پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

دکتر عباس نعیمی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ومخترع و کارآفرین جوان در حوزه های اقتصادی

قرآن کریم، از اصحاب کهف با عنوان جوانانی یاد می کند که به پروردگارشان ایمان آوردند و خداوند بر هدایتشان افزود:إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدىً.این آیه تایید ویژگی حق‌پذیری جوانان است که زود در برابر حقیقت هستی خاضع می‌شوندو در عمل نیز بى‌باکانه از حقیقت دفاع می‌کنند.


و همچنین اسماعیل را که حاضر شد در راه حق جان خود را فدا کند می ستاید و می فرماید :اسمعیل به پدر گفت هر چه دستور دارى اجرا کن؛ به خواست خدا مرا از صابران خواهى یافت.


از نگاه امام علی(ع) علاوه بر جوان بودن مدیر، ویژگی های دیگری نیز لازم است که در نامه به مالک اشتر به ذکر آنها پرداخته اند . در این نامه ، اخلاص، توکل ، تقوا، مدیریت اثربخش، شایسته‌سالاری، جابه جایی و ارتقای مدیران براساس معیار‌ها و شایستگی (نه روابط)، دانش، پیشینه پاک، امانت‌داری، توانایی مدیریت، مقاومت در برابر فشارها، اخلاق شایسته، قدرت تصمیم‌گیری، اعتماد به نفس، اعتدال در رفتار و دوری از افراط و تفریط از ویژگی‌های مدیران برشمرده شده است.
همچنین از آن حضرت نقل است که فرمود : هرگاه به مشورت نيازمند شدى، نخست به جوانان مراجعه نما، زيرا آنان ذهنى تيزتر و حدسى سريع‏تر دارند. سپس (نتيجه) آن را به نظر ميان‏سالان و پيران برسان تا پيگيرى نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب كنند، چرا كه تجربه آنان بيشتر است.


جوانگرایی در ساختارهای کشور از راهکارهای برون رفت از مشکلات و هموار کننده مسیر پیشرفت است و در حرکت انبیای الهی از جمله در صدر اسلام محور حرکت و مرکز تلاش و تحرک، جوانان بودند. در دوران جنگ تحمیلی، بخش مهمی از مسئولیت‌های نظامی کشور برعهده جوانانی قرار گرفت که اگر چه تجربه چندانی در امور نظامی نداشتند اما با تکیه بر ایمان و روحیه خودباوری توانستند ارتش تا بُن دندان مسلح رژیم بعث را شکست دهند .


بیانیه «گام دوم انقلاب» ، که به منزله سرآغاز فصل جدیدی در تاریخ کشور دانسته شده ، بیشترین تاکید را بر نقش جوانان در حل مشکلات دارد. آنچه که در این بیانیه مورد توجه ویژه قرار گرفته ، اهتمام به جوان‌گرایی است . راهکار‌هایی هم که در این بیانیه مطرح شده بر پایه روحیه جوان‌گرایی و حضور مؤثر جوان‌ها برای اداره بهتر کشور و ادامه مسیر انقلاب است . در این سند بیش از چهل بار به موضوع جوانان اشاره شده است . چه این که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم تاکید فراوانی بر جایگاه جوانان و نقش جوانان در آینده کشور دارد .

آرمان‌خواهی و دوری از محافظه‌کاری از ویژگی‌های ذاتی جوانان است و افزایش سن به‌طور طبیعی احتمال گرایش به محافظه‌کاری را در انسان‌ها افزایش می‌دهد. اگرچه نمونه‌های متعددی از سالخوردگان را می‌توان فهرست کرد که از بسیاری از جوانان آرمان‌خواه‌ترند، اما بطور معمول معدل آرمان‌خواهی در جوانان بیشتر از سالخوردگان است. ماهیت انقلاب اسلامی ایران نیز اساساً آرمان‌خواهانه و در مواردی در تقابل با رویه های معمول نظام جاری بین الملل است که بدست مستکبرین بنا نهاده شده لذا افتادن در دام پراگماتیسم و محافظه‌کاری آن را از سیرت و ماهیت تهی می‌کند و این آرمان‌خواهی نیز بدون حضور حداکثری جوانان قابلیت ظهور و بروز ندارد.


