پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

در حالیکه به واپسین روزهای تبلیغات انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا نزدیک می شویم، هجمه سنگینی از تبلیغات محیطی چهره ساوه را دگرگون کرده است.

درحال حاضر هجم زیادی از تبلیغات رنگارنگ بدون رعایت ضوابط قانونی اماکن دولتی، خصوصی و مکان های تعیین شده برای الصاق تبلیغات را پوشانده است و بخش بزرگی از این اقلام نیز بر روی زمین و سنگفرش پیاده روها و خیابان ها ریخته شده است.
یکی از نخستین اولویت هایی که در شعارهای نامزدهای شورای اسلامی شهر گوشزد و تاکید می شود، رفتار بر اساس قانون است درحالیکه این روزها مصادیق زیادی از زیر پا گذاشتن مفاد قانون انتخابات در ابعاد و اندازه تبلیغات، مکان های مجاز و شیوه های تبلیغی دیده می شود و آشفتگی در تبلیغات محیطی نوعی ناآراستگی را منظر شهری ساوه سبب شده است.
با نواخته شدن زنگ تبلیغات انتخاباتی از نخستین ساعات انبوهی از کاغذها و پوسترهای رنگین بر در و دیوار شهر آویزان شد و روز به روز بر حجم و تنوع آن افزوده می شود فارغ از اینکه هیج نامزد و یا طرفدار آن در پاسخ به این سئوال که برای امحای این اقلام چه برنامه ای دارند، کلام قانع کننده ای نمی گویند.
پیش بینی نشدن ماده قانونی در حوزه تبلیغات انتخابات برای بودجه امحای اقلام تبلیغی با مشارکت نامزدهای انتخاباتی خلا بزرگی است که می طلبد قانونگذار برای آن چاره ای داشته باشد.
در قانون تبلیغات محیطی انتخابات به وضوح مکان های معینی را برای نصب پوستر مشخص کرده اما نامزدهایی که همگی شعار کارآمدی مدیریت شهری در ساوه سرمی دهند به موضوع تکلیف قانونی در حوزه تبلیغات بی توجه هستند و تصور می کنند هر چه اقلام تبلیغی بیشتری در منظر شهری بپرانند در رای آوری به نفعشان موثر است.
گذشته از انواع نوآوری های تبلیغاتی از جمله برگزاری نمایش های طنز و مردمی و اجرای موسیقی زنده در ستاد برخی نامزدهای شورای شهر ساوه تا نورافشانی در مقابل ستاد، برخی نیز با اهدا گل و بادکنک های منقش به تصاویر نامزدها به سرنشینان خودرو در وسط خیابان، موج ترافیک را دوچندان می کنند که این نیز مصداق دیگری از نقض حقوق شهروندی است.
قانون گریزی هایی که این روزها با استقبال مردم مواجه شده علاوه بر برهم زدن منظر شهری در نظافت معابر و ایجاد آلودگی صوتی نیز نمود دارد به طوری که ساعاتی مشخص در عصر تا ساعات شامگاه شهر ساوه در محاصره بلندگوهای تبلیغاتی ستادهاست و از طرفی لیوان های یک بار مصرف، کاغذ شکلات و از همه مهمتر پوسترهای نامزدها معابر شهری را پوشانده اند و فارغ از این غوغاهای احساسی، این کارگران شهرداری هستند که باید جور نامزدها را بکشند.
در سنجش اثربخشی تبلیغات کاغذی در برابر فضای مجازی ، تبلیغات محیطی در ساوه پیشی گرفته و با تمام امکانات فضای مجازی، این روزها خیابان ها و معابر عرصه پیروز برای قدرت نمایی رقبای انتخاباتی شوراها در ساوه است.
برخی از اقلام تبلیغی با هنرهای گرافیکی نامزدها را در حد ستاره های برجسته آراسته کرده اند به طوریکه پوستر الصاقی بر دیوار با چهره نامزد زمین تا آسمان متفاوت است.
در فصل پنجم آیین نامه اجرایی قانون انتخابات شوراها به وضوح امده است: الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان ها، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تأسیسات عمومی و دولتی و صندوق های پست، باجه های تلفن، پست های برق و تلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی ( مگر با رضایت مالکان یا متصرفان ) و هرگونه تابلوی راهنما تخلف است.
