جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مقدمه:


انتشار گفتگوی تفصیلی نشریه استانی گلهای ساوه با دکتر ولی اله باقر شاهی با عنوان  « بازگشت دکترباقرشاهی ازحاشیه به متن ؛ چرا؟» در شماره گذشته این دو هفته نامه منجر برخی واکنش ها  از سوی آحاد مختلف مردم شد و سوالاتی را در اذهان مردم مطرح کرد. از این رو برای آشنایی بیشتر با افکار واندیشه های دکترباقرشاهی گفتگوی دیگری را با وی ترتیب دادیم و ازایشان درباره انواع رأی که درگفتمان ایشان جایگاه ویژه ای دارد پرسش شد که از نظرتان می گذرد:

دیده می شود درگفتمان خود از عبارت‌های رأی خوب، رأی بد و رأی کثیف استفاده می‌کنید. ممکن است در مورد آنها توضیح بیشتری بدهید ؟


بسم الله الرحمن الرحیم. معمولاً عبارت ها بار معنایی خود را القا می‌کنند. برداشت من از رأی خوب رأیی مبتنی بر تحقیق، شناخت و آگاهی از خصوصیات و توانایی های فردی است که نامزد مسئولیتی شده است . رأی بد، رأیی است که تحت تاثیر احساسات متاثر از تبلیغات بی‌محتوا ولی در قالبی جذاب و محرک احساسات از قبیل شوهای تبلیغاتی، جاذبه های سمعی و بصری و بازی با رنگها به دست می‌آید.  و رأی کثیف رأیی است مبتنی بر سوء استفاده از نیازهای اقشار تحت فشار جامعه که به دلیل جهل به ارزش رأی خود حاضر به فروش رأی خود هرچند به بهایی بسیار ناچیز می‌شوند.با نگاه به مفاهیم ذکر شده می توان عوارض مترتب بر هر یک از انواع رأی را حدس زد و نتیجه نهائی را متناسب باسهم هر یک از آنها پیش بینی نمود.

همانطور که اطلاع دارید امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی را خواهیم داشت. انتخابات پیش رو را چگونه ارزیابی می‌کنید و میزان تأثیرگذاری هر یک از انواع آرایی را که برشمردیدچگونه می‌بینید؟

تحلیل‌های متفاوتی از نوع و میزان مشارکت جامعه در انتخابات پیش رو وجود دارد. نگاه و امید دشمن قطعاً به مشارکت حداقلی مردم دوخته شده است و با القاء بی تأثیری صندوق رأی در حل مشکلات مردم و سرنوشت آنان سعی دارد از میزان حضور مردم در پای صندوق‌های رأی بکاهد. از طرفی تمام امید دلبستگان به نظام و انقلاب معطوف به باروری نظام از طریق صندوق آراء مردمی است. با نگاهی به ادوار گذشته، و میزان تاثیرگذاری مردم در جابجایی قدرت در کشور به راحتی می توان دریافت که آراء مردمی اصلی ترین عامل در ایجاد تحول در ارکان نظام بوده و به همین دلیل میزان سرمایه گذاری دشمن در به انحراف کشانیدن آن به مراتب بیشتر از حوزه‌های دیگر است.
به عبارت دیگر دشمن دو هدف مشخص را در این حوزه دنبال می‌کند. اول عدم مشارکت مردم که منجر به عدم مشروعیت نظام شود که خوشبختانه در این حوزه هیچ دستاوردی نداشته است.


و دوم افزایش تأثیرگذاری آرای بد و کثیف در نتیجه انتخابات، که متأسفانه در این حوزه به اهداف خود نزدیک شده است. به عبارت دیگر تأثیرگذاری برخی از اصحاب ثروت و قدرت از طریق افزایش آراء کثیف در حال افزایش است و نمود آن را می توان در عدم حضور نخبگان سیاسی و علمی در میان نامزدها به دلیل عدم توانایی مالی برای تأمین هزینه‌های سنگین تبلیغاتی مشاهده نمود.


متأسفانه رفتار انتخاباتی بعضی از افراد وجناحها در ادوار گذشته تاثیر سوئی بر ذهنیت مردم گذاشته و انگیزه حضور آنها در انتخابات را تحت تأثیر قرار داده است. و این در حالی است که بنا به دلایلی که ذکر شد این مسئله باید انگیزه بیشتری به مردم جهت حضور در پای صندوق‌های رأی بدهد. چرا که عملکرد افراد منتخب نتیجه انتخاب مردم است.
مردم باید در انتخاب افراد شایسته دقت کافی داشته باشند و همان‌طور که رهبری معظم انقلاب قبل از انتخابات ریأست جمهوری أخیر بیان فرمودند: نتیجه انتخاب خوب یا بد به خود مردم برمی‌گردد. هشدار معظم له قبل از انتخابات ریأست جمهوری أخیر دقیقاً در همین راستا بود و نتیجه آن کاملا ًمشهود است. مردم نباید انتظار معجزه داشته باشند و در موقع انتخابات با تکیه بر احساسات خود و تاثیرپذیری از القائات جریان‌های منحرف و دشمنان داخلی و خارجی شخصی را انتخاب نمایند که افکار و اندیشه‌هایش و به الطبع عملکرد او برخلاف منافع عموم جامعه و ارزش‌های انقلاب باشد و از او انتظار عمل انقلابی داشته باشد.


