است.

وی یادآور شد: اهدای ۷۰ بسته مایحتاج تحصیلی دانش آموزان در قالب اجرای طرح مهر تحصیلی به ارزش هر بسته۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، اجرای طرح ملی حفظ با تحت پوشش قراردادن افزون بر ۶۰۰ نفر و نیز طرح آرامش بهاری و برپایی خیمه‌های فرهنگی   از  جمله برنامه های فرهنگی اداره اوقاف در سال جاری بوده است.

کرمی بیان کرد:همچنین حدود  ۱۵میلیارد ریال در اجرای طرح مودت از خیرین جذب شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه اظهار داشت: در سال جاری اجرای طرح ویژه هر مدرسه یک وقف نیز  آغاز شد که در این طرح دانش آموزان و اولیای آنان برای مشارکت در ترویج این سنت حسنه  وقف تشویق و ترغیب می شوند.
وی با تاکید بر اینکه بیشتر بقاع متبرکه ساوه در نقاط صعب العبور  قرار دارند، گفت: آغاز عملیات اجرایی احداث حسینیه امام زاده عبدالله(ع) نیز از جمله طرح‌های عمرانی است که در دستور کار است.
کرمی ادامه داد: بقا سید ابورضا، امزمازاده عبدالله، امامزاده مسلم در بخش نوبران، امامزاده صابر در روستای دالستان و... از جمله بقعه هایی هستند که امسال تحت پوشش عملیات عمرانی قرار گرفتن

--------------------------------------------------------------------------
خانه خیرین شهرستان ساوه
امورخیریه مردم نهاد در سطح شهرستان ساوه
 
پیامبر (ص) فرمودند: کسی که نیاز مومنی را برطرف کند مثل این است که خداوند را برای همیشه عبادت کرده باشد.
 

 http://ngo-save.blogfa.com/

خانه خیرین شهرستان ساوه

http://ngo-ostanemarkazi.blogfa.com/

خانه خیرین استان مرکزی 

شبکه خانه خیرین ایران 

دارای مجوز از وزارت کشور  - وسازمان بهزیستی کشور

شبکه خانه خیرین ایران
 شهر تهران-شهید بهشتی-خیابان ولی عصر-کوچه نادر-پلاک 6-ساختمان خوشبختی نادر-طبقه پنجم-واحد 20-

تهیه کننده : محمد شرافت