شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

ساوه - ایرنا - کارزار تبلیغاتی ۳۵ نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان های ساوه و زرندیه که قطب صنعت کشور محسوب می شوند، به نحو چشمگیری در میان شهروندان اوج گرفته است.

ستادهای انتخاباتی نامزدها در خیابان های مرکزی شهر ساوه به خصوص شریعتی و میدان مخابرات با فاصله ای نزدیک ایجاد شده و هواداران نامزدها هم در فضای رقابتی و سالم تلاش می کنند که نظر و رای مردم را با استدلال، گفت و گو و دلایلی که دارند، جلب کنند.

پوسترهای بزرگ و کوچک در محل هایی که شهرداری تعیین کرده، نصب شده است هرچند به گفته فرماندار این شهرستان مواردی از رعایت نشدن آداب تبلیغات از سوی برخی نامزدها مشاهده شد که با تلاش عوامل شهرداری،‌ نیروی انتظامی و نظارت فرمانداری، این اقلام از مکان های عمومی مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی، تیرهای برق و جعبه های مخابرات جمع آوری و پاکسازی شدند.

در ساعات عصرگاهی طرفداران نامزدها، با اهدای شاخه های گل و بروشور و پوسترها به عابران و سرنشینان خودروها فعالیتی چشمگیر دارند و بسیاری از مردم هم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نامزدها و برنامه های آنان به ستادها سرکشی می کنند و توضیحات لازم را دریافت می کنند.

برخی از نامزدها برای صرفه جویی در مصرف کاغذ و کاهش هزینه های تبلیغاتی، شماره پیامکی در نظر گرفته اند که افراد با ارسال عددی خاص به آن شماره ها، می توانند رزومه و سوابق آنها را دریافت و مطالعه کنند.

پخش موزیک و سرودهای ملی و انقلابی از ستادهای انتخاباتی نیز یکی از عوامل جذب مردم و عابران به این مکان ها است.

خبرنگار ایرنا امروز (دوشنبه ۲۸ بهمن) در شهر ساوه مواردی زیادی از تلاش نیروهای پاکبان شهرداری برای پاکسازی پوسترهایی که در محل های ممنوعه نصب شده بود و همچنین حضور نیروی انتظامی و پایین آوردن برخی بنرهای بزرگ مقیاس نامزدها (طبق اعلام قبلی هر نامزد فقط یک بنر بزرگ باید نصب کند) در میدان مخابرات را مشاهده کرد. 

ترافیک خیابان های شریعتی، انقلاب، فردوسی، و پیاده راه امام (ره) که به میدان مخابرات ساوه منتهی می شوند در ساعات عصر و غروب به اوج خود می رسد و همین مساله برای افرادی که قصد دارند بیماران خود را به مطب پزشکان که عمدتا در این محدوده قرار دارد، مشکلاتی ایجاد کرده است.

علاوه بر ساوه، خبرهای دریافتی ایرنا حاکی از فضای داغ انتخاباتی در شهرهای نوبران، غرق آباد، آوه و روستاهای این شهرستان است.

در مامونیه، مرکز شهرستان زرندیه نیز شاهد گرمای فضای رقابت انتخابات هستیم و مردم این شهرستان نیز خود را برای روز دوم اسفند آماده می کنند.

در این شهرستان نیز شهرداری ها برای انجام تبلیغات انتخاباتی، مکان هایی را در شهرهای مامونیه، پرندک و زاویه در نظر گرفته اند و نامزدها نیز ستادهای تبلیغاتی خود را در مکان های اغلب پرتردد شهرها ایجاد کرده اند.

زرندیه و ساوه در مجموع ۴۰۰ هزار نفر جمعیت از جمله حدود ۵۰ هزار کارگر شاغل در بیش از ۸۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارند که در روز دوم اسفند، یک نماینده را راهی بهارستان خواهند کرد.

 

نگاهی به برخی از وعده و شعارها

شعار و وعده هایی که در تبلیغات نامزدها وجود دارد نیز قابل تامل است که شاید چشمگیرترین آنها، وعده یکی از نامزدها به مردم این شهرستان برای تشکیل استانی جدید با نام «تهران جنوبی» است که به ادعای او در صورت تحقق، شهرستان ساوه در زیرمجموعه آن قرار خواهد گرفت.

