پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

نقش شايسته کارآفريني خلاق و تاثير آن در رشد و توسعه اقتصادي، رقابت، شغل آفريني، اشتغال زايي پايدار، استقرار و توسعه عدالت اجتماعي، حضور گسترده و فعال در بازارهاي جهاني، فقرزدايي و افزايش اميد به زندگي، شاد زيستي و ساير آرمان هاي اجتماعي برکسي پوشيده نيست.


در حقیقت کارآفرینی به عنوان موتور محرکی در نظر گرفته شده است که سبب رشد و پویایی اقتصاد می شود و کارآفرینان پرچم داران اقتصاد مقاومتی هستند. کارآفرینی به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین موضوعات دنیای امروز و محرکه اصلی توسعه اقتصادی محسوب می شود و نقش آن در نوآوری یا ایجاد فضاهای جدید کسب وکار بر همگان روشن است.


 دکتر خسرو آرام دکترای علوم سیاسی و دکترای مدیریت کسب و کار در حمل و نقل توسعه پایدار مصداق واقعی کار آفرینی و اقتصاد مقاومتی است و ثابت کرده است که خواستن توانستن است. این کارآفرین موفق که دبیر آموزش و پرورش با ۳۰ سال سابقه خدمت در استان مرکزی را در کارنامه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خود دارد به فعالیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در طول خدمت پرداخت و با کارآفرینی و اشتغال زایی توانست تعداد بی شمار نیروی انسانی در مشاغل مختلف را مشغول به کار کند.


این کار آفرین اشتغالزا در ادامه فعالیت های خود در عرصه های گوناگون اقدام به تأسیس موسسه فرهنگی هنری چندمنظوره با عنوان چشمه سار اندیشه و هنر با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرد که فعالیت خود را همزمان با فرارسیدن ایام خجسته۴۰ سالگی انقلاب اسلامی در سطح استان مرکزی به ویژه شهرستان های ساوه و زرندیه آغاز کرده است.


به گزارش نشریه استانی گلهای ساوه نخستین گردهمائی جمعی از فرهنگیان و فعالان عرصه های فرهنگی و هنری در آغاز بکار فعالیت این موسسه به منظور تبیین اهداف و برنامه های آن در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران حضرت فاطمه زهرا(س) ساوه تشکیل شد.


دکترخسرو آرام مدیرعامل موسسه چند منظوره فرهنگی هنری چشمه سار اندیشه و هنر در جمع فرهنگیان و فعالان فرهنگی و هنری که مجمع عمومی این موسسه را تشکیل می داد، در سخنانی گفت: اگر قدرت اقتصادی به قدرت سیاسی بپیوندد ، تمرکز، اجتناب پذیر می شود .به عبارت دیگر ،اگر قدرت اقتصادی از قدرت سیاسی تفکیک شود،قدرت سیاسی تحت نظارت قرار می گیرد .هر نوع نظام سیاسی به شهروند خاصی منتهی می شود .پس اگر مقصود، معقول ،روبه رشد وعبور کرده از غریزه است ،چگونه باید به قدرت  ودر راس آن به قدرت سیاسی سامان داد تا فضا و ساختار لازم برای رشد پدیدار گردد . از این رو ،مفهوم کارآمدی مرکزیت پیدا می کند.


وی با تاکید بر اینکه رابطه میان فرهنگ و اقتصاد ممکن است در جوامع مختلف تفاوت داشته باشد، بیان کرد: ولی شرایط نسبتا جهان شمول امروز در نظام بین الملل ،فرهنگ را به شدت تحت تاثیر وضعیت اقتصادی قرار می دهد . رابطه میان دولت وجامعه به ساختار اقتصادی مربوط می شود . هر قدر دولت و نظام حقوقی ،وظیفه تولید ثروت و تمام مشتقات آن ،از قبیل سرمایه گذاری ،بانک داری ،اشتغال و توزیع را به شهروندان اعطا کنند .در غرب نیز ،این ارتباط نهادینه شده است .
این کارآفرین موفق در ادامه گفت: برای مثال ،96 درصد جمعیت شاغل آمریکا برای بخش خصوصی کار می کنند و 90درصد در آمد دولت از محل اخذ مالیات است . در تمام کشورهای صنعتی ،درصدها به همین صورت بالا هستند . در مقام مقایسه ،در کل کشورهای اوپک ،اکثریت افراد توسط دولت شاغل می شوند و عمده درآمدهای دولتی از محل فروش نفت تامین می شود.


