جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

روند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس در سه نوبت بررسی می شود. در گام نخست هیات اجرایی به مدت یک هفته بعد از اتمام ثبت نام فرصت دارد، پرونده کاندیداها را بررسی کند.


طبق قانون، هیات اجرایی برای تایید صلاحیت ها از مراجع چهارگانه از جمله دادگستری، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و سازمان ثبت احوال استعلام می کند و اگر مشکلی در پرونده نامزدها نباشد صلاحیت آنها را تایید می کند. ۹۸/۹/۱۰ تا ۹۸/۹/۲۱: بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه

بررسی صلاحیت داوطلبان در هیأت‌های اجرایی بعد از بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه از تاریخ 17 الی 26 آذرماه بررسی می شود و در تاریخ 27 آذرماه مراتب رد صلاحیت به داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابی ابلاغ و اعلام می شود.


اگر فردی به رد صلاحیت خود در این مرحله اعتراضی داشته باشد، از تاریخ 28 آذر تا 1 دیماه فرصت دارد شکایت خود را به هیأت نظارت استان اعلام کند.  اعتراض در هیات اجرایی بررسی می شود و اگر نقص پرونده خود را برطرف کند، صلاحیت آن تایید می شود. از تاریخ 2 الی 21 دیماه نیز رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیأت نظارت استان و اظهار نظر در خصوص صلاحیت کلیه داوطلبان پس از کسب نظر هیأت مرکزی نظارت و اعلام آن به فرماندار مربوطه انجام می شود.

از تاریخ 22 دیماه تا 11 بهمن ماه نیز مراتب تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابیه و دریافت شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده و اظهار نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص کلیه داوطلبان و اعلام آن به وزارت کشور اعلام می شود.


بعد از تایید صلاحیت ها در هیات اجرایی پرونده کاندیداها در هیات نظارت استانی به مدت دو هفته بررسی می شود. اگر فردی در این مرحله به رد یا تایید صلاحیتی اعتراض داشته باشد بررسی آن به هیات نظارت مرکز یعنی شورای نگهبان استان ارسال می شود.

پایبندی و التزام عملی نامزدان انتخاباتی و عوامل اجرایی انتخابات به قواعد و اصول یک رقابت سالم و اخلاقمدارانه، توصیه اکید و صریح مقام معظم رهبری در تمام انتخابات در ادوار گذشته بوده و از این منظر، ایشان حضور حداکثری مردم در انتخابات را پیگیری کرده‌اند.

 

کلیات برنامه زمانبندی برگزاری انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

۹۸/۲/۱۰: اعلام رسمی تاریخ ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی از طریق رسانه‌های گروهی توسط وزارت کشور

۹۸/۳/۱۰ تا ۹۸/۳/۱۶: مهلت استعفای داوطلبان مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات

۹۸/۹/۱۰ تا ۹۸/۹/۱۶: دستور شروع انتخابات و ثبت نام از داوطلبان

۹۸/۹/۱۰ تا ۹۸/۹/۱۵: تشکیل هیأت‌های اجرایی

۹۸/۹/۱۰ تا ۹۸/۹/۲۱: بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه

۹۸/۹/۱۷ تا ۹۸/۹/۲۶: بررسی صلاحیت داوطلبان در هیأت‌های اجرایی

۹۸/۹/۲۷: ابلاغ مراتب رد صلاحیت به داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابی

۹۸/۹/۲۸ تا ۹۸/۱۰/۱: شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده به هیأت نظارت استان

۹۸/۱۰/۲ تا ۹۸/۱۰/۲۱: رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیأت نظارت استان و اظهار نظر در خصوص صلاحیت کلیه داوطلبان پس از کسب نظر هیأت مرکزی نظارت و اعلام آن به فرماندار مربوطه

۹۸/۱۰/۲۲ تا ۹۸/۱۱/۱۱: ابلاغ مراتب تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابیه و دریافت شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده و اظهار نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان مراکز استانها در خصوص کلیه داوطلبان و اعلام آن به وزارت کشور

۹۸/۱۱/۱۲ تا ۹۸/۱۱/۱۴: دریافت شکایت از داوطلبانی که در سیر مراحل قبلی تأیید شده‌اند لیکن شورای نگهبان نظر به رد صلاحیت آنان دارد.

۹۸/۱۱/۱۵ تا ۹۸/۱۱/۲۱: رسیدگی به شکایات داوطلبان توسط شورای نگهبان مراکز استانها و اعلام آن به وزارت کشور

۹۸/۱۱/۲۲: اعلام قطعی اسامی نامزدها به مراکز حوزه‌های انتخابیه توسط وزارت کشور

۹۸/۱۱/۲۳: انتشار آگهی اسامی نامزدهای تأیید شده

۹۸/۱۱/۲۳: جمع‌بندی، تهیه، تنظیم و انتشار آگهی انتخابات

۹۸/۱۱/۲۳ تا ۹۸/۱۱/۳۰: آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها

۹۸/۱۲/۱: ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی

۹۸/۱۲/۲: اخذ رأی از واجدین شرایط

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group