پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: طبق آخرین اطلاعات شیوع فشار خون بالا در افراد بالای 25 سال حداقل 27 درصد است و به عبارتی یک سوم مردم جامعه فشار خون بالا دارند و نیمی از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، دکتر نعمت الله عزیزی در نشستی با خبرنگاران به تشریح جزئیات اجرای طرح ملی کنترل فشار خون بالا اشاره کرد و افزود: بسیج ملی شناسایی و کنترل فشار خون بالا گامی در جهت آگاه سازی مبتلایان به این بیماری پرخطر است که از آن به مرگ خاموش تعبیر می‌شود.

وی به اهداف اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا اشاره کرد و افزود: افزایش سواد سلامت جامعه، شناسایی و کشف موارد فشار خون بالا، اطلاع رسانی مجدد مبنی بر کنترل و کاهش مصرف نمک از مهمترین اهداف اجرای این طرح ملی در سراسر کشور است.

وی اجرای این طرح را از 27 اردیبهشت ماه تا 15 تیرماه در چند مرحله بیان کرد و افزود: فشار خون بالا قاتل خاموش انسان و در کمین سلامتی است و اجرای این طرح آموزش و مشارکت بین بخشی و همراهی مردم را می‌طلبد تا بتوان با اجرای به موقع و سریع این طرح ملی با بسیج همگانی تمامی اهداف آن را محقق کرد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی ساوه از تشکیل کمیته اجرایی برای اجرای این طرح ملی به ریاست رئیس دانشکده و دبیری معاونت بهداشتی با کارگروههایی نظیر توسعه زیرساخت‌ها، درمان، ثبت شناسایی، آموزش، ارزشیابی و مشارکت‌های اجتماعی خبر داد و افزود: شناسایی مادران باردار مبتلا به فشارخون بالا از جمله اهدافی است که این طرح دنبال می کند.

وی حضور کارشناسان بهداشتی در صنایع و ثبت فشار خون کارگران و نیز کارمندان را از برنامه های پیش بینی شده در این طرح بیان کرد و افزود: بالغ بر ۵۵۰ نفر در حوزه بهداشتی ساوه و زرندیه در اجرای این طرح مشارکت دارند و مشارکت آحاد مختلف جامعه بویژه رسانه‌ها در اجرای این طرح ضروری است.

وی گفت: هزینه ‌ هایی که برای اجرای طرح کاهش آمار مرگ خاموش در سطح جامعه انجام می ‌ شود به مراتب کمتر از درمان آن است چرا که یکی از رسالت های مهم این طرح بحث پیشگیری است و فرهنگ سازی در بین جامعه برای کاهش مصرف نمک گام مهمی در کاهش مبتلایان است تا قبل از اینکه به مرحله حاد برسد کار کنترل و درمان صورت گیرد و امید به زندگی در ایران افزایش یابد.

دکتر عزیزی در ادامه اظهار کرد: 95 درصد علت مبتلا به فشارخون در بین مردم ناشناخته است.

به گزارش ایسنا، مسئول روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز گفت: فشار خون بالا و مرگ زودرس از جمله عواملی است که باعث شده است وزارت بهداشت تصمیم به تشکیل بسیج ملی کنترل فشار خون بالا بگیرد.

اکرم نوری افزود: این طرح از 27 اردیبهشت آغاز و تا 15 تیرماه در چند مرحله ادامه خواهد داشت. در دو هفته اول کار اطلاع رسانی و آکاه سازی مردم انجام خواهد شد و در دو هفته دیگر بازه اجرا و شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون است.

نوری در ادامه شعار بسیج ملی کنترل فشار خون بالا را " فشار خون را بدانیم و بشناسیم" دانست و اطلاع رسانی از طریق بنر، بروشور و تراکت به منظور حساس سازی مردم و بهره گیری از ظرفیت رسانه ها و فضای مجازی را از جمله فعالیت های بخش اطلاع رسانی بیان کرد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group