شهردار ساوه در خصوص تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی در این شهر گفت: الصاق پوستر و نمادهای تبلیغاتی در اماکن غیرمجاز و ممنوعه، علاوه بر نازیبایی چهره شهر، موجب مخدوش شدن و آسیب المان و نمادهای شهری می شود.
کامران جوادی افزود: مصادق بی قانونینامزدها در نصب پوسترهای تبلیغاتی در تمام نقاط شهر دیده می شود که پاکسازی این تصاویر و رنگ آمیزی مجدد معابر، ماه ها به طول می انجامد.
وی اظهار کرد: در شرایط فعلی حجم تولید و پراکندگی پسماند و مواد زایدبا توان سیستم نظافت شهری همخوانی ندارد و نیروهای کشیک برای این مهم بکار گرفته شده اند.
وی ادامه داد: به نظر می رسد بارش اقلام تبلیغات کاغذی در شهر ساوه هیچ دوره ای به این اندازه نبوده که یکی از دلایل این مهم تعداد بالای نامزدهای شورای اسلامی شهر است.
جوادی تصریح کرد: در انتخابات سال گذشته حدود پنج میلیارد ریال خسارت به نمادهای شهری، دیوارها و جداول وارد شد که بهسازی آن مدت ها طول کشید و به نظر می رسد در انتخابات امسال این میزان خسارت به بیش از 10 میلیارد ریال رسیده است.
شهردار ساوه گفت: 120 نقطه در ساوه برای تبلیغات 132 نامزد پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی تعیین شده و نامزدهای انتخاباتی باید برای تبلیغات محیطی از این مکان ها استفاده کنند.
جوادی افزود: چهار هزار متر مربع عرصه های تبلیغی برای نامزدها و ستادهای انتخاباتی در سطح ساوه تعبیه شده و هدف از این کار جلوگیری از آسیب رسیدن به منظر شهری است.
وی اظهار کرد: نصب هرگونه پوستر بر روی تابلوها و نماد های شهری و اماکن خصوصی مردم ممنوع است و نامزدها و طرفداران آنان از الصاق هرگونه اقلام تبلیغاتی در معابر، دیوارها، اموال خصوصی و مبلمان شهری پرهیز کنند.
وی تصریح کرد: محل های ستاد تبلیغاتی نامزدها نیز از قبل تعیین شده و با توجه به امکان ایجاد تنها یک ستاد انتخاباتی در هر منطقه شهری، نامزدها می توانند در هر یک از مناطق دوگانه شهرداری، یک ستاد مرکزی داشته باشند.
جوادی تاکید کرد: هرگونه تبلیغات محیطی غیرمجاز انتخاباتی با هماهنگی دستگاه ها و عوامل مربوطه، جمع آوری می شود.
فرماندار ساوه نیز در این خصوص گفت: پایبندی به اخلاق و قانون و خودداری از تخریب در انتخابات پیش رو از سوی نامزدها و هواداران آنان باید محور امور باشد.
محمد بهاروند افزود: زیر پا گذاشتن قانون و تبلیغات در موعد غیر رسمی در دوره های گذشته انتخابات ملاکی بوده که صلاحیت بسیاری از نامزهای ثبت نامی در انتخابات شهر و روستا تایید نشده است.
وی اظهار کرد: نامزدی که به حریم قانون و مولفه های اخلاقی پایبند نباشد برای تصاحب کرسی شورا مناسب نیست چرا که پایه تصمیم سازی در پارلمان های منطقه ای احترام به قانون است.
فرماندار ساوه یادآور شد: رفتارهای تبلیغی نامزدها و شیوه های معرفی و پرهیز از ریخت پاش های غیرضروری و ایجاد بی نظمی در محیط شهری از مولفه هایی است که مردم باید در سنجش صلاحیت نامزدها و انتخاب آنان برای راهیابی به شوراهای اسلامی به آن توجه کنند.
بهاروند یادآورشد: هدف از تبلیغات معرفی توانمندی و سوابق نامزدها به مردم برای جلب آرای عمومی است و می طلبد نامزدها در تبلیغات محیطی با رعایت اصول و ضوابط از مخشوش کردن چهره شهرها بپرهیزند و اقلام تبلیغی خود را در مکان های تعبیه شده از سوی مدیریت شهری عرضه کنند.
شود.