در انتخابات های گذشته عده ای به قدرت رسیدند که ظرفیت‌های قانونی موجود قادر به کنترل رفتار آنها نبود و باید ظرفیت‌های قانونی جدیدی برای مواردی از این قبیل به وجود می‌آمد. نمونه رفتار هایی که در مصاحبه قبلی به آنها اشاره شد باید ما را در ایجاد ظرفیت‌های جدید قانونی برای کنترل این رفتارها مصمم تر نماید.


استفاده از ظرفیت‌های موجود و خلق ظرفیت‌های جدید برای حل مشکلاتی از این قبیل نیازمندیک انتخاب درست از طرف مردم است واین محقق نخواهد شد جز با آگاهی مردم.
دوام و پایداری جریان‌هایی بعضا کثیف و آلوده نیازمند وجود مردمی است که از آگاهی لازم برخوردار نبوده و یا آنقدر تحت فشار اقتصادی و روانی باشند که به راحتی به رأی بد و کثیف تن دهند.    
         
وسؤال سوم اینکه چه باید کرد ؟

ظرفیت مردم. به عبارت دیگر اصحاب رسانه و فرهنگ که از ظرفیت‌های بزرگ مردمی هستند باید در این حوزه وارد شوند و به رسالت تاریخی خود عمل نمایند. آگاه کردن مردم از عوارض آراء بد و کثیف و تأثیری که برسرنوشت نسل حاضر ونسل های آینده دارد نخستین رسالت آنهاست. از میان رسانه ها، رسانه ملی می‌تواند نقش بسیار پررنگ تری داشته باشد.


رسانه ملی باید درفرصت‌های پیش‌رو تمام توان و ظرفیت خود را برای روشنگری مردم در زمینه عوارض ناشی از آرای بد و کثیف به کار گیرد و روش هایی را که منجر به کسب چنین آرائی می‌شود به عنوان ضد ارزش در فرهنگ عمومی جامعه نهادینه کند.


اساتید دانشگاه، فرهنگیان فرهیخته و روحانیت معزز باید در این حوزه پیشتاز بوده و به رسالت تاریخی خود عمل نمایند. در گام بعدی می‌توان با تکیه بر نتیجه همین انتخاب خوب قوانین مدونی ایجاد نمود که امکان بروز و ظهور چنین رفتارهایی را غیر ممکن نماید. قوانینی برای کنترل رفتار نمایندگان و پاسخگو نمودن آنان و قوانینی برای مجازات افرادی که در بدنه اجرایی کشور وارد می‌شوند و از عهده مسئولیت خود بر نمی‌آیند و بدون پرداخت کمترین هزینه ای کنار می‌روند. البته اگر لطف کنند !!  وکناربروند!!


همانطور که شاهد هستید جدیداً در فضای مجازی جریانی به راه افتاده که با شعار رأی بی رأی، قصد دارد نیت شوم دشمنان را از طریق عناصر پلید داخلی اجرایی کند.


همانگونه که قبلاً عرض کردم  نهایت آرزوی دشمن و عناصر فاسد نفوذی در بدنه حاکمیت و مردم عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رأی است و از آنجایی که می‌دانند این بار نام هر بی سروپاهی وارد صندوق ها نخواهد شد سعی می کنند با جدا کردن مردم از صندوق ها به اهداف شوم و پلید خود برسند.


این عناصر پلید که خود عامل اصلی بسیاری از نابسامانی ها و معضلات کشور هستند با وقاحت تمام در حال فریب مردم هستند تا این بار هم از طریق دروغ و نیرنگ به نیات پلید دشمن و پادوهای آن در داخل، جامه عمل بپوشانند. و این بر ماست که با روشنگری و آگاه سازی مردم نسبت به اهداف شوم این عناصر پلید، دشمن را ناکام بگذاریم.
جوانان عزیز که امید رهبری عزیز به همّت آنهاست نباید این بار اجازه چنین وقاحتی را به آنان بدهند.


جوانان عزیز باید بدانند که کمترین غفلت در این راه می‌تواند آینده کشور و نسل‌های بعدی را به تباهی بکشد. مسئولیت سنگین جوان امروز برکسی پوشیده نیست و از آنجایی که امام عظیم الشأن ما در مورد جوانان می‌فرمایند که جوانها به ملکوت اعلا نزدیکترند، امید واثق دارم تکیه بر آنان می‌تواند مارا از این پیچ تاریخی عبور دهد. همان گونه که جوانان صدر انقلاب در بیرون راندن دشمنان خارجی و دست نشاندگان داخلی آنها موفق عمل کردند یقین دارم جوانان امروز هم در بیرون راندن عوامل نفوذی و منافق موفق عمل خواهندکرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group