پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

رئیس انجمن کارگران ساختمانی کشور گفت: تا به امروز 900 هزار کارگر واقعی ساختمانی تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند.

اکبر شوکت در حاشیه آیین افتتاح دفتر انجمن کارگران ساختمانی ساوه به خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، گفت: هم اکنون یک میلیون و سیصد هزار کارگر ساختمانی در کشور مشغول به کار هستند. اولین انجمن صنفی کارگران ساختمانی در کشور با عنوان انجمن بنایان در تهران با هدف حمایت از حقوق کارگران در سال 1333 بصورت رسمی فعالیت خود را شروع کرد.

 وی افزود: امروز 400 انجمن در سراسر کشور داریم به گونه ای که کمتر شهری در کشور وجود دارد که انجمن صنفی کارگران ساختمانی نداشته باشد و انجمن کارگران ساختمانی امروز به عنوان بزرگترین سندیکای کارگری شناخته شده و سه قانون از جمله بیمه اجتماعی کارگران، قانون رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی و ماده 18قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار که دو قانون در خصوص بیمه کارگران و امنیت شغلی کارگران است در خصوص آنها اجرایی شده است.

رئیس انجمن کارگران ساختمانی کشور تصریح کرد: در بحث بیمه کارگران ساختمانی 7 درصد سهم کارگران، 20 درصد از محل پروانه های ساختمان سهم کارفرمایی و 3 درصد سهم دولت است. با اجرای این قانون کارگران ساختمانی مشمول قانون بازنشستگی تامین اجتماعی شده و از خدمات درمان بازنشستگی تامین اجتماعی برخوردار می شوند.

وی افزود: جهت شفاف‌سازی و پالایش بیمه کارگران ساختمانی، کارگروه قانون رفع موانع اجرای بیمه کارگران با حضور نمایندگان وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی، سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و سایر دستگاه‌های اجرایی برگزار و رسما از «سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی» رونمایی شد.

شوکت بیان کرد: سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی از دو سال پیش راه اندازی شده و انجمن کارگران ساختمانی شهرستان ساوه و سه شهر دیگر به عنوان پایلوت اجرایی این طرح انتخاب شدند که خوشبختانه انجمن کارگران ساختمانی ساوه عملکرد خوبی داشته و به عنوان یکی از 4 انجمن برتر در سطح کشور شناخته شده است.

وی افزود: با شروع به کار این سامانه جلو سوءاستفاده افراد غیر کارگر که از قانون بیمه کارگران ساختمانی استفاده می کنند، گرفته شد و 200 هزار نفر حذف شدند. تا به امروز 900 هزار کارگر واقعی ساختمانی تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند. کارگران بعد از عبور از سه مرحله بانک اطلاعاتی ایرانیان، بازرسی انجمن صنفی کارفرمایان و سازمان تامین اجتماعی، معرفی و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند که تا کنون 100نفر از این سه گردنه عبور کرده و به سازمان تامین اجتماعی جهت برخورداری از خدمات بیمه ای به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده اند.

وی ادامه داد: برنامه کانون کارگران ساختمانی این است که ماده 18 قانون بهبود مستمر محیط کار با همکاری موسس عالی پژوهش تامین اجتماعی و کارشناسی وزارتخانه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. با ابلاغ این آیین نامه، آموزش مقررات ملی ساختمان و آموزش ایمنی و فنی اجباری می شود و تمام کارگران و کارفرمایان رتبه بندی مهارتی می شوند که هر کدام در چه حوزه مهارتی می تواند فعالیت کند.

وی باب یان اینکه نحوه بکارگیری نیروی کار در بخش ساختمان ساماندهی شده و از حالت سنتی خارج می شود افزود: هرکس که نیروی کار بخواهد باید از طریق سامانه هر انجمن وارد شود تا نیروهای آموزش دیده به کار گرفته شوند که در این صورت میزان حوادث ناشی از کار کاهش پیدا خواهد کرد و اختلافات کارگری و کارفرمایی کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در قالب تفاهم نامه با نظام مهندسی در حال ایجاد زمینه رتبه بندی کارگران هستیم افزود: تلاش می کنیم که امنیت شغلی کارگران فراهم شود و اتباع نیز از این حوزه کاملا حذف خواهند شد.

وی اظهار کرد: 50 درصد حوادث کار در کشور و 60 درصد فوتی های کار مربوط به کارگران ساختمانی است که با اجرای آموزش های ماده 18 قطعا هم امنیت کاری و جانی کارگران و هم امنیت شغلی آنها تامین می شود و هم استحکام ساختمان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

علیرضا کاظمی رییس انجمن کارگران ساختمانی ساوه و‌ حومه نیز به ایسنا گفت: 4500 نفر عضو این انجمن هستند که از این تعداد 4000 نفر تحت پوشش خدمات بیمه ای هستند.

وی افزود: محاسبه حقوق کارگران ساختمانی با تعرفه ۴ سال قبل و نبود مکانی برای تجمع جهت اعزام به کار کارگران ساختمانی از جمله مشکلات این قشر است.

کاظمی افزود: انجمن ساختمانی ساوه از بین 400 انجمن در کشور به عنوان انجمن برتر شناخته شده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group