نکته قابل تامل دیگر، مانور اغلب نامزدها روی کلمه «جوان» است و در بسیاری از شعارها عناوینی چون «نوبت جوانان» یا «ادامه راه با جوانان» مشاهده می شود.

دولت جهادی، مجلس انقلابی، نه به سرنوشت تکراری، رای ما به خودمان، جامعه پاک با مسئول پاک، نفی فساد و اشرافی گری از دیگر شعارهایی است که از سوی نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه اعلام شده است.

نامزدها از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فعال در حوزه ساوه و زرندیه نیز نهایت بهره برداری را می کنند و اغلب گفت و گوهایی کوتاه که در قالب مصاحبه تنظیم شده است، از این افراد در کانال های مجازی و صفحات اینستاگرامی منتشر می شود.

بیان این نکته هم خالی از لطف نیست که در پوسترهای تبلیغاتی برخی نامزدها، گاه تا ۲۰ عنوان سابقه کاری و رزومه فهرست شده است. 

مردم ساوه چه می گویند؟

با چند تن از شهروندان ساوجی در مورد انتخابات مجلس یازدهم صحبت کردیم که اغلب آنها ضمن برحذر داشتن نامزدها از دادن شعار و وعده های غیرقابل تحقق،‌ دغدغه های معیشتی و اقتصادی و همچنین درخواست توجه بیشتر به ایجاد زیرساخت های رفاهی و تفریحی این شهرستان را داشتند.

«ناصر فتحی راد» که اصالتا اهل استان ایلام و حدود ۱۶ سال است که در ساوه زندگی می کند، از نماینده منتخب این شهرستان درخواست کرد که به وضعیت کارگران قراردادی شاغل در کارخانه ها توجه کند و برای تبدیل قراردادهای کوتاه مدت به بلندمدت تلاش کند تا هرگاه کارفرما اراده کند، نتواند آنها را اخراج نماید.

وی افزود: در این سالها به خاطر نوع قراردادهای کارگری در چندین کارخانه شهر صنعتی کاوه فعالیت کرده ام اما هر دفعه به بهانه هایی از جمله تعدیل نیرو، نبود سرمایه در گردش و... شغل خود را از دست دادم و اکنون با خودروی شخصی در قالب یکی از شرکت های مسافربری درون شهری امرار معاش می کنم.

خانم «جابری» که دانش آموخته یکی از رشته های تحصیلی علوم اجتماعی است، اظهار داشت: شهر ساوه به دلیل ماهیت صنعتی و کارگری و همچنین بافت غیریکدست جمعیتی دارای آسیب های اجتماعی نسبتا زیادی است که کودکان و جوانان شهر را تهدید می کند.

وی اظهار داشت: نماینده منتخب مردم این شهرستان در مجلس باید یکی از برنامه های خود را به کاهش آسیب های اجتماعی معطوف کند و این مساله باید علاوه بر فرهنگسازی با ایجاد زیرساخت های تفریحی، رفاهی، ورزشی و خدماتی توام شود تا جوانان و مردم این شهر بتوانند از آنها استفاده کنند و شهر از حالت «خوابگاهی» خارج شود.

«ساسان» که جوانی ۲۴ ساله و دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی برق است، نیز معتقد است که نسل امروز جامعه با توجه به رشد فضای مجازی و سرعت در اطلاع رسانی، نسبت به نسل های گذشته از حقوق خود به نیکی مطلع هستند و بهتر است نامزدها با روش هایی چون وعده های دهان پرکن و غیرقابل اجرا در پی کسب رای آنها نباشند زیرا صداقت بهترین شوه تبلیغاتی است.

وی همچنین از مردم ساوه خواست که در انتخاب نماینده خود، ضمن بررسی و پرس و جو در مورد نامزدها از تعلقات طایفه ای و تعصب قومی پرهیز کنند و هرکسی که شایسته تر و مرد عمل است را برگزینند. 

از زمان آغاز تبلیغات انتخاباتی در این شهرستان ها، ۲ تن از نامزدها از ادامه رقابت کناره گیری کردند و اکنون ۳۵ نامزد که سه تن از آنها را بانوان تشکیل می دهند باقی مانده اند تا خود را در روز دوم اسفند در معرض رای مردم قرار دهند.

تبلیغات انتخابات از روز پنجشنبه ۲۴ بهمن آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای ادامه خواهد داشت.

در حوزه انتخابیه ساوه و زرندیه یک نماینده با آرای مردم روانه مجلس شورای اسلامی می شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group