وی، ارزش گذاری به رای و نظر مردم را از ویژگی های نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: تمامی راه حل های قانونی برای احقاق حقوق نامزدها مشخص و تبیین شده است.
فرماندار ساوه افزود: جای تاسف و گلایه دارد که نامزدهای انتخاباتی با بی توجهی به قانون اقدام به تبلیغاتی برخلاف ضوابط و مقررات کرده و چهره شهر را تخریب و کثیف کردند.
بهاروند تصریح کرد: شیوه نامه تبلیغات صحیح انتخاباتی در نخستین نشست توجیهی با نامزدها در اختیار داوطلبان قرار گرفت و قرار بر این شد که همه نامزدها در چارچوب قانون نسبت به راه اندازی ستاد و تبلیغات صحیح اقدام کنند اما متاسفانه برخی از نامزدها برخلاف قانون تبلیغ کردند.
وی، حفظ آرامش و امنیت شهر راز مولفه ای اصلی در انتخابات دانست و اظهار کرد: چنانچه عده ای بخواهند نظم و آرامش شهر را بر هم زده و با ایجاد مزاحمت برای مردم و تخلف در تبلیغات انتخاباتی قانون شکنی کنند برخورد قضایی و قانونی با آنها خواهیم داشت.
وی بیان کرد: با مدیریت معاونت هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ساوه فضای تبلیغات انتخاباتی با شدت و حساسیت بیشتری رصد خواهد شد و با پیگیری دستگاه قضایی هرگونه تبلیغات غیرمجاز از سطح شهر جمع آوری می شود.
رئیس دادگستری ساوه نیز در مورد تبلیغات انتخاباتی نامزدها گفت: تبلیغات محیطی نامزدها باید بر اساس قانون شفاف این مهم و با توجه به رعایت اصول اخلاقی انجام شود.
هادی ملکی افزود: بر اساس برخی گزارش ها، عده ای از داوطلبان تبلیغات را پیش از موعد آغاز کرده اند که به آنان تذکر داده شد چراکه دستگاه قضایی تمایلی به تشکیل پرونده در این ارتباط ندارد.
وی ادامه داد: بسیاری از موارد تخلفاتی نامزدها با تذکر برطرف شد و دستگاه قضایی در صورت لزوم و التزام نداشتن نامزدها به قانون نسبت به تشکیل پرونده و پیگیری تخلفات اقدام خواهد کرد.
رئیس دادگستری ساوه گفت: در انتخابات شوراهای اسلامی چنانچه گزارش موثقی از جرم یا تخلف نامزد دریافت شود، با قاطعیت برخورد می شود.
ملکی تاکید کرد: ستادهای تبلیغاتی مکانی برای اعلام برنامه هاست و با کسانی که بخواهند در ستادهای خود برای مردم مزاحمت ایجاد کنند به شدت برخورد خواهد شد.
وی گفت: تا پایان موعد رسمی تبلیغات دستگاه های قضایی، امنیتی و انتظامی حضوری قاطع خواهند داشت و با هرگونه بی نظمی و قانون شکنی با شدت بیشتری برخورد خواهد شد.
وی بیان کرد: چسباندن پوستر بر دیوار منازل مردم نیز مصداق حق الناس است و زیبایی شهر را هم از بین می برد و خسارت زیادی را به شهر تحمیل می کند.
ملکی با تاکید بر اینکه نامزدها مجاز به تبلیغات در اماکن مشخص شده هستند، افزود: به تمامی نامزدها هشدار می دهیم که نسبت به اصلاح وضعیت به وجود آمده اقدام و خسارت وارد شده به بیت المال و حقوق شهروندی را جبران کنند تا خدای ناکرده در دوران انتخابات دستگاه قضایی مجبور به برخورد قانونی و بازداشت خاطیان نشود.
132 داوطلب برای تکیه زدن به کرسی هی 9 گانه شورای اسلامی شهر ساوه در این دوره از انتخابات با هم رقابت دارند.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به صورت همزمان در 29اردیبهشت ماه برگزار می شود.
برابر جدول زمانبندی انتخابات شوراهای اسلامی مهلت رسمی تبلیغات نامزدها از 21 تا 27 اردیبهشت ماه تعیین شده است.
ساوه دومین کانون جمعیتی و یکی از قطب های مهم صنعتی استان مرکزی است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group