شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: 68 پرونده تخلفات انتخاباتی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان تشکیل و برای رسیدگی به دادسراهای استان ارجاع شد.

حجت الله درودگر روز سه شنبه درآستانه گرامیداشت هفته قوه قضاییه (30 خرداد تا هفتم تیرماه جاری) در جمع خبرنگاران، افزود: ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی از اواخر سال گذشته در دادگستری کل استان تشکیل شد که در مجموع پنج نشست تخصصی برگزار و 45 مصوبه نیز برای برگزاری انتخاباتی بدون تخلف اجرایی شد.
وی ادامه داد: با وجود نظارت ها و توصیه های دادگستری کل استان مرکزی، 68 مورد تخلف انتخاباتی به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گزارش شد که پرونده های جداگانه برای هر یک از این تخلفات تشکیل و برای تحقیقات تکمیلی به دادسراهای شهرستان های محل تخلف ارجاع شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی بیان کرد: ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی با هدف ایجاد تعامل و همکاری دستگاه قضایی استان با ناظران و بازرسان انتخاباتی تشکیل شد که با وجود گزارش 68 مورد تخلف، نقش موثری در برگزاری انتخابات سالم داشت.
وی، از تدوین سند کاهش نرخ طلاق در استان مرکزی خبر داد و گفت: این سند با همکاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تدوین شد که در این سند وظایف هر یک از دستگاه های اجرایی به صورت کارشناسی مشخص شده و دستگاه های مربوط موظف به انجام وظایف محوله هستند.
درودگر اظهار کرد: سال گذشته سه مرکز مشاوره در راستای کنترل و کاهش نرخ طلاق از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی در شهرستان اراک راه اندازی شد که پرونده های طلاق های توافقی پیش از ثبت طلاق به این مراکز ارجاع داده می شد که از 491 پرونده ارسال شده است که 84 پرونده معادل 17 درصد به صلح و سازش کشیده شد.
وی یادآوری کرد: تا پایان امسال سه مرکز مشاوره دیگر در اراک، 2 مرکز در خمین، 2 مرکز در ساوه و در دیگر شهرستان های استان هر کدام یک مرکز مشاوره راه اندازی می شود و تمامی پرونده های خانوادگی از قبیل طلاق، نزاع های خانوادگی، نفقه و مهریه به این مراکز ارجاع داده می شود.
درودگر، تدوین و اجرای طرح مصلحین را گامی دیگر در راستای کنترل و کاهش نرخ طلاق عنوان کرد و گفت: در این طرح یک نفر از طرف زوج و یک نفر از طرف زوجه که پیش از این در کلاس های آموزشی شرکت کرده اند برای حل دعاوی به زوج و زوجه معرفی می شوند و این دو نفر همه تلاش خود را برای رفع مشکلات و ایجاد صلح و سازش به کار می گیرند.
وی، در ادامه سخنانش از تدوین آیین نامه مراقبت از معتادان پس از خروج از مراکز ترک اعتیاد خبر داد و گفت: در این راستا معتادانی که ترک کرده اند برای جلوگیری از روی آوردن دوباره به مواد مخدر مورد نظارت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قرار می گیرند.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی برگزاری دوره های مهارتی و دانش رفتار اجتماعی برای افرادی که با پوشش نامناسب در جامعه حاضر می شدند را از دیگر اقدامات این معاونت در سال گذشته دانست و گفت: 318 نفر از افرادی که در این کلاس ها شرکت کردند دیگر به این جرم دستگیر نشدند.
وی، برگزاری دوره های آموزشی برای دانش آموزان در معرض آسیب(محلات جرم خیز) را از دیگر اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی دانست و گفت: در این راستا سه گروه زبده و آموزش دیده سه گروه دانش آموزان، والدین و معلمان و مربیان دانش آموزان را آموزش و آنان را از خطرات و آسیب های احتمالی که ممکن است دانش آموزان به آنها گرایش پیدا کنند را آگاه می کنند.
درودگ،ر با بیان اینکه مربیان این طرح از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان به تهران معرفی و آموزش های لازم را در یک دوره فشرده می بینند، اضافه کرد: در سال گذشته این طرح در 12 مدرسه محلات جرم خیز شهرستان اراک اجرا شد و تا پایان امسال این طرح به همه مدارس محلات جرم خیز استان تعمیم داده می شود.
وی گفت: بهره گیری از ظرفیت روحانیون و مبلغان دینی در راستای کاهش انواع آسیب های اجتماعی از جمله خشونت و طلاق، راه اندازی ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم که تا کنون 328 نفر از اقشار مختلف در این ستاد نام نویسی کرده اند، پیشگیری از اقامت غیرقانونی اتباع خارجه در استان، ساماندهی و نظارت بر پارکینگ های شهرهای پرجمعیت استان با برگزاری سه نشست تخصصی و 10 مصوبه اجرایی و برگزاری سه نشست تخصصی با دستگاه های مختلف استان به خصوص دستگاه های خدماتی در راستای مقابله با پدیده حاشیه نشینی را از دیگر فعالیت های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی است.
درودگر، همچنین شناسایی و دستگیری خریداران اموال مسروقه و باندهای عمده سارقان استان در راستای مقابله با سرقت، برگزاری نشست های تخصصی با دستگاه های اجرایی با هدف جلوگیری از قاچاق کالا، شناسایی نقاط حادثه خیز در محورهای مواصلاتی استان و ارائه شرح وظایف دستگاه های اجرایی برای رفع این نقاط، اجرایی کردن طرح ساماندهی متکدیان، کارتون خواب ها و معتادان تابلو را از دیگر اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم دادگستری کل استان مرکزی عنوان کرد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه تعداد زندانیان استان هر روز رو به افزایش است، طرح های آزادی مشروط و تعلیق اجرای حکم در دستور دادگستری کل استان قرار گرفته که قضات می توانند برای جلوگیری از افزایش تعداد زندانیان در برخی جرم های سبک از این موارد استفاده کنند.
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طرح حضور اجباری زوج ها در کلاس های آموزشی پیش از ازدواج نیز گفت: این کلاس های آموزشی در هشت ساعت و با همکاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، اداره کل بهزیستی، دانشکده علوم پزشکی، سازمان نظلن روانشناسی و دفاتر ثبت ازدواج سراسر استان مرکزی برگزار می شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group