علاوه بر این معمولاً گمان عمومی بر این است که میانسالان و سالخوردگان مجرب‌ترند و پتانسیل بهتری نسبت به جوانان برای تحقق کارآمدی دارند؛ اما این پیش‌فرض هم با بررسی تاریخی تجربه ‌ملی پس از انقلاب و هم براساس مطالعات علمی به چالش کشیده می‌شود.

برای مثال در پژوهشی که توسط جوزف فولکمن (Joseph Folkman) و جک زنگر(Jack Zenger)در سال ۲۰۱۵ برای مجله کسب‌وکار هاروارد انجام‌شده، نتایج شگفت‌انگیزی از برتری جوانان در «کارآمدی» نسبت به پابه‌سن گذاشتگان را نشان می دهد. این تیم با بررسی عملکرد ۶۵ هزار رهبر و مدیر مشهور در جهان، کارآمدی مدیران زیر ۳۰ سال را با گروه بالای ۴۵‌ سال مقایسه کرده و نهایتاً گزارش داده است ۴۴ درصد از کارآمدترین رهبران مورد مطالعه این تحقیق را افراد زیر ۳۰ سال تشکیل داده بودند، در حالی که افراد بالای ۴۵‌ سال تنها ۲۰ درصد از مدیران موفق و کارآمد را به خود اختصاص می‌دادند.

یکی از عرصه‌هایی که جوانان در آنجا می‌توانند نقش‌آفرین باشند عرصه انتخابات مجلس است. البته در کنار تأکید بر اصل موضوع و اهمیت استفاده از جوانان، بی‌تردید تبیین شاخصه‌های یک نماینده جوان نیز باید مورد توجه قرار گیرد .


منظور از جوان‌گرایی در این حوزه، آن نیست که جوانی که سابقه کاری چندانی ندارد، به‌عنوان نامزد نمایندگی مجلس به مردم معرفی شود. بلکه مقصود دعوت از جوانان باتجربه است که معمولا پشت درهای بسته مدیریتی و سیاسی می‌مانند .


نباید فراموش کرد که از ابتدا اساس انقلاب بر دوش جوانان بود. جنگ را جوانان اداره کرده‌اند. بی‌تردید هرجا که جوانان نخبه و قوی حضور پیدا کنند می توانند مفید باشند و مجلس آینده نیز باید به سمت جوان‌گرایی برود. البته مسؤولیت باید به جوانانی سپرده شود که تحصیلات عالیه ودوره های مدیریتی را پشت سرگذاشته و مسائل جامعه را شناخته و برای آن راهکار اندیشیده باشند .

امروز چاره‌ای جز تکیه بر جوانان در انجام کارهای بزرگ و ماندگار نیست . نباید منتظر اقدامات از بالا به پایین در جریان حرکت انقلاب ماند ، اگر جوانان در این عرصه نقش‌آفرینی کنند، می‌توان به ظهور مجلسی نسبتا جوان و باتجربه امید داشت؛ اما اگر به‌میدان نیایند، و مطالبه نکنند و توانمندی‌های خود را عرضه نکنند، این در بر همان پاشنه خواهد چرخید و مشخصا مجلس آینده تفاوت معناداری با گذشته نخواهد داشت .
امروز زمان اصلاح ریل‌گذاری در مسیر تاریخ سیاسی کشور است. باید افرادی با ظرفیت‌ها و تجربه بالا و نسبتا جوان را معرفی نمود و آن‌ها را در انجام این وظیفه ملی‌ حمایت و پشتیبانی کرد تا به‌لطف خدا مجلسی بانشاط ، سرزنده و کارا تشکیل شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group