وی بیان کرد: عصاره بحث بر این اصل مهم تاریخی مبتنی است که آزادی اندیشه و عمل در گروه توسعه و ثروت خصوصی است ..هرچند لفظ آزادی به تعریف نیاز دارد ،اما وقتی یک نظام سیاسی شکل می گیرد ،خود به خود محدودیت هایی را تبیین می کند .به میزانی که دولت منافعی فراتر از منافع جامعه پیدا کند ،برای فعالیت شهروندان دستور کار مشخص خواهد کرد و چنین تحولی شهروندان را در طیف فعالیت های خود محدود می کند.
دکتر آرام تاکید کرد: مقرر کردن قوانین حامی خصوصی سازی و تشویق به سرمایه گذاری خصوصی در دهه 1960 در مالزی و کره جنوبی ،به ترتیباتی در این کشورها انجامید که در نهایت دولت را تابع بخش خصوصی کرد.تجربه بشری نشان می دهد که دولت نمی تواند از طریق رقابت ،ثروت کیفی تولید کند و اگر در این فرآیند ها وارد شود – مانند تجربه شوروی – در نهایت شکست خواهد خورد .تولید ثروت با خلاقیت فردی به دست می آید و این نیز ،نتیجه ساختارهای مناسب ،پایدار وبا ثبات است .کشورهای بسته ای مانند کره شمالی در معرض آسیب قرار دارند ،چون صرفا با قواعد داخلی کار می کنند . در مقابل کشورهای باز آنهایی اند که ساختارهایی هماهنگ و سازگار با نیروهای جهانی شدن دارند.
وی افزود: تعامل فرهنگی ،رسانه ای ،اقتصادی و سرمایه گذاری ،شاخص های این سازگاری هستند.تمامی کشورهایی که با ثبات هستند و با نهادهای تفکیک شده اقتصادی و سیاسی ثبات را بدست آورده اند ،مبنای تولید ثروت را بخش خصوصی و خلاقیت فردی قلمداد میکنند . این اصل نه تنها در کشورهای صنعتی اروپا و شمال آمریکا و ژاپن صدق میکند ،بلکه تجربه جدید کشورهای تازه صنعتی شده آسیا نیز ،بخش چپ منحنی جی عمیق است .با توجه به این که موجودیت اقتصادی یک کشور نفت خیز تابع درآمد نفتی است و درآمدهای نفتی افت وخیز دارند ،به همان میزان کشور نیز،فرازونشیب پیدا میکند .کاهش قیمت نفت ممکن است ونزوئلا را بی ثبات کند ولی چنین تحولی به فراز و نشیب های فراوان در نروژ منجر نخواهد شد ،زیرا در نروژ فرد در حوزه سیاست ملاک نیست بلکه نهادها شاخص هستند و علاوه بر این که نفت در ساختار اقتصادی آن نقش مستقیمی ندارد و در بودجه آن منعکس نیست ،مبنای تولید ثروت افراد هستند.
دکتر آرام با تاکید بر اینکه رابطه میان رشد صنعتی و پول خصوصی اثبات شده است، تصریح کرد: اکثر پروژه های بزرگ صنعتی در اروپا و آمریکا و اکنون در کره جنوبی ،مالزی وچین ،با پول حاصل از سرمایه گذاری وثروت خصوصی اجرا شده است .کنترل سیاسی و فرهنگی در کره شمالی ،کوبا و ونزوئلا از طریق کنترل اقتصادی تسهیل و ممکن می شود . در چنین شرایطی فضای خصوصی ،چه به معنای فکری آن و چه به معنای تولید ثروت ،بسته می شود.دولت مسلط و عمیق ،مانع رشد فرد می شود .اتحاد جماهیر شوروی و ساختارهای کمونیستی شرق اروپا در نیمه دوم قرن بیستم بهترین مثال تاریخی است
وی با اشاره به اینکه پول نفت باعث تحکم دیکتاتوری صدام در عراق شد، اظهار کرد: اگر در عراق جامعه ای بزرگ تر از دولت وجود داشت و رسانه ها نقش داشتند و هنرمندان فرصت ابراز نظر داشتند و قوه مقننه از قوه مجریه مستقل بود و دانشگاه از دولت پول نمی گرفت ،صدام فرصت وحتی فکر تجاوز به خاک ایران و کویت را پیدا نمی کرد . در کشوری که نهادسازی نشود و جامعه از دولت مستقل نباشد و قوای سه گانه با استنباطی مرکزی مدیریت شوند ،وقایعی مانند جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و فاجعه حمله عراق به کویت و در نتیجه آمریکایی کردن کشورهای عربی خلیج فارس به ارمغان می رسد.
وی گفت: چین کشور دیگری است که با تمرکز بر آزادسازی تولید ثروت ،گونه شناسی نوینی را ارائه کرده است . این کشور با مرکز حزبی و استنباط مرکزی اداره م یشود .در معرض تعامل ها و ارتباطات بین المللی قرار گرفتن یک جامعه ،باعث آشنایی با اصول رقابت پذیری و قواعد بازی رشد و توسعه می شود . ویتنام آخرین کشوری است که با عضویت در سازمان تجارت بین الملل و بازکردن فضای اقتصادی خود ، فرصت رشد فردی و فضای مستقل از دولت را به شهروندان خود اعطا کرده است . این بحث را می توان در توالی زیر خلاصه ونتیجه گیری نماییم .
دکتر آرام در ادامه بر توسعه یافتگی –ثبات-عدم نگرانی از باز بودن وتعامل-نهادسازی –تفکیک قدرت سیاسی از قدرت اقتصادی – فضای خصوصی برای اندیشیدن و تولید ثروت تاکید کرد.
وی در ادامه گفت: موسسه فرهنگی و هنری به عنوان بازوی خصوصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اهداف فرهنگی  به فعالیت می‌پردازد و از برگزاری کلاس‌های آموزشی گرفته تا سمینار و همایش و... به انحای مختلف در فعالیت‌های فرهنگی و هنری وارد می‌شود.
دکتر آرام در پایان  پیرامون کارآفرینی و وضعیت اقتصادی ومعیشتی فرهنگیان شهرستان ساوه طرح مجتمع موسسه فرهنگی وهنری چند منظوره پیشنهاد كرد و فرهنگیان از این طرح پیشنهادی استقبال کردند و مقرر شد بطور مداوم و با همت این عزیزان هر چه سریعتر در راستای شکوفایی وضعیت اقتصادی و اجتماعی مربیان تعلیم و تربیت (معلمان ،دبیران و کارکنان )گامهای موثر ومثبتی برداشته شود.
وی خاطر نشان کرد: از امام جمعه محترم ، نماینده محترم شورای اسلامی و فرمانداری ، شهرداری واداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت آموزش وپرورش ساوه وزرندیه و شورای شهر ساوه و زرندیه دیگر ارگانهای ذیربط که همکاری بی شائبه ای در آینده خواهند داشت کمال تقدیر وتشکر می نمایم.
به گزارش گلهای ساوه در ادامه اصغر قسمتی عضو هیئت مدیره موسسه چشمه سار اندیشه و هنر نیز آشنایی با فعالیت ها و موضوع کارکرد این موسسه را از اهداف تشکیل این مجمع بیان کرد و با اشاره به ظرفیت بالای فرهنگیان شهرستان بر تحقق وظایف و ماموریت های محوله در اساسنامه این موسسه تاکید کرد.
همچنین صفر حاج امینی دیگر عضو هیئت مدیره موسسه نیز با تقدیر از خدمات دکتر آرام به عنوان فعال فرهنگی و اقتصادی شهرستان ساوه گفت: در ادامه اهداف کارآفرینی و اشتغالزایی دکتر آرام شاهد راه اندازی موسسه فرهنگی با عضویت شاگردان ایشان هستیم و ایشان همچون ستاره فروزان در آسمان تعلیم و تربیت همچنان می درخشد و با دانش آموزان دیروزش و با همکاران و اساتید فرهنگی امروزش در کلاسی فراتر از دوره های تئوری به صورت کاربردی اندوخته های علمی و عملی خود را به منصه ظهور گذاشته است.
صفاری یکی از فرهنگیان شرکت کننده در این جلسه گفت: ارتقای کمی و کیفی شاخص های فرهنگی هدف غائی فعالیت این موسسه است.
وی بیان کرد: فعالیت این موسسه فرهنگی و هنری که از ابتکارات دکتر آرام در جلسات سالانه گردهمائی فرهنگیان بخش خرقان به شمار می رود موجب انسجام و همگرایی بیشتری خواهد شد و دستاوردهای زیادی را به همراه خواهد داشت.
در پایان این جلسه پرسش و پاسخ برگزار و دکتر آرام به سوالات و ابهامات فعالیت این موسسه پاسخ داد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group